66 242 läst · 765 svar
66k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Inget unikt i VVS branschen
Jag undrar bara hur jag är oärlig när det bara blir 2% över och jag får ut en normal lön ?
Ni tycker att jag skall köpa på mig material för några 100 tusen så jag kan jobba smartare och på det sättet tjäna mer? Jag har inte råd att köpa CU rör på lastbil när CU är billigt.
Min bransch är mkt lik jordbruket. Det blir bara de stora giganterna kvar.
Jag undrar bara hur jag är oärlig när det bara blir 2% över och jag får ut en normal lön ?
Ni tycker att jag skall köpa på mig material för några 100 tusen så jag kan jobba smartare och på det sättet tjäna mer? Jag har inte råd att köpa CU rör på lastbil när CU är billigt.
Min bransch är mkt lik jordbruket. Det blir bara de stora giganterna kvar.
Då tar du paketpris då, för "Vara inklusive montage"? Ingen separat post för varan?L Le'Oracle skrev:
För om du tar timpris för montaget så kan du ju inte dessutom lägga på en kostnad på varan. För då tar du ju dubbelt betalt för montaget.
Ni tar alltså full timpenning för att åka och köpa material? Behöver man verkligen full kompetens för att åka och köpa material?T Taxture skrev:
Nej, det är fullt normalt, men man bör förvarna kunden om det. Ta t.ex. service av hemelektronik, de tar alltid ut en felsökningsavgift. Om du missar ett läkarbesök eller tandläkarbesök får du pröjsa fullt ändå. Bredbandsleverantörer har klart och tydligt inskrivet att om de åker på en felanmälan och det är fel på kunden utrustning får du betala (det kan kosta 1500-2000 spänn bara att få ut en tekniker som säger att han inte kan göra nåt).L Le'Oracle skrev:
Det har inget med din ärlighet att göra, det har att göra med din affärsmodell. Antagligen tar du för låg timpenning eller jobbar för ineffektivt. Bokföring och sånt kanske skulle bli billigare att leja ut? Du kanske borde planera jobben bättre så du får mindre dötid?L Le'Oracle skrev:
Det är ingen som har sagt det. Det enda vi säger är att du inte ska sälja material mycket dyrare än vad kunden hade kunnat köpa det själv för. Detta oavsett vad du betalar för det.
Kostar det 200 på Bauhaus så sälj det för 220, oavsett om du betalar 50 spänn eller 300 spänn. (Betalar du 300 gör du det antagligen för att du är för lat för att leta efter lägre pris eller åka till Bauhaus och handla, och din lathet ska kunden inte behöva betala för.)
L Le'Oracle skrev:Inget unikt i VVS branschen
Jag undrar bara hur jag är oärlig när det bara blir 2% över och jag får ut en normal lön ?
Ni tycker att jag skall köpa på mig material för några 100 tusen så jag kan jobba smartare och på det sättet tjäna mer? Jag har inte råd att köpa CU rör på lastbil när CU är billigt.
Min bransch är mkt lik jordbruket. Det blir bara de stora giganterna kvar.
Förlåt jag kunde inte hålla mig borta från tråden och inte heller från dina inlägg..
För det första är det mycket intressant att få veta vad du anser är en normal lön?
För @vvs facit skrev även tidigare om VINST i företaget men vinsten betyder ju inte LÖN utan vinsten är något som företager kan välja att ta ut som bonus eller återinvestera i verksamheten.
Sedan för ER båda så är det helt klart så att ni engagerar er mycket starkt i trådar som kritiserar VVS prismodell eller branschen i allmänhet. @Le'Oracle du har ju endast skrivit inlägg i denna tråd, inget annat så jag ifrågasätter starkt din roll som privatperson här!
Du kommer med en massa gnäll om att vi anser att du ska göra si eller så.. Det enda vi har önskat är en transparent offert modell, så Vänligen sluta försöka få oss att tycka synd om dig, du misslyckas kopiöst med det!
Ärligheten är inte kopplad till vinsten. Det är det ingen som sagt. Det är inte heller någon som förväntar sig att du köper in rör i lastbilslass. Vad kunderna förväntar sig är att du inte behöver åka extra för standard prylar, som tex ett kopparrör. De förväntar sig även priser som ligger i närheten av marknadspris.
På 80-talet när vi kom hem runt midnatt annandag jul så saknades en fas hemma i huset. Pappa kollade huvudsäkringarna, ingen spänning ut efter ena, då kollade han mot bottenplattan, ingen spänning där heller, alltså saknades inkommande fas.L Le'Oracle skrev:
Mamma ringde nätägarens journummer och förklarade läget, den som tog emot samtalet sa flera gånger att om det inte är fel hos nätägaren så får vi betala utryckningen. Servicetekniker kom ut, han konstaterade att inkommande fas saknades, felet var att en servicesäkring hade gått.
Jag skulle kunna tänka mig en modell där hantverkaren istället för att åka och handla material lokalt på betald tid varje dag lägger en order på allt som behövs på Rinkaby, som skickar hem allt till kunden. Den som packar och skickar varorna har sannolikt läge lön än en röris.
Kom på att jag faktiskt på en bilverkstad köpt eget material, i samråd med verkstan. Min automatlåda hade rasat och jag hittade en splitt ny låda på nätet men märkesverkstan kunde inte ta hem från denne leverantör, jag beställde lådan direkt till verkstaden på deras förslag på lösning då lådan kostat minst dubbelt från ordinarie leverantör. Bra verkstad jag gärna rekommenderar. Men då ringde jag runt till några jag sett bra kritik om på nätet för att hitta någon som var flexibel.
Kom på att jag faktiskt på en bilverkstad köpt eget material, i samråd med verkstan. Min automatlåda hade rasat och jag hittade en splitt ny låda på nätet men märkesverkstan kunde inte ta hem från denne leverantör, jag beställde lådan direkt till verkstaden på deras förslag på lösning då lådan kostat minst dubbelt från ordinarie leverantör. Bra verkstad jag gärna rekommenderar. Men då ringde jag runt till några jag sett bra kritik om på nätet för att hitta någon som var flexibel.
Det är ju ett helt annat läge. Är det fel i kundens anläggning så är det normalt att debitera för en utryckning, även om det är ett trivialt fel som tar 5min att fixa. Utryckningen i sig är ju en insats.
Jag tar fullt timpris för att hämta material, även fullt pris om kunden ber mig kratta jord, plocka sopor eller vad än dom hittar på dock påtalar jag alltid för kunden att det nog blir billigare om dom gör ”enkla” saker själva......
Har även debiterat tusentals kronor för att dricka kaffe när kunder inte varit klara enligt deras tidsbeställning
Bokar dom mig till kl 10 och vi inte kan börja innan 15 får dom betala fullt pris
Dock har vi inga påslag på bokade kvällar eller helger, säger nej till jobbet om det inte passar
Fullt transparant, fullt pris gäller och kunden bestämmer vad som ska göras.
Har även debiterat tusentals kronor för att dricka kaffe när kunder inte varit klara enligt deras tidsbeställning
Bokar dom mig till kl 10 och vi inte kan börja innan 15 får dom betala fullt pris
Dock har vi inga påslag på bokade kvällar eller helger, säger nej till jobbet om det inte passar
Fullt transparant, fullt pris gäller och kunden bestämmer vad som ska göras.
Ja, det är utmärkt. Men jag tvivlar på att särskilt många hantverkare i den här tråden säger till kunderna "Det blir billigare om du köper materialet själv". Snarare verkar de ju säga "Jag vägrar göra jobbet om du inte köper materialet via mig, till ett pris som gör att jag gör bra vinst".T Taxture skrev:
Dina inlägg blir bara mer och mer förvirrande!L Le'Oracle skrev:Falu plast säljer direkt till Rinkaby. Därför kan jag inte få bättre rabatter av min grossist. Falu plast vill helt enkelt inte handla med grossister och vi får väl hoppas att dessa vaknar upp och tar bort Falu plast ur dina sortiment .
Då kan ju Falu plast rikta in sig på att sälja enbart till konsumenter win win för dem .
Vad skiljer Faluplast från andra tillverkare, som också levererar till Rinkaby.
"Liteavvarje":vibbarna blir starkare för varje inlägg.
Du vet att det finns andra kunder också. Ska de vänta eftersom jag ska invänta billigt material för att du ska komma undan så billigt som möjligt.N Nerre skrev:Som sagt var, det är ett val: Handla där det är billigast eller handla där det är bekvämast.
Men kunden ska inte behöva betala för din bekvämlighet. Om kunden är beredd på att vänta för att få ett lägre pris så är det kundens val, inte ditt. Du kan köpa på samma ställe i bägge fallen, men köper du den dyrare produkten för din egen bekvämlighet så ska inte kunden betala det, det är din marginal som ska bli mindre. Och samma sak om kunden inte är beredd att vänta så får kunden betala det högre priset. Även om du faktiskt redan köpt produkten till det lägre priset.
Nä, du blir nog en kund som undviks.