1 356 226 läst · 2 804 svar
1356k läst
2,8k svar
Yale doorman
Försök börja med att göra en total återställning av låset. Ta ur ett batteri och ändra brytaren för Easy & Advanced från det ena läget till det andra, stoppa sedan in batteriet igen. Då ska låset säga "enter a new master code". Hoppas att det fungerar bättre efter det.R roffer skrev:
Husägare
· Nora, Bergslagens Pärla
· 35 inlägg
Har fått PROBLEM med mitt Yale Doorman. Det är svårt att låsa från insidan och likaså låsa upp (ibland nästan omöjligt inifrån). Något bättre från utsidan, eller om det bara är slumpen.
Har justerat slutblecket eftersom jag tyckte när jag pressade dörren inåt från utsidan att det blev lättare att låsa, men idag provade jag att
1) Öppna dörren
2) trycka in pidutten längst upp så att Doorman tror att dörren är stängd
3) låsa
4) fellåsning
upprepade några gånger och ibland låser det, ibland inte. Kanske det inte är slutblecket det var fel på?
Tips & ideér, erfarenheter uppskattas eftersom vi knappt inte längre kan låsa dörren...
Tack!
Har justerat slutblecket eftersom jag tyckte när jag pressade dörren inåt från utsidan att det blev lättare att låsa, men idag provade jag att
1) Öppna dörren
2) trycka in pidutten längst upp så att Doorman tror att dörren är stängd
3) låsa
4) fellåsning
upprepade några gånger och ibland låser det, ibland inte. Kanske det inte är slutblecket det var fel på?
Tips & ideér, erfarenheter uppskattas eftersom vi knappt inte längre kan låsa dörren...
Tack!
Husägare
· 35 inlägg
Svarar mig själv om det kan vara till hjälp för någon annan.
Jag har pratat med Yales kundtjänst, och det är tydligen ett känt fel i låskistans mekanik = utbyte och krångel med att ta bort och installera om...
Tur vi har ett 7-tillhållarlås under tiden.
"Beskrivelse:
Mulig defekt låskasse. Låshaken går ikke inn i låskassen når døren er opplåst og man trekker ned håndtaket.
Løsning:
Kunde bes henvende seg til forhandler for videre hjelp.
Vis også til denne mailen hos forhandler.
BGM
Hilsen
Yale Support Center"
Jag har pratat med Yales kundtjänst, och det är tydligen ett känt fel i låskistans mekanik = utbyte och krångel med att ta bort och installera om...
Tur vi har ett 7-tillhållarlås under tiden.
"Beskrivelse:
Mulig defekt låskasse. Låshaken går ikke inn i låskassen når døren er opplåst og man trekker ned håndtaket.
Løsning:
Kunde bes henvende seg til forhandler for videre hjelp.
Vis også til denne mailen hos forhandler.
BGM
Hilsen
Yale Support Center"
Jag hade problem att den ibland inte låste och framförallt att den låste oss ute. Ungefär samma meddelande från support. Fick nytt lås, nu allt bra. Sparar man sin Verisure modul behöver man inte ändra några inställningar.
En uppdatering, det gamla låset sa "klick" på slutet när man slagit kod eller vridit vred. Det nya låset har mer ett shlup-klick ljud. Troligen är det något i låskistan som tappar orken eller går för trögt som kopplar regeln till handtaget... Bra med goodwill och byte utan krångel. Trist att den bara har hållit i drygt 2 år. Min dörr sitter i en kallfarstu så allt är vintertid bara några plusgrader. Kan ju öka påfrestningen.
Installerade Yale Doorman med Verisure bundle häromveckan på våra ytterdörrar och det fungerar som det ska.
Nu ska svärmor och svärfar passa huset över helgen och hur gör vi då? Går det på något sätt att ha en gästkod eller måste även dom registrera användare med allt vad det innebär?
Ber om ursäkt om det står tidigare i tråden, skummade den innan jag köpte låsen men kan inte minnas att jag såg något om det.
Nu ska svärmor och svärfar passa huset över helgen och hur gör vi då? Går det på något sätt att ha en gästkod eller måste även dom registrera användare med allt vad det innebär?
Ber om ursäkt om det står tidigare i tråden, skummade den innan jag köpte låsen men kan inte minnas att jag såg något om det.
Okej, då lägger jag den också på min egen epost? Onekligen lite omständigt att det inte går att göra en gästkod under en befintlig användare. Tack för svar dock!TomasJor skrev:
Edit: Såg nu att det endast behövs ett användarnamn, epost och telefon var inte tvingande. Ska se TV med en dumstrut på huvudet hela kvllen. Tack för hjälpen!
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Tror det är dags för mig att köpa 2 Verisure moduler..
Husägare
· 35 inlägg
Halloj! Böt en helsvart mot en vit för ett tag sedan (Bauhaus Örebro) pga fel på låskistan. Den vita är snygg, inga avtryck eller smuts än så länge! Bytte till en helvit eftersom vi beställt en ny vit dörr. Den kommer den bli perfekt till den.