Q
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Sen bör väl kyl/frys ligga på en egen grupp?! Vi har det dessutom på eget personskydd så går strömmen i övriga huset fungerar ändå kyl/frys. Detta på rekomendation av vår elektriker.
Är väl bara sämre att ha en separat jfb för kyl/frys, skulle den för kylen frysen lösa ut så märker man inte att den är trasig och allt blir förstört.

• Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
nikasp
Off topic: Legio betyder inte praxis/standard/kutym utan många/stort antal. Har själv använt uttrycket fel tidigare pga att många gör det.

B Berguven_glenn skrev:
"Men det kanske bara är en smart sak att göra, inte legio i branschen?"

• Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Mycket känslor blir det...

Tack för info.
A: Det var mitt material och elektrikern lämnade synpunkter om att de inte monterar den, de fick dokument kring dem, monterade sedan utan att säga något.
B: Jag hade specat separat grupp muntligt. Så där är jag körd.
C: Det är helt nya väggar. Elektrikern var här samtidigt som snickaren, men det står inte i någon spec.

Jag tror kontentan blir:

D: Det där med "en person med ykesstolthet i ett yrke som inte vem som helst får ge sig på" är nyckeln här. Jag har läst tillräckligt med el för att få jobba på storindustri som elservicetekniker (för 15 år sedan). Det är nog det det handlar om - jag blir förbannad över att betala 500 SEK +/h skattade pengar när jag gör det bättre själv. Har anlitat en vettig firma just för att slippa slarv som detta, hade jag velat ha det hade jag kunnat anlita vilken jeppe som helst. Andra delen av huset anlitade jag en gammal pensionerad lokal förmåga som fortfarande har igång sin firma- perfekt montage av ALLT.

E: Allt i allt en intressant upplevelse. Jag försökte speca massa saker. Upplevde att det gjorde att de blev helt förvirrade och glömde hälften ändå så gick över till att kontrollera dagligen (på kvällen) och påpeka när det gick åt fel håll. Inser nu att jag skulle specat allt OCH kontrollerat dagligen.

.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Är väl bara sämre att ha en separat jfb för kyl/frys, skulle den för kylen frysen lösa ut så märker man inte att den är trasig och allt blir förstört.
Sant, men vad är mest sannorlikt? Jag har aldrig varit med om att kyl/frys triggar jfb, men flera ggr när jfb slagit från på resten av huset. Om kyl/frys slår ifrån beror det troligen på att något är fel på dem och då hade ju kanske allt blivit förstört ändå.

Motiveringen från vår elektriker var det motsatta, dvs om något triggar jfb i huset under semestern blir det surt när man kommer hem. Vi har dessutom kyl/frys på två olika grupper.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Troligen har elektriker använt skruvdragare när strämbrytarna monterades.

• Gilla
Du och 19till och 2 till
  • Laddar…
Skulle nog summera det som att materialet är av riktigt risig kvalitet, trots högt pris. Detta är orsaken till flera av punkterna. Så det som jag skulle säga kan lastas elektrikern (speciellt när det redan varit en diskussion med firman i förväg om att de inte vill montera den typen av apparater) är dosan som ska liva med väggen och möjligen vilken säkring som går till denna installation. Eftersom allt enligt dig går på en säkring kan det ju inte vara raketforskning för dig som kund att skriva det själv men det borde ha gjorts av elektrikern.

A
Se kommentarer i Citatrutan...

E elmont skrev:
1. Dålig kvalitet på brytaren så där kanske elektrikern inte (i alla fall helt) få skulden

Självklart borde elektrikern ha informerat att två brytare gick sönder pga dålig kvalite. Att elektrikern sedan inte ska ansvara för ny brytare håller jag med om.

2. Hade elektrikern sålt hällen? om inte var det fel på inkopplingen? och om inte elektrikern sålt hällen kan han knappast ha nått med funktionskontrollen att göra.
Om inte elektrikern sålt lampan eller laddaren behöver det då inte vara rätt kopplat? Nu vet vi inte vad det var för fel men nog borde ju elektrikern kontrollera att det kommer fram spänning?
.
Ställ dina krav sakligt till företaget så går det säkert bra!

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Det här med bristen på grupper i köket, det är oproffsigt. Att lägga så mycket på en grupp kan ju vara motiverat om det är omöjligt att få fram fler grupper från centralen utan att riva halva huset. Att dra sönder plasten är slarvigt.

De djupa dosorna, är ganska vanligt, och inget reelt problem. De fula kopplingarna, är å ena sidan vad man får räkna med när man har så extremt dåliga prylar. MEN firman borde vägrat använda så dålig materiel. Skall man nu trots att ge sig på att koppla med så dåliga kopplingsklämmor, så får man ju se till att inte montera mer än en tråd i varje klämma. Det är svårt nog att få till en koppling med en tråd med den typen av klämmor.

Om problemen med hällen beror på någon felkoppling, ex. i perilexuttag, så är det nästan läge för en anmälan. Sådant skall testas utan att koppla in någon häll.

E elmont skrev:
1. Dålig kvalitet på brytaren så där kanske elektrikern inte (i alla fall helt) få skulden
2. Hade elektrikern sålt hällen? om inte var det fel på inkopplingen? och om inte elektrikern sålt hällen kan han knappast ha nått med funktionskontrollen att göra.
3. Dosan ska sluta i vägglivet, endera med hjälp av distansringar eller genom att dosringen dras ut (beroende på typ av dosa).
4. Lämpligen flera grupper i ett kök men inget krav om beställaren inte har krävt det.
5. gruppshemat skulle varit uppdaterat.
6. menar du kardelarna i brytaren så är det dåligt men inte "olagligt", och man får väl i viss mån skylla på den antika konstruktionen på brytaren. Frågan hänger ihop med 1
Är du missnöjd ska du reklamera hos utföraren och få det du har beställt. Har du inte gett en specifierad beställning kan det bli lite motbacke.
Förtydligande eller komplettering av dina punkter :
under 1 och 2 håller jag med om kunden själv tillhandahållit materialen.
Punkt 3 : Att sikta så att dosor hamnar exakt i liv med väggbeklädnad har sina risker. Lite för långt ut ( någon eller några millimeter ) medför att strömställar-uttag inte sluter dikt an mot vägg. Bättre att eftersträva att dosor monteras så att dom ligger någon eller några millimeter innanför väggbeklädnaden.
Punkt 4 : Jag anser att man kan kräva att vägguttag vid arbetsbänkar mm och som i ett normalt kök förses med kaffebryggare, microvågsugn mm skall fördelas på minst två säkringar. Att kyl/frys såväl som diskmaskin har sina egna säkringar är vedertagit. En installatör med yrkesstolhet ser nog till att ovanstående uppfylls.
Punkt 6 : Två ledare under samma skruv i detta utförande är inte lämpligt. Bättre att då koppla ihop dessa ledare ( fas ) i en separat kopplingsplint ( U-båt ) och förbinda dessa med en ledare till strömbrytarens pol. Vid mångkardeliga ledare är det bra att tvinna ihop dessa och se till att dom förs in under skruven från det håll som gör att dom spänns fast ( dras med ) när skruven spänns medurs.

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Sant, men vad är mest sannorlikt? Jag har aldrig varit med om att kyl/frys triggar jfb, men flera ggr när jfb slagit från på resten av huset. Om kyl/frys slår ifrån beror det troligen på att något är fel på dem och då hade ju kanske allt blivit förstört ändå.

Motiveringen från vår elektriker var det motsatta, dvs om något triggar jfb i huset under semestern blir det surt när man kommer hem. Vi har dessutom kyl/frys på två olika grupper.
Vanligaste orsaken till att JFB löser hos mig är åska. Kan mycket väl tänka mig att en JFB löser, men inte den andra i sådana situationer då strömmen föredrar den kortaste vägen. Det beror förstås på hur lång pulsen är, dvs om den pågår längre än tiden för att lösa ut den första JFB.

Många här som är avundsjuk på dina fina brytare. Jag tycker dom ser ut att vara av utmärkt kvalité och håller i minst 100 år om en elektriker med yrkesstolthet installerar.

• Gilla
guggen och 7 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Off topic: Legio betyder inte praxis/standard/kutym utan många/stort antal. Har själv använt uttrycket fel tidigare pga att många gör det.
Kan vara att man blandar ihop det med 'lege artis' som betyder enligt konstens regler o används ffa i medicinska sammanhang.
MVH språkpolis nummer två.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Ledsen elmont men jag läste kanske in mer än det du skrev i dina inlägg. Då jag läste dina inlägg som "bara" förklarningar på varför det ser ut som det gör och inget om att detta ska det klagas på för på detta vis ska ingen lämna ett jobb.
För jag kan inte på något vis förstå hur någon kan lämna en trasig brytare även om det är skit som kunden har stått för.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
B Berguven_glenn skrev:
Mycket känslor blir det...

Tack för info.
A: Det var mitt material och elektrikern lämnade synpunkter om att de inte monterar den, de fick dokument kring dem, monterade sedan utan att säga något.
B: Jag hade specat separat grupp muntligt. Så där är jag körd.
C: Det är helt nya väggar. Elektrikern var här samtidigt som snickaren, men det står inte i någon spec.

Jag tror kontentan blir:

D: Det där med "en person med ykesstolthet i ett yrke som inte vem som helst får ge sig på" är nyckeln här. Jag har läst tillräckligt med el för att få jobba på storindustri som elservicetekniker (för 15 år sedan). Det är nog det det handlar om - jag blir förbannad över att betala 500 SEK +/h skattade pengar när jag gör det bättre själv. Har anlitat en vettig firma just för att slippa slarv som detta, hade jag velat ha det hade jag kunnat anlita vilken jeppe som helst. Andra delen av huset anlitade jag en gammal pensionerad lokal förmåga som fortfarande har igång sin firma- perfekt montage av ALLT.

E: Allt i allt en intressant upplevelse. Jag försökte speca massa saker. Upplevde att det gjorde att de blev helt förvirrade och glömde hälften ändå så gick över till att kontrollera dagligen (på kvällen) och påpeka när det gick åt fel håll. Inser nu att jag skulle specat allt OCH kontrollerat dagligen.

.
Men varför gjorde du inte det själv då? Om kunskapen finns. Det är precist för att undvika sådana överraskningar som jag gör det mesta själv. Då kan jag bara bli arg på mig.

• Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Moderna kylar/frysar har display på fronten, så man ser om den slocknat. Om inte annat så ser du att den är frånslagen om du öppnar dörren och lyset inte tänds.
Sannolikheten att en kyl/frys skulle lösa ut JFB jämfört med allt annat inne och ute i ett helt hus/lägenhet måste vara mycket låg.
"Min" elektriker har satt fyra JFB. Badrum, kyl/frys, utomhus och resterande.

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.