379 392 läst · 824 svar
379k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
Nä, vi har en positiv grundmur som bygger ut 70mm.T Toddep skrev:
Så de putsade ner mot den, sen är den vinklad så vattnet rinner längs med grundmuren.
De la på cirka 9-10mm totalt.
Fanns ju lite att välja på men gick in till colorama och bad om råd så dom sa Jotun. Så blev en färg som andas.X xLnT skrev:
Den heter Jotun Dry tech. Den täcker fint efter första lagret så ska nog bli fint när andra kommer på.
Är den vanliga 0502Y brytningen som även kallas stockholms vit.
Jag hade denna på förra huset och jag vågade inte prova något annat
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Kör samma kulör på mitt fast det är träpanel.. hoppas det blir bra
Kanske fel läge att tipsa dig Toddep när du har kommit så långt i ditt bygge, men många kollar här och du har inspirerat mig till att bygga i lättbetong och säkert många andra.
Men ett tips för er som ska bygga med lättbetong är att använda er av en alligatorsåg/elektronisk fogsvans när ni sågar era block.
Jag har använt mig av en fogsvans för lättbetong när jag har murat upp garaget och det har funkat bra men det var lite jobbigare och tog lång tid ovanför fönsterna så jag hade planer på att hyra en bandsåg till huset när det var dags för blocken ovanför fönsterna. Men fick ett tips om att testa en alligatorsåg.
Så en sådan köptes in. Och den funkade riktigt bra. Att man inte tänkte på det tidigare. Det blir en fröjd att använda till huset.
Hittade den videon på Youtube som övertygade mig.
Men ett tips för er som ska bygga med lättbetong är att använda er av en alligatorsåg/elektronisk fogsvans när ni sågar era block.
Jag har använt mig av en fogsvans för lättbetong när jag har murat upp garaget och det har funkat bra men det var lite jobbigare och tog lång tid ovanför fönsterna så jag hade planer på att hyra en bandsåg till huset när det var dags för blocken ovanför fönsterna. Men fick ett tips om att testa en alligatorsåg.
Så en sådan köptes in. Och den funkade riktigt bra. Att man inte tänkte på det tidigare. Det blir en fröjd att använda till huset.
Hittade den videon på Youtube som övertygade mig.
Jag kan nog hålla med. Det är jobbigt att såga förhand men bara så alla vet så har jag sågat precis alla block helt förhand så det går men är väldigt jobbigt och då speciellt vid dörrar och fönster där många block måste klyvas.K Klumpen46 skrev:Kanske fel läge att tipsa dig Toddep när du har kommit så långt i ditt bygge, men många kollar här och du har inspirerat mig till att bygga i lättbetong och säkert många andra.
Hittade den videon på Youtube som övertygade mig. [media]
Så en aligator såg kan nog rekomenderas om man inte lyckas hitta en pris värd bandsåg.
Äntligen dax att montera stuprör. Blev lite mer jobb då böjen tog emot fotbrädan så fick börja med att förlänga med en 10cm bit rör som jag fick krympa för att få till det.
För er som undrar så finns det en tång till detta.
För er som undrar så finns det en tång till detta.