1 734 153 läst · 6 044 svar
1734k läst
6,0k svar
Worx Landroid 2.0
Hmm, det finns inga instruktioner om ifall man ska ha det stora batteriet anslutet och ladddat över vinterhalvåret vad jag sett.A A Haddock skrev:Nåt silikonliknande gegg sitter på batteriet på kretskortet (antagligen för att förhindra att det trillar loss om klipparen t.ex. skulle välta). Min totala nybörjarföljdfråga blir då om jag kan trycka dit precis vilken sorts silikon som helst som jag har hemma när jag byter batteriet?
Är det förresten någon mer som fått byta detta batteri? Det är andra gången på fem år jag gör det nu, vilket får mig att tro att nåt inte riktigt är ok och att den tjuvdrar ström från det på nåt sätt.
Kan det kanske vara en anledning till att CMOS-batteriet drar ut, att man gör hela klipparen strömlös 6 mån?
Stora batteriet sitter i hela vintern och är fulladdat. Har aldrig tagit ur det.K karlmb skrev:
OK. Nedan påverkar nog inte problemet men kan det handla om att roboten är utan laddarström för länge vintertid? Kanske skulle det hjälpa om man anslöt och laddade en stund varje månad eller så ifall kretskortet inte får ström alls annars även batteriet sitter i? Felkonstruktion förstås men inte omöjligt. ..A A Haddock skrev:
Detta handlar om stora batteriet i roboten : Behandla Li-polymer batterier som spädbarn!
En sak som inte många vet om lipo-batterier är att de inte mår bra av att vara fulladdade 100% eller urladdade till 0 % långa tider. Det sänker livslängden. Inget större problem i en mobil som laddas o används varje dag med i en maskin som inte brukas under många månader ett potentiellt problem!
Så på hösten vid avställning så att säga, så bör man se till att batteriet istället är ca 80% laddat och sedan underhållsladda upp ditt igen när det självurladdat ner till 20%.
Det borde förbättra livslängden på stora batteriet generellt i alla robotar.
A A Haddock skrev:Nåt silikonliknande gegg sitter på batteriet på kretskortet (antagligen för att förhindra att det trillar loss om klipparen t.ex. skulle välta). Min totala nybörjarföljdfråga blir då om jag kan trycka dit precis vilken sorts silikon som helst som jag har hemma när jag byter batteriet?
Är det förresten någon mer som fått byta detta batteri? Det är andra gången på fem år jag gör det nu, vilket får mig att tro att nåt inte riktigt är ok och att den tjuvdrar ström från det på nåt sätt.
Det ser mer ut som någon låslack på batteri och kablar. Tveksam om det blir bra att kleta på silikon på batteri och batterihållare.
Tack! Får kolla om jag hittar nåt motsvarande i butik då. Satt nåt klet på vissa av chassiskruvarna med, troligt att det kan vara samma?E etompau skrev:
Angående underhållsladdning så brukar jag alltid se till att ha 80-90% i batteriet när jag ställer undan den på hösten. När jag startar den på våren igen indikerar den mer eller mindre samma batteriladdning, utan att ha underhållsladdat.
LiPo/LiFe och dylika batterier byggda på litium har ingen direkt självurladdning såsom tex NiMh/NiCd eller vanliga blyaccar.
Under förvaring skall de ligga på mellan 3.6-3.85V per cell beroende på vilken kemi de är tillhörande.
Detta kan ni alltså själva kolla på batteriet vid höstens intågande. Mät spänningen över accen och dividera med antalet celler. Kommer inte på rak arm ihåg vilken spänning just Worxen har nu.
Ang batteriet på kretskortet så går detta att byta själv. Det är bara en låslack som skall tillse att det inte lossnar. Silikon/sikaflex funkar... Eller en liten klick 5' epoxy.
Mvh
Marcus
Under förvaring skall de ligga på mellan 3.6-3.85V per cell beroende på vilken kemi de är tillhörande.
Detta kan ni alltså själva kolla på batteriet vid höstens intågande. Mät spänningen över accen och dividera med antalet celler. Kommer inte på rak arm ihåg vilken spänning just Worxen har nu.
Ang batteriet på kretskortet så går detta att byta själv. Det är bara en låslack som skall tillse att det inte lossnar. Silikon/sikaflex funkar... Eller en liten klick 5' epoxy.
Mvh
Marcus
Ok, men då bör man som sagt se till att batteriet inte läggs i dvala med 100% laddning utan bara 80%. Spänningsmäta behövs ju inte, man ser ju i appen hur mkt batteriet är laddat. Bara att avbryta när det nått 80% och gå i ide.P pilot skrev:LiPo/LiFe och dylika batterier byggda på litium har ingen direkt självurladdning såsom tex NiMh/NiCd eller vanliga blyaccar.
Under förvaring skall de ligga på mellan 3.6-3.85V per cell beroende på vilken kemi de är tillhörande.
Detta kan ni alltså själva kolla på batteriet vid höstens intågande. Mät spänningen över accen och dividera med antalet celler. Kommer inte på rak arm ihåg vilken spänning just Worxen har nu.
Ang batteriet på kretskortet så går detta att byta själv. Det är bara en låslack som skall tillse att det inte lossnar. Silikon/sikaflex funkar... Eller en liten klick 5' epoxy.
Mvh
Marcus
Har fått och testat den, funkar ganska bra. Dock helt riktigt att man får pilla upp kabeln för att få en riktigt bra signal, för min del har den redan sparat väldigt mycket tid och jag anser detta väl värt pengarna.D djac skrev:
Vill passa på att höja ett varningens finger för de skarvar (se bild) som säljs, av bl.a. Clas, under namnet Grimsholm, i princip alla, >6st, jag la ner för ett par veckor sedan har redan gett upp, dvs signalen går inte igenom. Däremot de blå som säljs på samma ställer verkar funka bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ajdå, jag som nyligen köpte en låda med 50 st för att dom var så smidiga när det gäller att skarva ihop en kabel där ingen extra marginal på kabeln finns...D djac skrev:Har fått och testat den, funkar ganska bra. Dock helt riktigt att man får pilla upp kabeln för att få en riktigt bra signal, för min del har den redan sparat väldigt mycket tid och jag anser detta väl värt pengarna.
Vill passa på att höja ett varningens finger för de skarvar (se bild) som säljs, av bl.a. Clas, under namnet Grimsholm, i princip alla, >6st, jag la ner för ett par veckor sedan har redan gett upp, dvs signalen går inte igenom. Däremot de blå som säljs på samma ställer verkar funka bra.
[bild]
Nu har jag bytt sensor i min klippare och uppenbarligen var det inte den som felade *suck*
Nån som vet vad som kan strula? Min klippare går bra så länge den klipper. Men när den ska åka och ladda (vare sig man skickar hem den manuellt eller den gör det automatiskt) så går den ett par meter framåt, sen låser den vänsterhjulet och börjar snurra runt. Samma sak om jag ställer den direkt på slingan. Den följer den en liten bit, sen låser den vänster hjul och börjar snurra...
Nån som vet vad som kan strula? Min klippare går bra så länge den klipper. Men när den ska åka och ladda (vare sig man skickar hem den manuellt eller den gör det automatiskt) så går den ett par meter framåt, sen låser den vänsterhjulet och börjar snurra runt. Samma sak om jag ställer den direkt på slingan. Den följer den en liten bit, sen låser den vänster hjul och börjar snurra...
Ja, jag tror tyvärr inte jag gjort något misstag, finns en liten bussning vid varje öppning som ska täta, denna såg jag till att få rätt. Möjligtvis kan man testa att trycka i en tråd i mittenhålet för att få detta tätat bättre, annars har jag svårt att se vad som skulle gå fel.G golfgreen skrev:
Lite för hög felfrekvens hos mig för att det skulle vara "snedkläming" i varje, har dessutom använt klämkopplingar i rätt många år.
Hittills har jag bara använt en och då hade jag kabel i alla 3 hål. Ska undersöka skarvkopplingarna mer nästa gång jag behöver använda dom och eventuellt sätta i en tredje kabelstump "just in case".D djac skrev:Ja, jag tror tyvärr inte jag gjort något misstag, finns en liten bussning vid varje öppning som ska täta, denna såg jag till att få rätt. Möjligtvis kan man testa att trycka i en tråd i mittenhålet för att få detta tätat bättre, annars har jag svårt att se vad som skulle gå fel.
Lite för hög felfrekvens hos mig för att det skulle vara "snedkläming" i varje, har dessutom använt klämkopplingar i rätt många år.
Medlem
· Dalarna
· 46 inlägg
Störningar på slingsignalen? Inte så att grannen skaffat eller bytt robotklippare?A A Haddock skrev:Nu har jag bytt sensor i min klippare och uppenbarligen var det inte den som felade *suck*
Nån som vet vad som kan strula? Min klippare går bra så länge den klipper. Men när den ska åka och ladda (vare sig man skickar hem den manuellt eller den gör det automatiskt) så går den ett par meter framåt, sen låser den vänsterhjulet och börjar snurra runt. Samma sak om jag ställer den direkt på slingan. Den följer den en liten bit, sen låser den vänster hjul och börjar snurra...
Hmm nej jag har ingen granne med robot i närheten. Skulle en störning i slingan kunna ge dessa symtom? Den går ju som vanligt så länge den klipper. Men stoppar man den och trycker på hemknappen så rullar den 2 meter framåt och sen låser den vänster hjul och börjar snurra. Detta oavsett var på tomten den är, oberoende av längd till kantslingan (ställer jag den direkt på slingan så börjar den följa den, men låser hjulet och börjar snurra efter två meter).Preben Bogeballe skrev:
Det kan ju lika gärna vara nåt fel i laddstationen i såna fall, men borde det fungera att klippa då?
Min gjorde exakt så, minst 50 gånger, för ett par år sedan.A A Haddock skrev:Nu har jag bytt sensor i min klippare och uppenbarligen var det inte den som felade *suck*
Nån som vet vad som kan strula? Min klippare går bra så länge den klipper. Men när den ska åka och ladda (vare sig man skickar hem den manuellt eller den gör det automatiskt) så går den ett par meter framåt, sen låser den vänsterhjulet och börjar snurra runt. Samma sak om jag ställer den direkt på slingan. Den följer den en liten bit, sen låser den vänster hjul och börjar snurra...
Jag skruvade isär den, drog isär alla kontakter inne i klippare och sprayade dem med 5-56.
Har aldrig hänt sedan dess.
Kan vara en slump...