Redigerat av moderator:
  • Gilla
Du och 19till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Elbilar borde förbjudas att säljas. De är mer skadliga för miljön och klimatet än vad bensinarna är.
Berätta mer.
 
M MichaelOberg skrev:
Berätta mer.
Kolla dina PM.
 
sunnis
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Elbilar borde förbjudas att säljas. De är mer skadliga för miljön och klimatet än vad bensinarna är.
Varför postar du inte din upptäckt i forumet?
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Kolla dina PM.
 
  • Gilla
Hunnert och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Elbilar borde förbjudas att säljas. De är mer skadliga för miljön och klimatet än vad bensinarna är.
Dravel..! Finns många sätt att jämföra saker, och vilket resultat som önskas, nästa bil blir absolut en elbil..
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Dravel..! Finns många sätt att jämföra saker, och vilket resultat som önskas, nästa bil blir absolut en elbil..
Var och en till sitt, men dravel är det absolut inte.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Elbilar med jättebatteri är nog lite tveksamma i nuläget (med aktuell batteritillverkningsteknik) sett till total resursanvändning, och många av elbilarna som säljs är ju att betrakta som lyxbilar och därmed onödigt påkostade utöver eldriften. Men man kanske ska se dessa som ett sätt för marknaden att komma igång.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Elbilar med jättebatteri är nog lite tveksamma i nuläget (med aktuell batteritillverkningsteknik) sett till total resursanvändning, och många av elbilarna som säljs är ju att betrakta som lyxbilar och därmed onödigt påkostade utöver eldriften. Men man kanske ska se dessa som ett sätt för marknaden att komma igång.
Vilken lyx är det du pratar om?
Tesla har ju inga (jätte)bra lampor fram tex, manuellt avtagbar dragkrok. Osv.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Elbilar med jättebatteri är nog lite tveksamma i nuläget (med aktuell batteritillverkningsteknik) sett till total resursanvändning, och många av elbilarna som säljs är ju att betrakta som lyxbilar och därmed onödigt påkostade utöver eldriften. Men man kanske ska se dessa som ett sätt för marknaden att komma igång.
Måste jämföra likadant om man ska jämföra! Tror knappast att Tesla batteriet ”släpper” ut lika mycket skit som en bensinbils hela livslängd, räknar du bensinens väg från hål till avgasrör, så ser nog annorlunda ut då..samt att elbilen är 70% effektivare..
 
70% effektivare? Det var inte särskilt imponerande.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Eller.? Bensinmotorn får ut ca 30% på drivhjulen, resten kyls bort, förutom på vintern..
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
A
Fossila bränslen är ju inte direkt trevliga heller.. oil-platform-picture-id172424463
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Eller.? Bensinmotorn får ut ca 30% på drivhjulen, resten kyls bort, förutom på vintern..
Nu är det nog ofta ännu sämre. Men du menar alltså att elbilar har en verkningsgrad på drygt 50%. Vad räknar du med då. Från batteri till hjul? Eller från eluttag, ännu längre bak i kedjan?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Magnus E K
70 procentenheter högre verkningsgrad är ju inte samma sak som 70 procent effektivare.
 
Abbe W Abbe W skrev:
Tänker du utan eller med det 60% stödet man kan söka?
Att sätta en inverter som stöder batteri är obetydlig dyrare i de offerter jag har.
Underförutsättning att jag väljer servicebart batteri kan en anläggning hålla 20 år med tco på säg 400:- I månaden. Det lär jag spara på de 30kwh som jag inte köper i månaden på natten.
Det pris jag utgår från är marknadspris utan några former av stöd/subventioner samt dagens batteriteknik. Vi behöver batteriteknik som har många ggr bättre egenskaper än dagens innan det är värt den extra komplexiteten för den genomsnittlige villaägaren.
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.