Det var bättre för!

Råkade ut för att motorskyddet till min kompressor dog.

Ett hederligt DEG20 på 10,6A glad i hågen skaffade jag ett nytt motorskydd på 10A och konstaterar nu att det var bättre för. Motorskyddet sitter på en 4kW (8,6A)delta kopplad motor och det ny klarar inte startströmmen :p

Blir lite elak efter att ha byggt om hela styrcentralen till kompressorn och upptäckar att jag inte får igång motorn... (Nej det är inga fel på motorn!)

Har tillsvidare Y kopplat maskineriet, men det känns ju lite tråkigt att bar plocka ut ca [sup]1[/sup]/[sub]3[/sub] av motorns effekt. Någon som har råkat ut för det här eller ta varning, TA till era motorskydd rejält.
 
Jante skrev:
Har tillsvidare Y kopplat maskineriet, men det känns ju lite tråkigt att bar plocka ut ca [sup]1[/sup]/[sub]3[/sub] av motorns effekt.
????????????????????????????????
 
Värmeutvecklingen blir väldigt hög när du kör den i Y, dvs över 700V lindningen med 400V kontinuerligt.
Risk för att motorn brinner upp!
 
Motorn kommer helt garanterat att brinna upp! Hur snart den gör det beror på driften.
Vad var det gamla inställt på? vad har du ditt nya motorskydd inställt på? (8,6 A borde båda svaren bli)
 
Måste blivit nått missförstånd här va?

Vad står det på motorns märkskylt?
 
Kylfläkten går för sakta för att kunna kyla motorn effektivt
 
Trefas, är ve och fasa  ;) Hursom...

Det som jag bråkar över är att ett nytt modernt motorskydd inte är lika tåligt på startström som den gamla DEG20. Jag rev isär mitt gamla styrskåp till kompressorn och konstaterade att motor kontaktorn var bränd, i smällen hade den tagit med sig motorskyddet. (lagen om alltingens jävlighet)

Kollade in märkningen på DEGen 10,6A och motorn 8,6A.

Lugna gatan, pratar med grannen som är elektriker fick köpa med sig ett motorskydd med övre strömgräns 10A.

Kopplade ihop det hela och körde igång, eller försökte köra igång maskinen. Motorskyddet löser med samma glada klick som en snabb dvärgbrytare.... :surprised:

OCH jag hade givetvis kollat motorn för avbrott i lidningarna, överslag till jord osv.... :-/

Efter några timmars !!! felsökning, med en kamrat som jobbat på lindningsverkstad med att renovera och testa elmotorer i flera år !!! En elektriker och undertecknad ett motorbyte test med ny motorskydd mm, mm.... (vi hittade inga fel så det tog tid)

Har vi kommit till den slutsatsen att motorskyddet är boven. Tillsvidare är maskineriet nu Y - kopplat och så länge som magnetfälet inte springer ifrån rotorn håller det tills dess jag bytt motorskyd till ett större eller hittar ett billigt tidrelä...
:-/ :-/ :-/

Ja just ja, motorn går korta stunder i taget, skall bara trycka i lite luft i tankarna när tryckvakten slår till....
 
En motor för 400V D koppling går bra i Y koppling så länge du minskar effektbehovet till ca 60% av den nominella effekten (inte en tredjedel). Har du samma effektbehov kommer motorn att ta högre temperatur med materialföråldring som följd. Rotorns eftersläpning ökar dvs varvtalet sjunker vilket gör att en större ström än normalt går i rotorlindningen.
Om motorn kommer att brinna upp i detta fall vet jag egentligen inte, jag antog det eftersom normalt är motorn nominellt lastad. Å andra sidan går den ju inte kontinuerligt så den får ju "vila"...
Vad jag däremot inte begriper är varför motorskyddet skulle lösa ut. Om avlastningsventilen fungerar är en kompressor-start inte speciellt tung... Man kan ju prova höja en aning på strömmen, till tex 9-9,5 A, det är ju faktiskt intermitent drift. Annars är det ju lika bra att köra den D-kopplad utan motorskydd eftersom motorskyddet ändå inte skyddar lindningen i Y-koppling (om ni inte har ställt ner det förstås)
 
Jag glömde...
JanW skrev:
Jag läste på lite elkraftmatte på [länk] men blev inte klokare. Kan någon redan klok upplysa oss ofrälse - varför brinner motorer vid Y-koppling när de inte brinner i D? Y-koppling borde ju vara högre resistans=lägre ström=lägre effekt?
Om du har P=U*I*Kvadratroten av 3* cosinus fi och struntar i "Kvadratroten av 3* cosinus fi" eftersom de är konstanta och inte är speciellt intressanta i detta fall...
Om du vill ha samma effekt P och sänker spänningen U så måste strömmen I öka.
I D-koppling blir det som följer:
4kW=400V*8,6A*"resten"
I "riktig" Y-koppling blir det:
4kW=690V*5,0A*"resten"
8,6A resp 5.0 A är vad motorn tar vid 4kW och detta är vad lindningarna tål vid resp koppling. Försöker man ta ut mera kommer det att gå för stor ström i lindningen
Vid 400 V Y-koppling:
2,3kW=400V*5,0A*"resten"
 
Matti skrev:
En motor för 400V D koppling går bra i Y koppling så länge du minskar effektbehovet till ca 60% av den nominella effekten (inte en tredjedel). Har du samma effektbehov kommer motorn att ta högre temperatur med materialföråldring som följd. Rotorns eftersläpning ökar dvs varvtalet sjunker vilket gör att en större ström än normalt går i rotorlindningen.
Om motorn kommer att brinna upp i detta fall vet jag egentligen inte, jag antog det eftersom normalt är motorn nominellt lastad. Å andra sidan går den ju inte kontinuerligt så den får ju "vila"...
Vad jag däremot inte begriper är varför motorskyddet skulle lösa ut. Om avlastningsventilen fungerar är en kompressor-start inte speciellt tung... Man kan ju prova höja en aning på strömmen, till tex 9-9,5 A, det är ju faktiskt intermitent drift. Annars är det ju lika bra att köra den D-kopplad utan motorskydd eftersom motorskyddet ändå inte skyddar lindningen i Y-koppling (om ni inte har ställt ner det förstås)
Var var du förra helgen när jag behövde dig som bäst ;)

Jag och mina vänner förstår heller inte varför motorskyddet (båda vi provat) löser ut och vi/jag har provat att ställa upp strömmen skalan ut (10A) utan att det hjälpt. Nu är motorskyddet nerställt skalan ut neråt (6,3A).

60% och, det är tydligen jag som missat det, är INTE den typen av tekniker. Vad gäller motor och nominell belastning så är det hela antagligen en smula överdimensionerat. Hemmabygge som det är ;-)

Det som också oroat mig/oss är eftersläpningen, men det känns bara som om den segar igång i startögonblicket, det är en skaplig massa i remskivorna som skall sättas i rörelse och avlastningsventil saknas, så mot-trycket kommer så snart backventilen mellan tank och kompressor öppnar.... Men efter en eller ett par varv så inbillar jag mig att det är fullt skaft på varvtalet, det tar iaf inte längre tid att pumpa upp trycket i tankarna än när jag körde D kopplat.

Men problemet med att motorskyddet lekte dvärgbrytare gäller även obelastat motor (remen avplockad) (På båda motorerna vi provade, samma effekt samma typ av motor)

Så snart jag hittar ett tidrelä till rätt pris så kommer det iaf att bli en automatisk Y-D start i styrskåpet.
 
Matti skrev:
Jag glömde...
Om du har P=U*I*Kvadratroten av 3* cosinus fi och struntar i "Kvadratroten av 3* cosinus fi" eftersom de är konstanta och inte är speciellt intressanta i detta fall...
Om du vill ha samma effekt P och sänker spänningen U så måste strömmen I öka.
I D-koppling blir det som följer:
4kW=400V*8,6A*"resten"
I "riktig" Y-koppling blir det:
4kW=690V*5,0A*"resten"
8,6A resp 5.0 A är vad motorn tar vid 4kW och detta är vad lindningarna tål vid resp koppling. Försöker man ta ut mera kommer det att gå för stor ström i lindningen
Vid 400 V Y-koppling:
2,3kW=400V*5,0A*"resten"
Nu missar du en viktig sak!
Du måste ta hänsyn till den sänkta spänningen över lindningen när du kör i Y-läge!

I D läge ligger det 400V över varje lindning.
Kör du 400V i Y-läge på en motor får du 230V över varje lindning, detta gör att du bara får ut en tredjedel av effekten och inte 60%

Motorn är ju egentligen gjord för 690V i Y läge, vilket ger en lindningspänning på 400V (690 delat med roten ur 3)

Du måste ju göra D -> Y konverteringen både på spänningen och strömmen!
 
sverre skrev:
Nu missar du en viktig sak!
Du måste ta hänsyn till den sänkta spänningen över lindningen när du kör i Y-läge!

I D läge ligger det 400V över varje lindning.
Kör du 400V i Y-läge på en motor får du 230V över varje lindning, detta gör att du bara får ut en tredjedel av effekten och inte 60%

Motorn är ju egentligen gjord för 690V i Y läge, vilket ger en lindningspänning på 400V (690 delat med roten ur 3)

Du måste ju göra D -> Y konverteringen både på spänningen och strömmen!
Det är ju precis vad jag gjort...
Om den nominella fasspänningen är 690V och du istället kopplar in 400V så sänker du ju samtidigt spänningen över en lindning från 400V till 230V.
2,3kW=400V*5,0A*"resten"
2,3kW är ca 60% av 4kW
 
Jante skrev:
Men problemet med att motorskyddet lekte dvärgbrytare gäller även obelastat motor (remen avplockad) (På båda motorerna vi provade, samma effekt samma typ av motor)
Det låter som om motorskyddet av någon anledning är defekt. Det kan ju även tänkas att det är någon av faserna som inte är ordentligt kopplade eller att någon kontaktor inte är "riktigt frisk"..
 
Plocka fram tångamperemetern och mät motorn i drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.