S Squall Leonhart skrev:
Du låter som en bilförsäljare nu :p

För att bidra med något mer konstruktivt så har du världens mest effektiva dieselmotor här: [länk]

(4-takt får väl tilläggas)
Hehe, det står spark-ignited....
Volvo ligger inte så långt efter, man har en diesel som iaf i några punkter kommer över 50%. Och den finns i vägfordon.
Diesel är dock en återvändsgränd.
 
Ska man använda solcellerna i huvudsak till att producera energi till en bil så kanske man skulle kunna nyttja dem till vätgasproduktion. Om alla kunde ha en "farmartank" på gården med vätgas som ständigt fylls på så fort solen skiner så skulle vi ha rätt så miljövänliga bilar. Plus då att vätgas tankas på samma sätt som vanlig soppa så det handlar inte om 30-45 minuter för en "fulltank". :D
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Ska man använda solcellerna i huvudsak till att producera energi till en bil så kanske man skulle kunna nyttja dem till vätgasproduktion. Om alla kunde ha en "farmartank" på gården med vätgas som ständigt fylls på så fort solen skiner så skulle vi ha rätt så miljövänliga bilar. Plus då att vätgas tankas på samma sätt som vanlig soppa så det handlar inte om 30-45 minuter för en "fulltank". :D
Vätgas för bilar, tillverkad med solceller verkar vara spräng-hett just nu. ;)

https://www.nyteknik.se/fordon/nel-stanger-tio-vatgasstationer-efter-explosion-6961518
 
Tjernobyl gick också åt skogen men det hindrade inte resten av världen från att bygga upp kärnkraftverk överallt. Allt går ju att förbättra bevisligen. :geek:
 
K karlmb skrev:
Räknar man hela kedjan från kraftverk till hjul så ligger elbilen på mellan 55 och 60 % i verkningsgrad.
Titta efter hur tex kylsystemet på en elbil ser ut .
Vi har samtidigt förbränningsmotorbilar som närmar sig 45-50% idag.
Vintertid är det i princip dött lopp mellan en bra konventionell bil och en elbil eftersom den förstnämnda har gratisvärme som behöver tas från batteri eller annan värmekälla i elbilen.
Hur räknar du då? Elnätet säger man tappar ca 2-3%, med överföring mm, och elbilen är väldigt effektiv, bensinbilen är det däremot inte..och räknar du från oljeborrning till drivhjul än värre..
 
S Squall Leonhart skrev:
Ska man använda solcellerna i huvudsak till att producera energi till en bil så kanske man skulle kunna nyttja dem till vätgasproduktion. Om alla kunde ha en "farmartank" på gården med vätgas som ständigt fylls på så fort solen skiner så skulle vi ha rätt så miljövänliga bilar. Plus då att vätgas tankas på samma sätt som vanlig soppa så det handlar inte om 30-45 minuter för en "fulltank". :D
Bättre att ladda bilen direkt då
 
Magnus E K
S Squall Leonhart skrev:
Tjernobyl gick också åt skogen men det hindrade inte resten av världen från att bygga upp kärnkraftverk överallt. Allt går ju att förbättra bevisligen. :geek:
Eh... Det var väl snarare så att utbyggnaden (tyvärr) stannade upp på grund av denna olycka. De flesta av världens (särskilt västvärldens) kärnkraftverk började byggas före 1986 och de flesta (t ex samtliga svenska) var även färdigställda innan det året.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Eh... Det var väl snarare så att utbyggnaden (tyvärr) stannade upp på grund av denna olycka. De flesta av världens (särskilt västvärldens) kärnkraftverk började byggas före 1986 och de flesta (t ex samtliga svenska) var även färdigställda innan det året.
Det spelar inte så stor roll vad som var orsaken till Tjernobyl. Min poäng var bara att bara för att det gick dåligt för Uno X i Norge så betyder det inte att man måste lägga tekniken på hyllan och starta om från början. Vätgas är ju ändå ett alternativ till lagring av energi och snabb tankning av det, vilket verkar vara en av de stora anledning till att folk spyr galla över elbilar då alla inte vill gå på Ikea i 45 minuter medans bilen "tankas". Det fanns ju vätgastankar före Uno X byggde sina i Norge också så... ;)
 
S Squall Leonhart skrev:
Det spelar inte så stor roll vad som var orsaken till Tjernobyl. Min poäng var bara att bara för att det gick dåligt för Uno X i Norge så betyder det inte att man måste lägga tekniken på hyllan och starta om från början. Vätgas är ju ändå ett alternativ till lagring av energi och snabb tankning av det, vilket verkar vara en av de stora anledning till att folk spyr galla över elbilar då alla inte vill gå på Ikea i 45 minuter medans bilen "tankas". Det fanns ju vätgastankar före Uno X byggde sina i Norge också så... ;)
Problemet med att gå från el till el via vätgas är att det blir en lite halvt kass total verkningsgrad på hela processen. Från sol till vätgas är ca 60% och från vätgas till el ytterligare några %. Då är inte ev tryckstegring för lagring medräknade. Så totalt skulle jag gissa att man landar på ca -50% när laddar elbilar via vätgas.

Så även det ger en möjlighet att mellanlagra energin är det lite ineffektivt.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, att ladda elbil direkt från vindkraft verkar också bra,
[länk]
Synd att de inte hade med el från sol.
 
R Robert-san01 skrev:
Problemet med att gå från el till el via vätgas är att det blir en lite halvt kass total verkningsgrad på hela processen.
Även om jag kan hålla med om att det sabbar lite av verkningsgraden så vill jag inbilla mig att det är bättre med 50% verkningsgrad av något som utvinns av solstrålar eller vind till skillnad mot 50% verkningsgrad av något som utvinns av olja som grävs upp ur marken.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, att ladda elbil direkt från vindkraft verkar också bra,
[länk]
Nä men från egna solceller! Orkade inte läsa..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hur räknar du då? Elnätet säger man tappar ca 2-3%, med överföring mm, och elbilen är väldigt effektiv, bensinbilen är det däremot inte..och räknar du från oljeborrning till drivhjul än värre..
Elbilen i sig ligger på ca 60% om jag inte minns fel.
Det är förluster vid laddning o urladdning, spänningsomvandling, inverter´och slutligen elmotor, samt ännu mer vintertid när kupen måste värmas med stora luftmängder.
De flesta tror att en elbil ligger på 95% verkningsgrad...
 
Magnus E K
Tycker inte kupévärmen borde räknas in, för det är ju en extrafunktion som inte måste användas.

Hur fungerar förresten värmen i en elbil? Är det direktverkande eller värmepump?
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.