138 510 läst · 1 243 svar
139k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Jag tycker 10%-20% påslag är rimligt, det är en självklarhet att man som företagare ska tjäna pengar.hsd skrev:
Men om man beställer man en jordfelsbrytare och pekar ut vilken modell man önskar behöver ju inte företagaren åka till grossen och hämta den. Rimligtvis får elfirman produkterna levererade av ett transportföretag några dagar innan.
Nä som jag skrev så skall bilavgifterna bekosta bilen.hsd skrev:
Men du har full rätt att ta betalt för normala verktygskostnader via timpriset. Du har naturligtvis inbakat overheadkostnader för administration, lönehantering, täcka kostnader för lokaler, utbildning, arbetskläder, säkerhetsutrustning mm
Det är ju inte så att hantverkare behöver stå på knä och suga för att köpa ett par handskar, allt sånt bekostas av ens intäkter och säljer man timmar så ingår det naturligtvis i timpriset.
Nu när vi pratar om att läsa saker så kanske ni hantverkare ska ta och läsa konsumenttjänstlagen?wildeside skrev:När ska det tränga in i huvudet på dej att hantverkare även säljer material oavsett hur du resonerar.
Läs för helv*** aktiebolags lagen, bokföringslagen och skatteverkets regler och föreskrifter om att driva företag. när du läst dom och förstår vad det står kan du fördjupa dej vidare i att driva enskilt företag och handelsbolag och skatteverkets regler och föreskrifter om dom bolagsformerna.
Sen kanske du är kapabel till att skriva om hur man ska driva ett företag och hur man tar betalt för sina tjänster och material.
Detta förutsätter att du förstått det du läst!
Ingen har sagt att hantverkaren inte får gå med vinst.
Vem har sagt att materialkostnaden ska debiteras som arbete?D Daniel 109 skrev:
Och om man nu gör en dålig affär och köper in grejerna för dyrt så får man visst sälja dem under inköpspris. Det är inte olagligt att göra dåliga affärer. Poängen är att firman ska göra sin vinst genom att försöka kapa sina kostnader, inte genom att försöka ta mer betalt.
Ska jag bara ha material levererat behöver jag ingen hantverkare, då kan jag beställa det själv av en nätbutik och få det levererat till dörren.Alfredo skrev:
Som hantverkare måste man inse att man konkurrerar med detta. Man blir inte konkurrenskraftig av att ta mer betalt för material och leverans än vad ens konkurrenter (butikerna) tar.
N Nerre skrev:Vem har sagt att materialkostnaden ska debiteras som arbete?
Och om man nu gör en dålig affär och köper in grejerna för dyrt så får man visst sälja dem under inköpspris. Det är inte olagligt att göra dåliga affärer. Poängen är att firman ska göra sin vinst genom att försöka kapa sina kostnader, inte genom att försöka ta mer betalt.
Är du på riktigt!?N Nerre skrev:Vem har sagt att materialkostnaden ska debiteras som arbete?
Det är på grund av såna som dig många hantverkare inte vill befatta sig med privatkunder.
Du menar alltså att om du tycker att han köpt materialet för dyrt ska han ta det från sin lön?
Passar det inte kan du ju be butiken installera materialet iställetN Nerre skrev:Ska jag bara ha material levererat behöver jag ingen hantverkare, då kan jag beställa det själv av en nätbutik och få det levererat till dörren.
Som hantverkare måste man inse att man konkurrerar med detta. Man blir inte konkurrenskraftig av att ta mer betalt för material och leverans än vad ens konkurrenter (butikerna) tar.