Magnus E K
Just det, glömde att i "badrummet" har jag ju ett lysrör som styrs av samma strömbrytare som en LED-lampa (Biltema E27 1500 lumen). Detta har funkat utan problem i snart fyra år.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Just det, glömde att i "badrummet" har jag ju ett lysrör som styrs av samma strömbrytare som en LED-lampa (Biltema E27 1500 lumen). Detta har funkat utan problem i snart fyra år.
Elektroniskt drivdon eller glimtändare?
 
Magnus E K
blackarrow blackarrow skrev:
Elektroniskt drivdon eller glimtändare?
Glimtändare. Lysröret blinkar flera gånger när man tänder. Jag gissar att armaturen är från 80-talet.
 
M Martin Lundmark skrev:
I figuren ”Vågform av utgångsspänningen” så är den blå grafen spänningen och den röda grafen strömmen. [länk]
Inte riktigt, graferna på wikin visar spänning in och ut. Strömmen från en dimmer som är neddimmad till ca hälften och matar en LED-lampa för 230 V ser ut så här :) (Undre kurvan (eller kurva är ju inte, det liknar mer spikar med ett toppvärde på 2.87 A)).



Frågan är varför det skulle vara så svårt att bygga en TRMS-avkännare som är billig och liten nog att passa i en lampsockel? Vi kan väl bygga mer avancerade saker än så på liten yta? Men tydligen är det så svårt att lamptillverkare istället lägger ansenlig tid på att prova vilka dimmers som råkar funka med deras lampor...
 
MultiMan
BirgitS BirgitS skrev:
Man bör nog ha en kombination av dimmer och LED som LED-tillverkaren har skrivit fungerar ihop.
Eller så köper man IKEA Trådfri eller Philips Hue och slipper fundera på alla former av kompatibilitetsproblem och får många smarta funktioner på köpet.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte riktigt, graferna på wikin visar spänning in och ut. Strömmen från en dimmer som är neddimmad till ca hälften och matar en LED-lampa för 230 V ser ut så här :) (Undre kurvan (eller kurva är ju inte, det liknar mer spikar med ett toppvärde på 2.87 A)).
Alldeles riktigt, graferna på wikin visar spänning in och ut.

MEN för en ren resistans så följer utgångsströmmens kurvform utgångsspänningens kurvform. För det jag ville lyfte fram och beskriva men inte hade en bild på, en varm glödlampa vars glödtråd inte hinner sjunka i temperatur, så är strömmen väldigt lik utgångsspänningen i utseende. Det var det jag ville framställa i en enkel teoretisk beskrivning.

(Har någon dessa grafer får ni gärna redovisa)

Så ser det inte ut för en LED-lampa som du här redovisat i din bild (tack Bo.Siltberg) Här är det en dramatisk skillnad mellan den spänning man levererar ut ur dimmern och den ström som LED-lampan tar.

Om jag avläser rätt och om skaldelarna är korrekt inställda (redovisade) är det en toppström på några ampere (närmare 3 A som mest) vid när ”dimmern släpper ut” spänningen till LED-lampan som ”bara behöver en ström på några tiotal mA (RMS) för att lysa.

Strömmen till en LED-lampan (kopplad direkt utan dimmer) är ofta väldigt ”kantig”
Se det som martin43 hänvisat till;

martin43 martin43 skrev:
Jag har hittat paradiset! Eller ok, ja, i alla fall en liten del av det.
[länk]
Lägger man sedan en dimmer avsedd för t.ex. glödljus framför en LED-lampa med ström som redan är ”kantig” (övertonsrik) i sin kurvform så blir strömmen oftast ”mycket kantigare” (mer övertonsrik).

Denna ändrade kurvform i strömmen ger rimligen en större påkänning på elektroniken i LED-lampan och det är möjligt att det kortar "livslängden" hos LED-lampan genom användning av en dimmer avsedd för glödljus. Detta till motsats mot det vi vant oss gällande glödlampan att livslängden ökar när vi "sänker" (påverkar) spänningen med en dimmer.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Eller så köper man IKEA Trådfri eller Philips Hue och slipper fundera på alla former av kompatibilitetsproblem och får många smarta funktioner på köpet.
Smarta funktioner som att om man släcker med brytaren på väggen kan man inte starta lampan via app/scen pga att man brutit strömmen till kretsen. Mycket smartare med tex separata Z-wave-moduler där logiken sitter bakom brytaren istället för i lampan.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
MEN för en ren resistans så följer utgångsströmmens kurvform utgångsspänningens kurvform.
(Har någon dessa grafer får ni gärna redovisa)
Det finns fler mätningar redovisade i denna tråd, inklusive en mätning på strömmen till en neddimmad glödlampa. Där ser man också som du nämnde att strömpulserna är lägre i dimmerns ändlägen. Det är som störst i mitten.

M Martin Lundmark skrev:
Om jag avläser rätt och om skaldelarna är korrekt inställda (redovisade) är det en toppström på några ampere (närmare 3 A som mest)
Jag har ringat in några saker här, uppifrån och ned toppvärde på strömmen, medelvärde (TRMS) på strömmen med mindre siffror (endast 82 mA) och längst ned ser man skalindelningen, kurva B längst till höger 2 A /div.
Oscilloskop-skärm med markerade mätvärden och vågformer för strömmen till en dimmad glödlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


M Martin Lundmark skrev:
Se det som martin43 hänvisat till;
Jo jag haft följt Michael's mätningar i flera år. Han har en tråd här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=53127 Det är ett gediget arbete han gjort, och fortfarande gör.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns fler mätningar redovisade i denna tråd, inklusive en mätning på strömmen till en neddimmad glödlampa. Där ser man också som du nämnde att strömpulserna är lägre i dimmerns ändlägen. Det är som störst i mitten.
Visst är det denna bild som du menar visar en glödlampa med dimmer?



Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har ringat in några saker här, uppifrån och ned toppvärde på strömmen, medelvärde (TRMS) på strömmen med mindre siffror (endast 82 mA) och längst ned ser man skalindelningen, kurva B längst till höger 2 A /div.
Bra, då jag inte vet källan till bilden är jag försiktig att med säkerhet påstå saker. Ibland ökar man t.ex. upplösningen i en strömprob (om sådan används) genom att linda på ett par varv av tråden man mäter på.

Har du genomfört mätningen själv så vet du ju omständigheterna, tack för mätningen.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Smarta funktioner som att om man släcker med brytaren på väggen kan man inte starta lampan via app/scen pga att man brutit strömmen till kretsen. Mycket smartare med tex separata Z-wave-moduler där logiken sitter bakom brytaren istället för i lampan.
Varför ska man släcka med strömbrytaren på väggen i stället för med fjärrkontrollen?
Om man är rädd för det kan man ju montera bort den vanliga strömbrytaren och sätta upp fjärrkontrollen på väggen i stället.
 
Eller sätta en impulsfjäder bakom knappen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska man släcka med strömbrytaren på väggen i stället för med fjärrkontrollen?
Om man är rädd för det kan man ju montera bort den vanliga strömbrytaren och sätta upp fjärrkontrollen på väggen i stället.
För att brytaren alltid sitter där på väggen. Fjärren är aldrig där den borde ;)

edit: Jag har designbrytare
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har designbrytare
Då har du ju gjort ett medvetet val och valt bort funktion till förmån för design. Du föredrar säkert Apple-prylar också... ;)
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då har du ju gjort ett medvetet val och valt bort funktion till förmån för design. Du föredrar säkert Apple-prylar också... ;)
Vilken funktion? Jag har z-wave enablat samtliga brytare i mitt hem. Utan att tumma på det estetiska
 
useless useless skrev:
Eller sätta en impulsfjäder bakom knappen.
Funkar ”smartlampor” så att man kan tända respektive släcka med ett kort avbrott i 230V matningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.