58 367 läst · 133 svar
58k läst
133 svar
Sitter inte kaklet fel?
Han ville bara flytta kaklet lite till vänster så att fogen försvann och dela upp plattan ovanför dörren.
Men detta skulle vara en liten fullösning så jag gick inte med på det.
Men detta skulle vara en liten fullösning så jag gick inte med på det.
Renoverare
· Stockholm
· 379 inlägg
Skönt att det löste sig! Hoppas resten går bra nu!
Om jag hade lämnat ett schema skulle jag aldrig acceptera detta!E Ett_unikt_namn skrev:
Icke fackmanamässigtE Ett_unikt_namn skrev:Hej,
Ni som håller på med kakel dagarna i ända.
En större renoveringsfrima renoverara mitt badrum just nu.
Jag tycker att kaklet vid hörnet på ett enda ställe ser amatörsmässigt ut.
Är detta fel? Hur grovt är felet? Detta kan väl inte vara fackmannamässigt?
Vad kan jag förvänta mig av renoveringsfirman?
Jag kommer ha vit fog så felet kommer kanske inte synas. Men om jag ska sälja lägenheten någongång så kanske helhetsintrycket ser amatörsmässigt ut.
E Ett_unikt_namn skrev:Hej,
Jag kommer ha vit fog så felet kommer kanske inte synas. Men om jag ska sälja lägenheten någongång så kanske helhetsintrycket ser amatörsmässigt ut.
Sådär illa kaklar inte ens den sämsta hemmafixaren..
Kakelsättaren blev såklart överraskad när "dörren försvann" dvs när han skulle kakla hela vägen runt. Egentligen så skulle den lilla skarvbiten i övre vänstra hörnet vara hela vägen ner till golvet, om han hade kaklat konsekvent.
- Bra att skarvbiten kom i "rätt hörn", dvs inte det första man ser när man går in i badrummet.
- Dåligt att inte kunna förutsäga att det skulle hända.
- Bra att skarvbiten kom i "rätt hörn", dvs inte det första man ser när man går in i badrummet.
- Dåligt att inte kunna förutsäga att det skulle hända.
E Ett_unikt_namn skrev:Hej,
Ja, det är amatörmässigt. Man börjar inte i ett hörn utan c:a halvplatta in på väggen
Ja de har räknat felE Ett_unikt_namn skrev:Hej,
Medlem
· Jönköpings län
· 1 inlägg
Jag håller med dig, det ser verkligen knasigt ut i det övre vänstra hörnet där en liten smal bit pusslats på plats utan att ha en foglinje att följa. Jag skulle absolut inte godta detta. För att få det snyggare hade jag breddat den högra kolumnen (grön markering) med ca 5 cm (motsvarande den lilla pusselbiten som nu är fel). HELA vägen från tak till golv. Bäst du säger det till din hantverkare så du inte få en ny pusselbit i andra hörnan . Detta skulle innebära att alla lodräta fogar förskjuts till vänster (röd markering).
Gällande den smala remsan utmed hela taket skulle möjligen kunna gjorts annorlunda (genom att skära raden längst ned) men jag tycker ändå detta är godtagbart.
Gällande skruvarna vid dörrposten och den vågräta skillnaden på kakelplattorna (blå markering) gissar jag att tanken är att det kommer täckas av dörrfoder i trä. Eller ska ni kakla ett dörrfoder med kakelplattor? Om det sistnämnda så måste absolut plattorna justeras höjdmässigt vid den blå linjen.
Huruvida det går att ta bort utan att justera fuktspärren vet jag ej (jag är ingen hantverkare) men en lösning som jag hört om iaf på klinkergolv är att lägga ett lager klinker/kakel till. Men det kanske inte fungerar rent tekniskt på väggar??
Lycka till!
Kräv att det åtgärdas på något sätt
Gällande den smala remsan utmed hela taket skulle möjligen kunna gjorts annorlunda (genom att skära raden längst ned) men jag tycker ändå detta är godtagbart.
Gällande skruvarna vid dörrposten och den vågräta skillnaden på kakelplattorna (blå markering) gissar jag att tanken är att det kommer täckas av dörrfoder i trä. Eller ska ni kakla ett dörrfoder med kakelplattor? Om det sistnämnda så måste absolut plattorna justeras höjdmässigt vid den blå linjen.
Huruvida det går att ta bort utan att justera fuktspärren vet jag ej (jag är ingen hantverkare) men en lösning som jag hört om iaf på klinkergolv är att lägga ett lager klinker/kakel till. Men det kanske inte fungerar rent tekniskt på väggar??
Lycka till!
Kräv att det åtgärdas på något sätt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder