M merbanan skrev:
Vi behöver batteriteknik som har många ggr bättre egenskaper än dagens
Vilka egenskaper och vilka tekniker tänker du på som uppfyller detta?
 
GK100 GK100 skrev:
Vilka egenskaper och vilka tekniker tänker du på som uppfyller detta?
Den mest prioriterade egenskapen är pris, efter det kommer storlek, kapacitet och hållbarhet. Och den teknik som uppfyller allt detta återfinns i Harry Potter eller annan sagovärld som innehåller magi.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu är det nog ofta ännu sämre. Men du menar alltså att elbilar har en verkningsgrad på drygt 50%. Vad räknar du med då. Från batteri till hjul? Eller från eluttag, ännu längre bak i kedjan?
Givetvis från tank till hjul..! Alltså bilen, ej hela kedjan, men elbilen givetvis överlägsen verkningsgrad hur du än räknar, eftersom elmotorn sitter ”på drivhjulen” ingen växellåda som stjäl energi, och närmare 100% verkningsgrad på elmotorn, dock lite värme..

Och elnätets förluster från vattenkraftverket till elbilen är ca 2-3%, överföringsförluster i trafos samt ledningsnätet, men ska bygga störrr solcellsanläggning i sommar för att kunna ladda elbil mm
 
70% bättre än en bensinbil blir inte 100%. Du har tydligen ingen koll på enheterna du använder.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Givetvis från tank till hjul..! Alltså bilen, ej hela kedjan, men elbilen givetvis överlägsen verkningsgrad hur du än räknar, eftersom elmotorn sitter ”på drivhjulen” ingen växellåda som stjäl energi, och närmare 100% verkningsgrad på elmotorn, dock lite värme..

Och elnätets förluster från vattenkraftverket till elbilen är ca 2-3%, överföringsförluster i trafos samt ledningsnätet, men ska bygga störrr solcellsanläggning i sommar för att kunna ladda elbil mm
Du glömde laddförluster och självurladdning pga tid och klimat.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ja det handlar säkert om några watt..ungefär lika mycket som dunstar i bensintanken..
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Nej inga Watt alls!

Däremot ett antal kWh... ;)

För de batterilager vi undersökt i jobbet ligger bara laddnings och inverter förluster på nästan 20%.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Räknar man hela kedjan från kraftverk till hjul så ligger elbilen på mellan 55 och 60 % i verkningsgrad.
Titta efter hur tex kylsystemet på en elbil ser ut .
Vi har samtidigt förbränningsmotorbilar som närmar sig 45-50% idag.
Vintertid är det i princip dött lopp mellan en bra konventionell bil och en elbil eftersom den förstnämnda har gratisvärme som behöver tas från batteri eller annan värmekälla i elbilen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Räknar man hela kedjan från kraftverk till hjul så ligger elbilen på mellan 55 och 60 % i verkningsgrad.
Titta efter hur tex kylsystemet på en elbil ser ut .
Vi har samtidigt förbränningsmotorbilar som närmar sig 45-50% idag.
Vintertid är det i princip dött lopp mellan en bra konventionell bil och en elbil eftersom den förstnämnda har gratisvärme som behöver tas från batteri eller annan värmekälla i elbilen.
Blir det samma siffror om du räknar på elbil som laddas med solceller från sin bostads tak?
 
K karlmb skrev:
Räknar man hela kedjan från kraftverk till hjul så ligger elbilen på mellan 55 och 60 % i verkningsgrad.
Titta efter hur tex kylsystemet på en elbil ser ut .
Vi har samtidigt förbränningsmotorbilar som närmar sig 45-50% idag.
Vintertid är det i princip dött lopp mellan en bra konventionell bil och en elbil eftersom den förstnämnda har gratisvärme som behöver tas från batteri eller annan värmekälla i elbilen.
Du räknar på hela kedjan för elbilen, men för konventionell bil så räknar du från fulltankad bil?
Då missar du att bränslet inte kan pumpas upp ur marken lokalt, utan ska pumpas upp, fraktas, processas och fraktas igen.
En process som gör av med stora mängder energi.
Dessutom kan man inte ha sin egna bensinstation, utan måste åka och tanka, det är också ren förlust.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
En bensinmotor kommer aldrig upp i de nivåerna på verkningsgrad i en bil. Det är för mycket låglast.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K karlmb skrev:
[...]Vi har samtidigt förbränningsmotorbilar som närmar sig 45-50% idag.[...]
Nu har det ändå gått lite väl mycket offtopic så känsliga läsare bör väl varnas, men för sakens skull så kan väl nämnas att de fordon som uppnår den verkningsgraden är framförallt fartyg med tvåtaktsdieslar medan personbilar kan nå effektivitetstoppar på dryga 40% men snittar lägre verkningsgrad.
Elmotorer å andra sidan är nog de flesta överens om att de har både bättre toppar, bättre snittvärde och en jämnare verkningsgrad. Beroende på om det ska räknas på kemisk energi eller laddning så ligger det ändå på 60-70% i snitt (siffror som går att hitta lite överallt om nu källor behövs).
Blir svårslaget om man å ena sidan kan producera "soppan" själv på hustaket jämfört med att borra ett hål ute i vattnet vid Pakistan, raffineras och sen fraktas hela vägen till Sverige för att till sist tankas det i en bil som ägs av en stressad förare som ändå kommer ligga utanför vridmomentskurvans optimala område. ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Du räknar på hela kedjan för elbilen, men för konventionell bil så räknar du från fulltankad bil?
Då missar du att bränslet inte kan pumpas upp ur marken lokalt, utan ska pumpas upp, fraktas, processas och fraktas igen.
En process som gör av med stora mängder energi.
Dessutom kan man inte ha sin egna bensinstation, utan måste åka och tanka, det är också ren förlust.
Jag räknar från macken ja. Dock är det inte så stora förluster mellan oljekälla och mack . Kanske 5 % max.
Jämför man CO2 well to wheel så kommer sånt dock med.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Nu har det ändå gått lite väl mycket offtopic så känsliga läsare bör väl varnas, men för sakens skull så kan väl nämnas att de fordon som uppnår den verkningsgraden är framförallt fartyg med tvåtaktsdieslar medan personbilar kan nå effektivitetstoppar på dryga 40% men snittar lägre verkningsgrad.
Elmotorer å andra sidan är nog de flesta överens om att de har både bättre toppar, bättre snittvärde och en jämnare verkningsgrad. Beroende på om det ska räknas på kemisk energi eller laddning så ligger det ändå på 60-70% i snitt (siffror som går att hitta lite överallt om nu källor behövs).
Blir svårslaget om man å ena sidan kan producera "soppan" själv på hustaket jämfört med att borra ett hål ute i vattnet vid Pakistan, raffineras och sen fraktas hela vägen till Sverige för att till sist tankas det i en bil som ägs av en stressad förare som ändå kommer ligga utanför vridmomentskurvans optimala område. ;)
De bästa motorerna är homogen - magerkörda alkoholmotorer som har ett brett effektivt högeffektivitetsområde, samtidigt som de kan ge rejält med effekt vid behov.
Man kan nå över 50% i mer än någon enstaka punkt med den tekniken.
Laddning hemma är förstås effektivt, men hur många är hemma med bilen när solen skiner?
Det är väl snarast på jobbet man bör ha solceller då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.