42 075 läst · 85 svar
42k läst
85 svar
Visa era altanräcken
Snyggt. Planerar att bygga något liknande. Vad har du använt för dimension på spjälor, överliggare och underliggare, stolpar osv?
Mvh Carl
Mvh Carl
Stilero bygg skrev:
Tackar tackar!B Baskavoda skrev:
Stolpar 2st 45x95 ihopskruvade
Överliggare 45x170
Skruv reglar 45x45
Spjälor 28x45
Försökt hålla mig strax under 10cm mellanrum mellan spjälor för att få det luftigt men ändå barnsäkert.
Snyggt! Till ett riktigt bra pris. Vart hittar du glas för de priserna? Är det laminerat då?T Tolundb skrev:[bild] [bild]
Köpte 40*40 radie profil till min balkong, inköptes på en järnhandel för ca 2800kr/ink kapning. Köpte glasfästen ca 60kr/st, gängade hålen för beslagen och lämnade in på galvning och efter till pulverlackering (med lite kontakter blir det ingen större kostnad) ca 1200kr för båda behandlingarna 17 stolpar. Glas kan du hitta för 500-700kr/m2
Vi ska ha en likadan lösning och har fått offerter på ca 3000kr/m inkl stolpar och fästen... För dyrt för oss.
Så här blev mitt räcke
Matchar typ staketet då vi har 120 - 60 -120 -60mm varvat där. Här är det ist 95 - 45 - 95 - 45 osv. Inga metallvinklar utan bara skruv
95 längst ner och 45 högst upp. Tillsammans med 45x170 som överliggare blir både övdr och underdel ca 90mm.
Matchar typ staketet då vi har 120 - 60 -120 -60mm varvat där. Här är det ist 95 - 45 - 95 - 45 osv. Inga metallvinklar utan bara skruv
95 längst ner och 45 högst upp. Tillsammans med 45x170 som överliggare blir både övdr och underdel ca 90mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag blev vårt räcke klart. Byggt med impreg. 95x95 och 8,76mm lamellglas.
Genom att fräsa spår i stolparna slapp vi köpa massor av klämfästen. Rent tidsmässigt vet jag inte om vi tjänade på fräsningen, då det tog en del tid att fräsa i det tryckade virket men vi är nöjda med slutresultatet.
Genom att fräsa spår i stolparna slapp vi köpa massor av klämfästen. Rent tidsmässigt vet jag inte om vi tjänade på fräsningen, då det tog en del tid att fräsa i det tryckade virket men vi är nöjda med slutresultatet.
Blev en variant på ditt förslag. Jag gillar när det känns lätt och då man ser genom så mycket som möjligt.Stilero bygg skrev: