3 336 478 läst · 16 504 svar
3336k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Precis, trevligt att nanowire har köpt ett antal lite tynge spännband.Immobil skrev:
Och som grädde på moset får vi en demonstration över hur man använder dom när man är på väg till återvinningsstationen med någon stor rostig metallklump ...
Nä, det är väl nog så.S smurfen72 skrev:
De där är inga dumma maskiner, men de försvinner i rask takt för att de blir utbytta mot inte fullt lika tunga och stora maskiner, med minst lika bra prestanda.
Jag är verkligen ingen svetskung, allra minst med pinne, men mitt minne av någon sådan här stor gammal omformare är att det var ett oöveträffat lugn i ljusbågen. Väldig trevlig svetsupplevelse.
Vill bara påpeka att spännbanden inte enbart sitter fast med rosetter även om det kan se så ut på bilden..Mikael_L skrev:Precis, trevligt att nanowire har köpt ett antal lite tynge spännband.
Och som grädde på moset får vi en demonstration över hur man använder dom när man är på väg till återvinningsstationen med någon stor rostig metallklump ...
Nä, det är väl nog så.
De där är inga dumma maskiner, men de försvinner i rask takt för att de blir utbytta mot inte fullt lika tunga och stora maskiner, med minst lika bra prestanda.
Jag är verkligen ingen svetskung, allra minst med pinne, men mitt minne av någon sådan här stor gammal omformare är att det var ett oöveträffat lugn i ljusbågen. Väldig trevlig svetsupplevelse.
Jag har egentligen varken behov eller utrymme för den här svetsen. Men en svetsupplevelse som får en att känna sig som svetskung vill jag inte missa!
Tänker också att den borde klarar att stå utomhus under tak?
Lägger väl in min nya svets som jag köpte förra veckan när det var 20% rabatt går riktigt fint och kvaliten känns i alla fall bra https://www.lcdvision-schweisstechn...PRO-MIG-MAG-MMA-Welding-machine-inverter-400V
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 373 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 373 inlägg
Efter en dryg kvällsresa är nya leksaken på plats. Första test jobbet blev att rädda en metallborr som var rejält skadad, funkade felfritt. Måste säga att jag är grymt nöjd över att äntligen äga en bandslip även om det inte är värsta modellen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 373 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 373 inlägg
Var det menat till mig? För jag har ingen snickerboa (tyvärr) och det är inte mitt första verktyg Om du tycker det ser lite tomt ut är det för att den tillfälligt står på en plats dedikerad till bilmek.
Såhär på morgonkvisten ser jag att mitt inlägg kanske kan uppfattas som hånfullt, det var inte meningen! Lycka till med slipningen, en sådan skulle jag också vilja ha.Rickard.ag skrev:
Hade planer på den och när det blev 20% rabatt var det bara att handla. Svetsen går riktigt bra till både mig och pinne vilket för mig är onödigt eftersom jag redan har en bra pinnsvets. Blev så nöjd så gjorde en ny beställning på 5 meters slangpaket av samma typ som följde med då kan jag sätta teflon tråledare i det korta 3 meters som medföljde och ha det till aluminum svetsning passade naturligtvis på medans det var 20%nanowire skrev:
Bra plan, så har jag också resonerat och skaffat teflonledare till ett kort kraftigt slangpaket. Den verkar vara fyrhjulsdriven så styv Al-tråd borde fungeraS smurfen72 skrev:Hade planer på den och när det blev 20% rabatt var det bara att handla. Svetsen går riktigt bra till både mig och pinne vilket för mig är onödigt eftersom jag redan har en bra pinnsvets. Blev så nöjd så gjorde en ny beställning på 5 meters slangpaket av samma typ som följde med då kan jag sätta teflon tråledare i det korta 3 meters som medföljde och ha det till aluminum svetsning passade naturligtvis på medans det var 20%
Idag ringde min älskling på lunchen och sa att hon skulle ha med sig en överraskning hem. Och det lät ju både kul och spännande.
Så kom Jenny hem och ställde den här på köksön:
(Observera att den här bilden är tagen i verkstaden, även om Jenny är oerhört positiv till mitt snickrande så är MFT-hålning i köksön inte aktuellt.)
Jaha, en kasse för något klädmärke. Även om det inte är ovanligt att hon kommer hem med en skjorta eller något annat hon köpt till mig så brukar hon inte ringa och flagga upp det. Hm, skumt...
Så vad var det då? Jo:
En hel binge med begagnade stämjärn!
Raden med röda handtag är två st Bacho och fyra st EA Berg, ett Jernbolaget Eskilstuna samt längst till höger ett finskt Hackman & Co. Storlekar från åtta till trettiotvå mm.
Under dem ser man ett äldre Stanley med ovalt handtag, "Made in England" (Sheffield?), ett "Castell" någonting med grönt handtag samt ett ETC. Storlekar från sex till tolv mm.
Det här var ju det sista jag väntat mig, överraskningen var total!
Hur kom då Jenny över de här? Jo, på en fikarast hade en kollega till henne berättat att en bekant som var snickare skulle gå i pension och gjorde sig av med verktyg och maskiner, tydligen skulle det som inte redan skänkts gå till tippen. Då frågade Jenny — som är en klok kvinna — om han möjligtvis hade kvar några stämjärn för då var hon beredd att köpa dem.
Kollegan ringde pronto och några timmar senare dök exsnickaren upp med stämjärnen och sa att han ville inget ha för dem för de var ändå "bara skit".
Uppenbarligen har järnen levt ett hårt liv, de är i nuvarande skick helt säkra för barn från två år och uppåt att leka med, men de är definitivt möjliga att få i bra skick igen.
Inget egentligt köp men jag fick dem idag.
Vinterkvällarna är räddade!
//Ronnie
Så kom Jenny hem och ställde den här på köksön:
Logga in
Skapa konto
(Observera att den här bilden är tagen i verkstaden, även om Jenny är oerhört positiv till mitt snickrande så är MFT-hålning i köksön inte aktuellt.)
Jaha, en kasse för något klädmärke. Även om det inte är ovanligt att hon kommer hem med en skjorta eller något annat hon köpt till mig så brukar hon inte ringa och flagga upp det. Hm, skumt...
Så vad var det då? Jo:
Logga in
Skapa konto
En hel binge med begagnade stämjärn!
Raden med röda handtag är två st Bacho och fyra st EA Berg, ett Jernbolaget Eskilstuna samt längst till höger ett finskt Hackman & Co. Storlekar från åtta till trettiotvå mm.
Under dem ser man ett äldre Stanley med ovalt handtag, "Made in England" (Sheffield?), ett "Castell" någonting med grönt handtag samt ett ETC. Storlekar från sex till tolv mm.
Det här var ju det sista jag väntat mig, överraskningen var total!
Hur kom då Jenny över de här? Jo, på en fikarast hade en kollega till henne berättat att en bekant som var snickare skulle gå i pension och gjorde sig av med verktyg och maskiner, tydligen skulle det som inte redan skänkts gå till tippen. Då frågade Jenny — som är en klok kvinna — om han möjligtvis hade kvar några stämjärn för då var hon beredd att köpa dem.
Kollegan ringde pronto och några timmar senare dök exsnickaren upp med stämjärnen och sa att han ville inget ha för dem för de var ändå "bara skit".
Uppenbarligen har järnen levt ett hårt liv, de är i nuvarande skick helt säkra för barn från två år och uppåt att leka med, men de är definitivt möjliga att få i bra skick igen.
Inget egentligt köp men jag fick dem idag.
Vinterkvällarna är räddade!
//Ronnie