Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
R
MathiasS MathiasS skrev:
"Supersnabbt" trådlöst internet kommer vara "supersnabbt" men det kommer inte vara tillgängligt överallt.
Och "supersnabbt" är ju fortfarande jämfört med dagens mobilnät, inte dagens fibernät. Redan idag är ju 1Gbit/s det som normalt kan beställas av de med fiberanslutning. 10Gbit/s är en realitet hos många.

Om man inte är eremit och har turen att ha en 5G-mast utanför fönstret så är de hastigheterna helt teoretiska. Och när 5G-nätet är tillräckligt utbyggt för att det ska vara ett alternativ för fler än boende i centrala delar av storstäderna så har förstås fiberleverantörerna ökat sin hastighet också.

Det är den här eftersläpningen i hastighet, i kombination med att det krävs optimala förutsättningar för den mobila kommunikationen att inte ligga ännu mer efter, som gör att fiber kommer att vara ett självklart val för de insatta.

Edit: Insåg att detta lät som om det var ett motargument till dig, det var det inte, mer en utökning av ditt svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M
R RoAd skrev:
Härligt när någon som kallar sig "markarbetaren" gubbgissar kring dataöverföring så det osar om det :)
Jag gillar din argumentationsteknik(y)
 
  • Gilla
BigR och 2 till
  • Laddar…
Jag skaffade mobiltelefon och internet 1994 så jag har en del erfarenhet. Det man behöver är stabilitet snarare än extrem hastighet. Fibern är mycket svår att störa ut även om det går genom att sabotera kopplingsskåp.

För bulkdata blir fiber billigare genom att man ofta kan utnyttja befintlig kanalisation, lång avskrivningstid och mycket hög fart, typ 10GBit inom några år.

5G kommer att vara utmärkt för det med måttliga krav. Dessutom utgör det en backup. Har du larminstallation är det trevligt med båda teknikerna för ökad säkerhet. Vi går mot ett samhälle med mer brottslighet och en åldrande befolkning och detta ställer krav på mer övervakning antingen vi gillar det eller ej. Troligen kommer gamlingar på landet att få sensorer inopererade som sköter hälsokontroll på distans och kan rekommendera medicinering.

Kan jag använder jag fast förbindelse men man vill ju även kunna gå ut. Grabben har en 4G GPS-klocka så han kan ropa på hjälp och bli lokaliserad om det behövs. Skulle inte fungera med fiber.

Så, jag tror att i stort sett alla bostäder kommer att få fiber för robustheten men vi kommer också att använda 5G. Fiber kommer att lagstadgas för nyproduktion. Man borde även lagstadgas nätverksinstallation eller åtminstone kanalisation för att få ner kostnaden.

För mig är nu den stora grejen som krävs att vi får kombiabonnemang så att man kan få en rimlig totalkostnad oavsett om man kör fiber eller 5G.

Kalla mig gärna drömmare eller orealistiskt men jag tror att alla någotsånär moderna människor kommer att använda bägge teknikerna.
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är ju stabilitet som är det stora problemet med trådlöst. Snö och regn påverkar, placering av antenner påverkar, hur många andra som ska dela på samma kanal påverkar.

Vi har idag 100/100 på fibern, men skulle antagligen kunna uppgradera till 500/500 utan att byta hårdvara (med QoS och sånt klarar routern inte mer än 300-400 Mbit/s har jag för mig). Jag räknar med att behålla anslutningen via fibern i åtminstone 20 år till. Utslaget på den tiden är kostnaden marginell. Trådlöst i alla ära, men det 4G-modem du eventuellt kör idag kommer inte funka för 5G, du måste skaffa ny hårdvara. Och vad som kommer efter 5G är det ju ingen som vet idag, men du lär behöva ny hårdvara där också.

De höga hastigheterna på 5G lär ju troligen kräva utomhusantenn, eftersom på de frekvenserna tar sig signalen inte igenom en vanlig yttervägg.
 
M
Jag köpte min första mobiltelefon 92, internet fick jag väl 93-94, minns inte. Trådlöst bredband hemma har jag haft sedan 5-6 år tillbaka och det fungerar mycket bra. Jag bytte faktist från Telias ADSL pga. att det strulade konstant. Det mobila har fungerat perfekt. Jag har 10mbit/s och det fungerar att streama HD på tv’n, en unge som kollar film på paddan och en annan som spelar online med playstation. Kan hända att det hackar till ibland, men ytterst sällsynt. För mig personligen så är jag därför lite skeptisk när man pratar om Gbit i hastighet, vad ska man som privatperson använda det till öht.?
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Garanterat gör ni inte de tre sakerna samtidigt, för det räcker inte 10Mbps till (eller rättare sagt, det kan funka men då får du inte HD-upplösning på dina filmer osv). Så, om någon annan behöver mer fart så gör man helt enkelt fler saker samtidigt än vad du gör, konstigare än så är det inte.
 
M
MathiasS MathiasS skrev:
Garanterat gör ni inte de tre sakerna samtidigt, för det räcker inte 10Mbps till (eller rättare sagt, det kan funka men då får du inte HD-upplösning på dina filmer osv). Så, om någon annan behöver mer fart så gör man helt enkelt fler saker samtidigt än vad du gör, konstigare än så är det inte.
Jo det funkar, ser ingen anledning att ljuga om det? Och JA, på min 55-tummare ser jag tydligt skillnaden mellan HD och 512 eller vad den lägre uppskalningen är. Möjligtvis att filmerna på minsta ungens padda kanske är 360, det vet jag inte. Men det fungerar iaf., och hastigheten har jag mätt till 16mbit/s vid vissa tillfällen med bredbandskollen. HD ligger väl runt 10mbit/s. Även om man är 6 personer i ett hushåll och samtliga ska titta på 8K så kommer man knappast upp i Gbit/s-hastigheter.
Jag älskar att debattera med människor som klarar av att argumentera med fakta.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Garanterat gör ni inte de tre sakerna samtidigt, för det räcker inte 10Mbps till (eller rättare sagt, det kan funka men då får du inte HD-upplösning på dina filmer osv). Så, om någon annan behöver mer fart så gör man helt enkelt fler saker samtidigt än vad du gör, konstigare än så är det inte.
HD behöver 4-5Mbit per stream. Här tuggar 4G på med 25-40Mbit och har gjort så dom senaste åren, oberoende tidpunkt på dygnet. Ni har för lite master i Sverige, därför tror ni att det trådlösa inte ska fungera. Har hört att man i södra Finland lär få 100-150Mbit utan problem där 5G nätet börjat byggas upp.
 
Idag är det såklart få som har behov av Gigabit-hastighet, därför är det också få som har det.

Men utvecklingen går framåt. Den ISDN som jag körde för många år sen, där man kunde klämma ut 128 kbit/s med två kanaler, är ju garanterat inget jag vill byta tillbaka till.

Att bandbreddsbehovet idag ser ut som det gör beror ju mycket på att tjänsterna är anpassade efter dagens hastigheter.

Alltid när man pratar om ifall det är meningsfullt med högre hastighet tycker jag man ska vända på frågan, skulle man vilja ha lägre?

Säg att du imorgon inte får ha den hastighet du har idag, skulle du hellre byta till 10 gånger så snabbt eller en tiondel? Vi kan säga att priset är detsamma.

Man får ju heller inte glömma att hastigheten man talar om är en topphastighet. Man kan jämföra med bilar, det går utmärkt att köra i 110 med en liten bil med 30 hästkrafter, så varför kör folk omkring i bilar med flera hundra hästkrafter? De har väl knappast ett behov av det?
 
F Finndjävel skrev:
HD behöver 4-5Mbit per stream. Här tuggar 4G på med 25-40Mbit och har gjort så dom senaste åren, oberoende tidpunkt på dygnet. Ni har för lite master i Sverige, därför tror ni att det trådlösa inte ska fungera. Har hört att man i södra Finland lär få 100-150Mbit utan problem där 5G nätet börjat byggas upp.
Jag överlämnar åt någon annan att för Finlands befolkning reda ut alla missförstånd i detta inlägg.
 
  • Gilla
Zakalwe och 1 till
  • Laddar…
En jämförelse pris, hastighet och täckning för Finlands mobildatanät hade varit intressant.

Skulle det kunna vara så att mindre utbyggnad av fibernät gör att operatörerna kan investera mer i mobilnäten?
 
M Markarbetaren skrev:
Jo det funkar, ser ingen anledning att ljuga om det? Och JA, på min 55-tummare ser jag tydligt skillnaden mellan HD och 512 eller vad den lägre uppskalningen är. Möjligtvis att filmerna på minsta ungens padda kanske är 360, det vet jag inte. Men det fungerar iaf., och hastigheten har jag mätt till 16mbit/s vid vissa tillfällen med bredbandskollen. HD ligger väl runt 10mbit/s. Även om man är 6 personer i ett hushåll och samtliga ska titta på 8K så kommer man knappast upp i Gbit/s-hastigheter.
Jag älskar att debattera med människor som klarar av att argumentera med fakta.
Ja jag sa ju det, "det är inte HD på dina filmer". En hd-ström och något lågupplöst kan ju fungera. Två HD-strömmar och någon som försöker spela kommer inte fungera på 10Mbps.

Problemet med hälften av "det fungerar" inläggen här är att det är godtyckligt beskrivet vad det är som faktiskt fungerar. Generellt räcker inte 10Mbps till en familj som vill titta på hd och spela samtidigt, Tex, här går det ett par HD-strömmar och kanske något 4k via netflix samtidigt och sedan vill jag kunna jobba. Då kommer man ingen vart med 10Mbps.

Så, som jag sa, för det DU gör fungerar det men för någon som gör det du beskrev i HD och samtidigt så fungerar det inte. Man behöver inte tycka något om vad som får plats på 10Mbps, det är bara att mäta.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
R
M Markarbetaren skrev:
Jo det funkar, ser ingen anledning att ljuga om det? Och JA, på min 55-tummare ser jag tydligt skillnaden mellan HD och 512 eller vad den lägre uppskalningen är. Möjligtvis att filmerna på minsta ungens padda kanske är 360, det vet jag inte. Men det fungerar iaf., och hastigheten har jag mätt till 16mbit/s vid vissa tillfällen med bredbandskollen. HD ligger väl runt 10mbit/s. Även om man är 6 personer i ett hushåll och samtliga ska titta på 8K så kommer man knappast upp i Gbit/s-hastigheter.
Jag älskar att debattera med människor som klarar av att argumentera med fakta.
F Finndjävel skrev:
HD behöver 4-5Mbit per stream. Här tuggar 4G på med 25-40Mbit och har gjort så dom senaste åren, oberoende tidpunkt på dygnet. Ni har för lite master i Sverige, därför tror ni att det trådlösa inte ska fungera. Har hört att man i södra Finland lär få 100-150Mbit utan problem där 5G nätet börjat byggas upp.
Bluray har en maximal bitrate på 40Mbit/s. UHD 128Mbit/s. Och då är dessa redan hårt komprimerade. Men visst, om bildkvaliteten är ointressant för er så går det ju t.o.m. att sänka bitrate ännu mer. Ni kanske har onödigt snabba uppkopplingar idag? :thinking:
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Bluray har en maximal bitrate på 40Mbit/s. UHD 128Mbit/s. Och då är dessa redan hårt komprimerade. Men visst, om bildkvaliteten är ointressant för er så går det ju t.o.m. att sänka bitrate ännu mer. Ni kanske har onödigt snabba uppkopplingar idag? :thinking:
Det är dock ingen som streamar dessa i bitrates så den informationen tillför ju inget till diskussionen?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:

[länk]


Den som lever får se men jag personligen tror att framtiden är helt trådlös :)
Möjligt, men det lär dröja. Man har problem med täckningen på 3G och 4G och till och med vanliga telefonsamtal, vad exakt talar för att 5G kommer att funka inom dom närmsta åren?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.