Har värmepumpen tuffat på utan bekymmer?
Vilken innedel har du?
 
S sunkann skrev:
Har värmepumpen tuffat på utan bekymmer?
Vilken innedel har du?
ja den har funkat bra hela tiden. Har VVM500 som innerdel. Har även satt in NibePi som styrning samt byggt en innegivare med ESP8266 och en dallasgivare. Är sjukt nöjd med setupen just nu.

NibePi kommunicerar via modbus och styr mot timspotpris, smhi prognos samt innetemp.
Jag har Tibber som elleverantör och köper el med timspotpris. När elen är dyr så stänger värmepumpen av sig och går sedan igång igen när elpriset är billigare.
Om innetempen i mitt kallaste rum skulle sjunka under 22 grader så startar värmepumpen ändå trots högre elpris.
NibePi är ställd så att om den predikterade utetempen om 4h baserad på smhi prognosen börjar sjukna så justeras kurvan uppåt. På så sätt så får jag en jämnare innetemperatur när det svänger i tempen utomhus.
Sedan har jag även ställt in så att varmvattenproduktionen prioriteras (sätts till läge lyx) om nivån i tanken understiger 95%. Rätt skönt när man duschar eller tappar upp ett bad så man hela tiden har varmt vatten.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
I
Vi ska också få en luft\vatten pump installerad snart och dina mått på plattan verkar rimliga. Stämde dina beräkningar för hyr mycket material som gick åt? ex betong och makadam?
 
I Ironside skrev:
Vi ska också få en luft\vatten pump installerad snart och dina mått på plattan verkar rimliga. Stämde dina beräkningar för hyr mycket material som gick åt? ex betong och makadam?
Nu var det ju ett tag sedan men har för mig att jag fick en halv påse betong över, men köpte på mig på tok förmycket makadam. Blev 3 blåa ikea påsar över, men de kommer väl till pass nu när jag ska fylla igen runt poolen som precis blev byggd. :)
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Förvånad att folk skriver i tråden fortfarande
:crysmile:

Såhär blev min utedel förra året när den installerades, kondensavlopp som leder in i det orangea stuprörer
 
  • Utedel av värmepump installerad vid husvägg med kondensavlopp anslutet till orange stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ola.R och 2 till
  • Laddar…
I
S Stabbsson skrev:
Förvånad att folk skriver i tråden fortfarande
:crysmile:

Såhär blev min utedel förra året när den installerades, kondensavlopp som leder in i det orangea stuprörer
Tråden dyker upp på google när man söker efter vissa nyckel ord, det var så jag hamnade här ett par gånger :)

Snygt jobbat! Har du samma storlek som spacemoose? Du har dessutom fasat ner kanterna en hel del.

Däremot undrar jag om det där öppna fönstret med kabel, det ser inte helt rätt ut ;)
 
  • Gilla
Roqqau
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Tråden dyker upp på google när man söker efter vissa nyckel ord, det var så jag hamnade här ett par gånger :)

Snygt jobbat! Har du samma storlek som spacemoose? Du har dessutom fasat ner kanterna en hel del.

Däremot undrar jag om det där öppna fönstret med kabel, det ser inte helt rätt ut ;)
Bilden är tagen från förra året, det var en förlängningskabel till grästrimmern som stack ut där just då

Ja jag fasade kanterna i samband med gjutning, satte en trekantsregel i gjutformen så den kom på köpet. Gjorde det pga har 2 småbarn så de inte skulle råka springa in i vassa kanter av misstag
 
  • Gilla
spacemoose och 1 till
  • Laddar…
I
Det börjar bli dags att gjuta platta till kommande Nibe F2120-12 (1280x612 mm) d.v.s samma pump som TS.

Spacemoose platta verkade bli perfekt så tanken är att följa de instruktionerna.

Om man gräver ur 15 cm, är det då rimligt att lägga mackadam på 10 cm så att iallafall 5 cm av plattan sticker ovanför gräset?

Räcker det att lägga till 5 cm på båda hållen för själva gropen för makadam? Eller bör den vara större?
 
S spacemoose skrev:
Sår här ser det ut dagtid. Nytagna bilder.
Signalkabeln tog de via samma hål som elen.
I år kompletterades anläggningen med solceller . Blir nog bra till slut.
Elkabeln till utedelen är en gummikabel så den får egentligen inte fästas. Därav lösa strips runt röret så den inte dinglar runt..

[bild] [bild] [bild] [bild]
Hej Ska installera en liknande pump strax och ska förbereda fundamentet och din verkade bra så tänkte köra nått liknande. Vart leder du kondens vattnet i avloppsröret? Tacksam för svar
 
Redigerat:
S Sonny82 skrev:
Hej Ska installera en liknande pump strax och ska förbereda fundamentet och din verkade bra så tänkte köra nått liknande. Vart leder du kondens vattnet i avloppsröret? Tacksam för svar
Markröret som kondensvattnet går ner i går till dagvattnet. Hade ett stuprör några meter bort så det är där jag har kopplat in mig. Grävt ner markrör med lite lutning.
 
S spacemoose skrev:
Markröret som kondensvattnet går ner i går till dagvattnet. Hade ett stuprör några meter bort så det är där jag har kopplat in mig. Grävt ner markrör med lite lutning.
okej tack:) vart du tvungen göra någon böj på röret så det ej kommer luftcirkulation ? Läste någonstans man typ skulle göra vattenlås är det ett måste eller du körde rakt rör?:)
 
S Sonny82 skrev:
okej tack:) vart du tvungen göra någon böj på röret så det ej kommer luftcirkulation ? Läste någonstans man typ skulle göra vattenlås är det ett måste eller du körde rakt rör?:)
nä inget vattenlås. Det har ju inte stuprören heller. ;)
 
S Sonny82 skrev:
Hej Ska installera en liknande pump strax och ska förbereda fundamentet och din verkade bra så tänkte köra nått liknande. Vart leder du kondens vattnet i avloppsröret? Tacksam för svar
Såhär gjorde jag, eftersom jag valde att sätta pumpen vid en gavel på huset nära ett stuprör. Och kolla på ritningen på den värmepump du skall ha för att se vart kondensvattnet tar vägen, Nibe F2120 har på vänster sida sett framifrån t ex

Sen eftersom jag har småbarn och betongkanter kan vara sylvassa så byggde jag formen med trekantsreglar längst upp och rundade av hörnen med vinkelslip
 
  • Installation av kondensavrinning för värmepump nära ett stuprör vid en gavel med avrundade kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta gjuten vid husvägg med rundade hörn och träformar, avsedd för värmepumpinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta med avrundade hörn och trekantsreglar längst upp, förberedd för värmepumpsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta med avrundade hörn vid husgavel intill stuprör, förberedd för värmepumpinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hampasnöret och 5 till
  • Laddar…
I
Såhär blev resultatet hos oss :

Värmepump installerad utomhus vid husvägg, fråga om varför rördragningen inte är rak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepump installerad vid husvägg med synliga rör och sladdar som leder uppåt från enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusenhet på betongplatta med oregelbundet dragna rör som går in i marken vid hörn, omgiven av gräs och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Böjda rör leder fram till en utomhusenhet av en värmepump vid husvägg och grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart avloppsrör som böjer sig runt en betongpelare mot en vägg, omgivet av gråa stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet varför man inte drar rören rakt?
 
  • Gilla
Alexander.johnk
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Någon som vet varför man inte drar rören rakt?
Kondensröret? För du skall ha en lutning så det rinner direkt ner i stupröret annars kan det bli översvämning i kondensbehållaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.