34 507 läst · 66 svar
35k läst
66 svar
Fundament till Nibe utedel
Så 40 cm ut från väggen är kanske lagom. Kan pumpen arbeta mer effektivt med mer utrymme eller det är ingen skillnad? Tex 50cm.
Har ni förresten behövt vibrationsdämpare?
Hittade dessa här som verkar bra.
https://www.energibutiken.se/sv/vib...dampare-luft-vatten-varmepump-100-200-kg.html
Har ni förresten behövt vibrationsdämpare?
Hittade dessa här som verkar bra.
https://www.energibutiken.se/sv/vib...dampare-luft-vatten-varmepump-100-200-kg.html
Jag har inga speciella dämpare och tycker inte att den låter alls ens när man står intill. Mest fläktljud hörs när den går på högre varv. Om plattan inte har kontakt med huset så bör det inte låta kan man tycka. Jag har samma pump som dig fast 12KwS spacemoose skrev:
Nu är plattan på plats. Så här blev det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 722 inlägg
Snyggt med avlopp och elslangen!
Tack! nu är allt på plats. Dessvärre var det onödigt med det gula elröret. Kabeln på utedelen är en gummikabel och får inte förläggas under mark. Den var helt enkelt tvungen att dra i luften, men det blev rätt bra ändå. Får plocka bort det gula röret..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det kanske är något fel på mig (hört det från många) men jag tycker inte det finns något snyggare än en stor jäkla luft vattenpump som står och mullrar utanför huset. Nibes F2120 är dessutom bland de snyggaste pumparna jag vet!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 722 inlägg
Jag tycker Bosch compress 7000 i aw är snyggare
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 722 inlägg
Glöm inte hänglås på säkerhetsbrytaren. Trist om nån kör ett kul prank och släcker värmepumpen över t ex sportlovet.S spacemoose skrev:
Jag vet att man får varningar från MyUplink men trist att behöva vända.
I övrigt ska göra en precis likadan platta till min NibeF2120, tack för bilderna.
Hur plockade du in signalkabeln med rören eller med starkströmmen?
Sår här ser det ut dagtid. Nytagna bilder.M mbqmbq skrev:Glöm inte hänglås på säkerhetsbrytaren. Trist om nån kör ett kul prank och släcker värmepumpen över t ex sportlovet.
Jag vet att man får varningar från MyUplink men trist att behöva vända.
I övrigt ska göra en precis likadan platta till min NibeF2120, tack för bilderna.
Hur plockade du in signalkabeln med rören eller med starkströmmen?
Signalkabeln tog de via samma hål som elen.
I år kompletterades anläggningen med solceller . Blir nog bra till slut.
Elkabeln till utedelen är en gummikabel så den får egentligen inte fästas. Därav lösa strips runt röret så den inte dinglar runt..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vilken service. Tack för uppdateringen. Här ser man också hur du gjort med avloppet. Signalkabel kan vara känslig för störningar så vissa installerar den separat från starkström.S spacemoose skrev:Sår här ser det ut dagtid. Nytagna bilder.
Elkabeln till utedelen är en gummikabel så den får egentligen inte fästas. Därav lösa strips runt röret så den inte dinglar runt..
[bild] [bild] [bild] [bild]
Var anslöts den medpackade filterkulventilen?
De skriver även "Montera avstängnings och avtappningsventil så att F2120 kan tömmas vid längre strömavbrott". Det kanske är överkurs men det är klart att man kan skruva av flexrören istället.
S spacemoose skrev:Sår här ser det ut dagtid. Nytagna bilder.
Hej , snygg installation!S spacemoose skrev:Sår här ser det ut dagtid. Nytagna bilder.
Vilket avstånd har du mellan pump och yttervägg?