176 635 läst · 1 803 svar
177k läst
1,8k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
Telia Öppen fiber och tecknade ett 24 månaders avtal när jag ökade till 250Mbit/s.blackarrow skrev:
Intressant fråga om flera TV, som jag ser det Ja utifrån extra TV hemma och i fritidshus körs via Chromecast och Telia Play, samt att jag även kör lite Play i pc/27"skärm, platta och mobil. SVT kan du ju streama rakt av från internet.
Vi har inget behov annat än vid vissa tillfällen kunna se på två enheter.
Och kampanjer förekommer ju fortlöpande och även egen förhandling så vad som ska ses som normalpris, tja, kanske ska kallas listpris istället. Priser förändras ju fortlöpande och jag brukar försöka förhandla helheten, dvs fiber, TV, mobil, mobilt bredband, etc, ibland med ny mobil. Men prioriterar enkelhet och är inte så priskänslig att det måste vara lägsta pris, utan väljer/förhandlar utifrån helhet.
Ja, bithastighet ja, men latensen (ping på 30 ms) är inget vidare.A Andy78 skrev:
Kör jag mobilen mot WiFi här hemma ligger ping på 2-3 ms. För folk som spelar är detta kritisk, spelar man inte spel är det inte lika viktigt, men det påverkar t.ex. om man hämtar webbsidor med mycket innehåll (eftersom webbläsaren i princip hämtar en "sak" i taget, HTML-koden, CSS, alla bilder etc).
I t.ex. Firefox man kan trycka Ctrl-Shift-E och får fram nätverksanalysatorn, om man laddar en webbsida visar den alla förfrågningar och hur lång tid de tar.
För byggahus startsida får jag:
94 förfrågningar
1,08 MB / 370,35 kB överfört
Slutfört: 11,95 s
Att du får 2-3ms med mot wifi är ju inget konstigt, då den gpr via fibern.N Nerre skrev:Ja, bithastighet ja, men latensen (ping på 30 ms) är inget vidare.
Kör jag mobilen mot WiFi här hemma ligger ping på 2-3 ms. För folk som spelar är detta kritisk, spelar man inte spel är det inte lika viktigt, men det påverkar t.ex. om man hämtar webbsidor med mycket innehåll (eftersom webbläsaren i princip hämtar en "sak" i taget, HTML-koden, CSS, alla bilder etc).
I t.ex. Firefox man kan trycka Ctrl-Shift-E och får fram nätverksanalysatorn, om man laddar en webbsida visar den alla förfrågningar och hur lång tid de tar.
För byggahus startsida får jag:
94 förfrågningar
1,08 MB / 370,35 kB överfört
Slutfört: 11,95 s
Jag hade inte tillgång till dator hade varit intressant att kolla lite hur lång tid olika sidor tar uppkopplad med datorn.
Men det är ju inte direkt så att kag märker någon skillnad på sidorna kag är inne på.
Ja det var det jag menade alltså, att mobilt internet har mycket högre latens än fiber, jag ville bara jämföra "mobiltelefon via WiFi och fiber" med "mobiltelefon via 4G", för att inte få höra "det är skillnad på mobiltelefon och dator" eller "det är skillnad mellan kabel och trådlöst".
Provde nu hemma med firefox och ladd byggahus sida.
Fick 10.8 med mobilen
7.x över bredbandet.
Surfade lite på byggahus via mobilen.
Kändes inte som så stor skillnad mot att använd bredbandet.
Här hemma har jag dock bara 5-10 mbit på det mobila.
Fick 10.8 med mobilen
7.x över bredbandet.
Surfade lite på byggahus via mobilen.
Kändes inte som så stor skillnad mot att använd bredbandet.
Här hemma har jag dock bara 5-10 mbit på det mobila.
Nja... de köper båda installation av Skanova, och hyr fibern av dem. Det går utmärkt att göra ett operatörsbyte från Telia öppen fiber till tex telenor eller comhem, sä länge de är etablerade i din telestation.mexitegel skrev:
Medlem
· Halland
· 4 096 inlägg
Pratar du BH hemsida nu eller appen?A Andy78 skrev:
Även om det är hemsidan så rensas en hel info bort när man surfar med en mobil, just för att snabba på nedladdningen.