Enligt vilka regler då? När jag jobbade som konsult fakturerade vi ett fast timarvode. Inga ytterligare kostnader för bilar etc förutom eventuell restid om det var långt till kunden och ett kort uppdrag.

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Timpriset får inte vara annat än arbete, bilkostnad tex. får inte ingå
Det där förstod jag inte. :thinking: Timpriset får väl vara en krona per timma eller 10 tkr per timma eller vadhelst man nu avtalat om.

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
tommib
ROT-reglerna, vilket Mikael_L redovisade för inte alls särskilt många inlägg sen.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt vilka regler då? När jag jobbade som konsult fakturerade vi ett fast timarvode. Inga ytterligare kostnader för bilar etc förutom eventuell restid om det var långt till kunden och ett kort uppdrag.
Men ni gjorde inte så mycket rotavdrag?

Jo, det är klart. Jag jobbade aldrig mot privatpersoner...

• Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Excel
hsd hsd skrev:
Nu menar jag normala påslag, men kräver Du att hantverkaren ska ha allt i bilen utan påslag eller extra resor så blir det nog ingen hantverkare som ställer upp
Jag tycker 10%-20% påslag är rimligt, det är en självklarhet att man som företagare ska tjäna pengar.

Men om man beställer man en jordfelsbrytare och pekar ut vilken modell man önskar behöver ju inte företagaren åka till grossen och hämta den. Rimligtvis får elfirman produkterna levererade av ett transportföretag några dagar innan.

F
hsd hsd skrev:
Timpriset får inte vara annat än arbete, bilkostnad tex. får inte ingå
Nä som jag skrev så skall bilavgifterna bekosta bilen.

Men du har full rätt att ta betalt för normala verktygskostnader via timpriset. Du har naturligtvis inbakat overheadkostnader för administration, lönehantering, täcka kostnader för lokaler, utbildning, arbetskläder, säkerhetsutrustning mm

Det är ju inte så att hantverkare behöver stå på knä och suga för att köpa ett par handskar, allt sånt bekostas av ens intäkter och säljer man timmar så ingår det naturligtvis i timpriset.

wildeside wildeside skrev:
När ska det tränga in i huvudet på dej att hantverkare även säljer material oavsett hur du resonerar.
Läs för helv*** aktiebolags lagen, bokföringslagen och skatteverkets regler och föreskrifter om att driva företag. när du läst dom och förstår vad det står kan du fördjupa dej vidare i att driva enskilt företag och handelsbolag och skatteverkets regler och föreskrifter om dom bolagsformerna.
Sen kanske du är kapabel till att skriva om hur man ska driva ett företag och hur man tar betalt för sina tjänster och material.
Detta förutsätter att du förstått det du läst!
Nu när vi pratar om att läsa saker så kanske ni hantverkare ska ta och läsa konsumenttjänstlagen?

Ingen har sagt att hantverkaren inte får gå med vinst.

D Daniel 109 skrev:
Skatteverket kommer att ha synpunkter på om man säljer material under inköpspris och debiterar delar av materialkostnaden som arbete. Det skulle medföra fusk med ROT-avdrag. Men ett påslag behövs inte, och definitivt inte stora påslag.
Vem har sagt att materialkostnaden ska debiteras som arbete?

Och om man nu gör en dålig affär och köper in grejerna för dyrt så får man visst sälja dem under inköpspris. Det är inte olagligt att göra dåliga affärer. Poängen är att firman ska göra sin vinst genom att försöka kapa sina kostnader, inte genom att försöka ta mer betalt.

Alfredo Alfredo skrev:
Väldigt ofta innehåller det avtalet både delar som innefattar praktiskt arbete, vilket jag tolkar är det du kallar hantverk, och försäljning/leverans av material.
Ska jag bara ha material levererat behöver jag ingen hantverkare, då kan jag beställa det själv av en nätbutik och få det levererat till dörren.

Som hantverkare måste man inse att man konkurrerar med detta. Man blir inte konkurrenskraftig av att ta mer betalt för material och leverans än vad ens konkurrenter (butikerna) tar.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Påslag på material ska täcka lagerkostnader och verktygsslitage
Verktygsslitage? Verkligen inte. Det får du allt ta igen på timpenningen.

Om din prissättning inte går ihop om kunden köper in materialet själv har du en bristfällig prismodell.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nu menar jag normala påslag, men kräver Du att hantverkaren ska ha allt i bilen utan påslag eller extra resor så blir det nog ingen hantverkare som ställer upp
Du menar att jag som kund ska betala extra för att hantverkaren slarvar eller är lat och inte har med sig rätt grejer?

N Nerre skrev:

Och om man nu gör en dålig affär och köper in grejerna för dyrt så får man visst sälja dem under inköpspris. Det är inte olagligt att göra dåliga affärer. Poängen är att firman ska göra sin vinst genom att försöka kapa sina kostnader, inte genom att försöka ta mer betalt.
N Nerre skrev:

Är du på riktigt!?
Det är på grund av såna som dig många hantverkare inte vill befatta sig med privatkunder.
Du menar alltså att om du tycker att han köpt materialet för dyrt ska han ta det från sin lön?

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ska jag bara ha material levererat behöver jag ingen hantverkare, då kan jag beställa det själv av en nätbutik och få det levererat till dörren.

Som hantverkare måste man inse att man konkurrerar med detta. Man blir inte konkurrenskraftig av att ta mer betalt för material och leverans än vad ens konkurrenter (butikerna) tar.
Passar det inte kan du ju be butiken installera materialet istället

Kundvård är det uppenbarligen inte många hantverkare som hört talas om.

• Gilla
Jotsat och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.