Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Det här är en flyttad off topic diskussion från artikelkommentarerna till Kostnad och lönsamhet installera solceller.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kostnad-och-loensamhet-installera-solceller-pa-huset.346091/
/Moderator
—————-
Elbilar borde förbjudas att säljas. De är mer skadliga för miljön och klimatet än vad bensinarna är.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kostnad-och-loensamhet-installera-solceller-pa-huset.346091/
/Moderator
—————-
Elbilar borde förbjudas att säljas. De är mer skadliga för miljön och klimatet än vad bensinarna är.
Redigerat av moderator:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Elbilar med jättebatteri är nog lite tveksamma i nuläget (med aktuell batteritillverkningsteknik) sett till total resursanvändning, och många av elbilarna som säljs är ju att betrakta som lyxbilar och därmed onödigt påkostade utöver eldriften. Men man kanske ska se dessa som ett sätt för marknaden att komma igång.
Vilken lyx är det du pratar om?Magnus E K skrev:Elbilar med jättebatteri är nog lite tveksamma i nuläget (med aktuell batteritillverkningsteknik) sett till total resursanvändning, och många av elbilarna som säljs är ju att betrakta som lyxbilar och därmed onödigt påkostade utöver eldriften. Men man kanske ska se dessa som ett sätt för marknaden att komma igång.
Tesla har ju inga (jätte)bra lampor fram tex, manuellt avtagbar dragkrok. Osv.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Måste jämföra likadant om man ska jämföra! Tror knappast att Tesla batteriet ”släpper” ut lika mycket skit som en bensinbils hela livslängd, räknar du bensinens väg från hål till avgasrör, så ser nog annorlunda ut då..samt att elbilen är 70% effektivare..Magnus E K skrev:Elbilar med jättebatteri är nog lite tveksamma i nuläget (med aktuell batteritillverkningsteknik) sett till total resursanvändning, och många av elbilarna som säljs är ju att betrakta som lyxbilar och därmed onödigt påkostade utöver eldriften. Men man kanske ska se dessa som ett sätt för marknaden att komma igång.
70% effektivare? Det var inte särskilt imponerande.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Eller.? Bensinmotorn får ut ca 30% på drivhjulen, resten kyls bort, förutom på vintern..
Nu är det nog ofta ännu sämre. Men du menar alltså att elbilar har en verkningsgrad på drygt 50%. Vad räknar du med då. Från batteri till hjul? Eller från eluttag, ännu längre bak i kedjan?H Husqvarna220Ac skrev:
Det pris jag utgår från är marknadspris utan några former av stöd/subventioner samt dagens batteriteknik. Vi behöver batteriteknik som har många ggr bättre egenskaper än dagens innan det är värt den extra komplexiteten för den genomsnittlige villaägaren.Abbe W skrev:Tänker du utan eller med det 60% stödet man kan söka?
Att sätta en inverter som stöder batteri är obetydlig dyrare i de offerter jag har.
Underförutsättning att jag väljer servicebart batteri kan en anläggning hålla 20 år med tco på säg 400:- I månaden. Det lär jag spara på de 30kwh som jag inte köper i månaden på natten.