Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Glasfiberförstärkt nylon, dvs PA6 GF 30%? Typ som nästan all annan formsprutad plast ;)
Japp. Inte helt ovanligt med sämre på billiga elverktyg.... Speciellt på mindre utsatta delar, som batterier...

F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp. Inte helt ovanligt med sämre på billiga elverktyg.... Speciellt på mindre utsatta delar, som batterier...
Kan du ge nåt förslag på sämre? Eftersom det är nåt jag i princip dagligen är i kontakt med så kan jag tala om att PA6 GF30 över hela skalan från ren skit och uppåt.

F fsn skrev:
Kan du ge nåt förslag på sämre? Eftersom det är nåt jag i princip dagligen är i kontakt med så kan jag tala om att PA6 GF30 över hela skalan från ren skit och uppåt.
ABS?

F fsn skrev:
Tappade du bort nåt ord där ?
jag fattar inte .

pacman42 pacman42 skrev:
Av erfarenhet i en lägenhet syrran hade, en bra diamantborr och batteridriven borrmaskin slår en vanlig betongborr på en sladdbunden slagborrmaskin.
Ska man vara messerbitch och märka ord så används diamantkrona på borrar som "slipar sig in i materialet utan slag" och hårdmetall på borr som krossar genom slag dvs för borrhammare och slagborrmaskin.

richardtenggren
H hyggabus skrev:
Ska man vara messerbitch och märka ord så används diamantkrona på borrar som "slipar sig in i materialet utan slag" och hårdmetall på borr som krossar genom slag dvs för borrhammare och slagborrmaskin.
Jag håller inte med, inom bergborrning (TH och DTH) benämns det borrkrona, dessa kan levereras med diamantbelagda stift och dessa körs med slag ;)

Redigerat:
H hyggabus skrev:
Precis. Exempelvis denna fungerar bra när man inte vill få grannarna på sig (om man måste borra många hål):
- https://www.byggmax.se/diamantborr-pro-fit-p7061464

nimhed nimhed skrev:
Nästa vecka kör vi igen

[länk]

Jag är i behov av en värmepistol, men kommer nog att frestas av en tappsats och sexkantnyckelset också.
Lite sugen på häftpistolen.

Större 20v vinkelslip låter bättre.. :) och den där häftpistolen borde passa bra för att sätta lister?

Ringnyckelsatsen köpte jag för ett tag sedan, och jag måste säga att de är riktigt trevliga! Jag har iofs inte hårdkört dem, men det ska man ju inte göra med den här typen av spärrnycklar.

Enda nackdelen som jag ser det är att satsen inte innehåller alla steg mellan 8 och 17 mm, men den är i mitt tycke klart prisvärd...funderar faktiskt på att köpa en sats till för att ha i mobila verktygsväskan (även den köpt på Lidl! :D).

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Jag är lite sugen på pelarborren, någon med erfarenhet om den?

F
H hyggabus skrev:
Tappade du bort nåt ord där ?
jag fattar inte .
Jo, typ all PA med eller utan glasfiber finns från billigaste skitplast till riktigt bra. Så bara för att det råkar stå PA6 GF på plastbiten behöver det inte alls betyda samma sak som ett kvalitetsverktyg med samma märkning.

4 4star skrev:
Jag är lite sugen på pelarborren, någon med erfarenhet om den?
Som vanligt med alla pelarborrar för "Svensson" har den i mitt tycke lite för kort slaglängd men det beror ju också på vad man skall ha den till. Själv fick jag tag i en på Classe när dom sålde ut flr att bli dagens tingel tangel affär som hade en slaglängd på 85 mm vilket jag är nöjd med. Tror jag hade tröttnat på 50 mm ganska snart. Men som sagt, beror på vad man skall ha den till men värt att överväga.

F fsn skrev:
Jo, typ all PA med eller utan glasfiber finns från billigaste skitplast till riktigt bra. Så bara för att det råkar stå PA6 GF på plastbiten behöver det inte alls betyda samma sak som ett kvalitetsverktyg med samma märkning.
Intressant, så hur ser man skillnad? Jag har antagit att det bara beskriver en viss molekylstruktur? Typ som aluminum 6061 är samma sak, vilken tillverkare man köper från, men så är inte fallet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.