162 430 läst · 492 svar
162k läst
492 svar
Jobbig granne
Om jag förstått rätt, är det socialen som betalar grannens boende.
Borde inte TS ta kontakt med en socialarbetare och visa hur grannen uppträder?
Vi hade en liknande man i grannbyn för flera år sedan. Han gick inte till angrepp mot folk, men stod ofta vid sin ytterdörr och gapade på dem som gick förbi. Många blev rädda för honom, fast han enbart stod och skrek. Efter ett tag insåg socialen att det var olämpligt att ha honom boende där och han fick flytta.
Borde inte TS ta kontakt med en socialarbetare och visa hur grannen uppträder?
Vi hade en liknande man i grannbyn för flera år sedan. Han gick inte till angrepp mot folk, men stod ofta vid sin ytterdörr och gapade på dem som gick förbi. Många blev rädda för honom, fast han enbart stod och skrek. Efter ett tag insåg socialen att det var olämpligt att ha honom boende där och han fick flytta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 570 inlägg
TS har skrivit att fler varit inblandade på grannens sida, exempelvis genom stöld. Så att slå grannen på käften hjälper nog föga i det långa loppet. Med största sannolikhet går grannens gräns för vad han kan tänka sig att göra betydligt längre från det lagliga än TS, så sannolikheten att vinna en våldsupptrappning är nog rätt liten för TS. Förutom det faktum att även det TS skulle behöva göra vore olagligt.Staffan2000 skrev:
Det är en jävla skitsituation, men bara för att alla är ense om det betyder det inte att det finns en enkel lösning på problemet.
Ja..... en grupp rädda fegisar som gaddar ihop sig i rädslan kan ge sig på nästan vem som helst i ren desperation.findus42 skrev:
Civilkurage verkar faktiskt i många fall hindra folk från att själva begå våldsbrott.
Tord, fortsätt du filma.
Den där karln verkar juh vara helt instabil och beter sig som ett loaded gun.
Vad säger polisen när du pratar med dem.
Detta har juh passerat alla gränser. Känns juh som att han kommer köra på dig eller någon
annan rätt snart.
Den där karln verkar juh vara helt instabil och beter sig som ett loaded gun.
Vad säger polisen när du pratar med dem.
Detta har juh passerat alla gränser. Känns juh som att han kommer köra på dig eller någon
annan rätt snart.
Han har ju redan kört på Tord. Och polisen lägger ner.I ItWasntMe skrev:
Det lades ned i brist på bevis så enl polisen blir det ord mot ord, räckte inte med att jag dokumenterade gott om spår och skador. Slut med det, nu fipplar jag med kamera 95% av tiden ute.stefancrs skrev:
Besvärligt ja, men vad gör man.
Dock, undrar man vilken historia mannen drog för att förklara spåren som blev på väg & på mig samt enl hans egen uppgift på bilen? Om ord står mot ord måste ju en berättelse finnas eller. Fruktar att han inte ens blivit förhörd alls eftersom inga vittnen fanns? Att köra på någon medvetet är ett allvarligt brott.
Det är nog det bästa har jag kommit fram till, att skaffa bevis.I ItWasntMe skrev:
Som framgår ganska tydligt är de ganska utstuderade i att provocera. Antagligen efter mycket träning. Exempelvis, se klippet där mobilen flyger. När han kommer fram till mig är det "slå då, slå då..." Frun filmar från altanen... Nä nä, den går jag inte på.
Bara att han vill slåss räcker för mig att göra tvärtom, kanske är det med en provokation?
Redigerat:
Verkar vara ett riktigt helvete och helt hopplöst med en sådan granne. Hade jag själv varit i samma läge hade jag försökt att ligga på ägaren till huset som en igel fast i korrekt och saklig ton på samma sätt som du verkar hantera grannen. Tur i oturen är ju att den jobbige granne inte äger huset och på så vis kan behöva flytta utan att själv ta beslutet. Dvs påtala för husägaren så fort grannen gör något mot dig. Ta ut kopia på personens deklaration och se om hen deklarerar för uthyrningen korrekt (dvs har det som tjänsteinkomst då personen själv inte bor där) och anmäl till skatteverket om det finns misstankar. Hade jag hyrt ut ett hus och hela tiden fått klagomål från grannar så hade jag allvarligt fundera på göra en förändring för att slippa klagomålen. Med tiden byter ägaren antingen hyresgäst eller kanske överväger att sälja huset till dig om du är villig att betala. Dvs få ut din frustration på husägaren istället för på grannen.
Allt sådant är försökt sedan flera år men ägaren till huset verkar vara av samma skrot och korn tyvärr.
Huset är säkert inte värt speciellt mycket så han tjänar mer på att ha det uthyrt än att sälja.
T Tord_Lj skrev:Funkar inte, prövat (finns svar med info tidigare) men kan tillägga att hyresvärden varit i tinget för våldsamheter mot sina grannar. Grannarna flydde fältet (sålde) men innan de drog var de här vid mitt köksbord och berättade. Mannen var engelsman och undrade om jag ville köpa hans RHD RRC eftersom jag kör Landy.
Annars ingen kontakt vare sig före eller efter så ingen orsak till trakasserier pga det.
Tror jag... /Hva455Rancher
T Tord_Lj skrev:Försökte övertala och förhandla med ägaren i flera år så fort jag fattade läget. Senast försökte jag med att skänka mark så han får minst 4½m till min mark, tänkte att det är ju normalt och skulle öka värdet rejält för honom på fastigheten men, nädå, och det fattar jag inte.
Nu är avståndet till min mark en halv meter från huset. Känn på den! Kan aldrig sköta den biten, ber om ursäkt för det.
Är det så att soc betalar dårens hyra så får nog hyresvärden in en bra summa varje månad och det är ju en bra inkomst som han inte vill missa.K Kirre2 skrev:
Huset är säkert inte värt speciellt mycket så han tjänar mer på att ha det uthyrt än att sälja.
Nja, är lite försiktig med kameran...lopec skrev:
Läget är nu mest gap från altanen typ; tycker inte om fruntimmer, vegetarian och det vanliga ADHD mm.
Igår gapades det om att det som stals i början på februari ligger ute till försäljning på FB, lite märkligt eller men han är inte så smart... Svider dock att höra men det är väl det som är meningen .
Nygrusade vägstumpen förbi mig har jag fått vara ute 4 gånger och laga rivspår i. Tydligen väldigt roligt... Svårt få på film för det tar typ 5s från från start till han är väck.
Många kunder klagar på att de tydligt markerar att "här får ni inte köra...".
Beror nog på att två ärenden är igång med film att det är någorlunda lugnt.
När de får meddelande att det är nedlagt brukar en mer hektisk period infinna sig.
Är beredd!
En liten fundering... Lagen anser ju tydligen att det är provocerande att filma, även om tidigare nedläggningar av undersökningar indikerar att bildbevis behövs för att få till en reaktion från just lagen. Lite moment 22.. men men... Är ljudupptagningar lika provocerande tro?
Tänker som så här att om du kan rigga din bodycam så att den bara tar upp ljud - och funkar det inte tekniskt så räcker det ju egentligen med ett enkelt linsskydd som går snabbt och lätt att ta bort - så ha den alltid på dig med ljudupptagning. Om grannen skulle får för sig att en konfrontation är på sin plats så när han är ett lämpligt antal meter ifrån dig talar du högt och tydligt om att du nu avser att filma situationen då du anser dig hotad, sen slår du på bilden alternativt tar bort linsskyddet. Du får med allt ljud, du får med en motivering till varför du anser dig behöva filma, men du har inte börjat filma förrän grannen redan initierat en hotfull kontakt, dvs han kan inte skylla sina närmanden på att han anser sig provocerad av att du filmar.
Tänker som så här att om du kan rigga din bodycam så att den bara tar upp ljud - och funkar det inte tekniskt så räcker det ju egentligen med ett enkelt linsskydd som går snabbt och lätt att ta bort - så ha den alltid på dig med ljudupptagning. Om grannen skulle får för sig att en konfrontation är på sin plats så när han är ett lämpligt antal meter ifrån dig talar du högt och tydligt om att du nu avser att filma situationen då du anser dig hotad, sen slår du på bilden alternativt tar bort linsskyddet. Du får med allt ljud, du får med en motivering till varför du anser dig behöva filma, men du har inte börjat filma förrän grannen redan initierat en hotfull kontakt, dvs han kan inte skylla sina närmanden på att han anser sig provocerad av att du filmar.
Tror inte att ett linsskydd påverkar det där, sådant hinner man inte se. Att då påpeka att "jag filmade inte, linsskyddet är på" är mist lika provocerande.
Nej, enda sättet om man vill ha bevis är att alltid ha kameran på och påslagen, men så osynligt som möjligt, och sedan radera allt som är ointressant. då behöver man inte stanna upp för att påbörja filmningen, utan kan röra sig naturligt, varvid provokationen att påbörja filmning uteblir.
Nej, enda sättet om man vill ha bevis är att alltid ha kameran på och påslagen, men så osynligt som möjligt, och sedan radera allt som är ointressant. då behöver man inte stanna upp för att påbörja filmningen, utan kan röra sig naturligt, varvid provokationen att påbörja filmning uteblir.