J johfo skrev:
Ska jag ha ett system (t ex Ajax) så ska jag ha en sirén ute oxå (det har jag inte på nuvarande abonemangssystem).
"nedräkningen" för försenat påslag"? Är det att den indikerar att utgångsfördröjningen startat? Piper inte HUB:en eller KeyPad:en för att indikera att larmet slås på och utgångsfördröjning startas?
Precis. Nej, det är inomhussirenen som piper då.

F fireon skrev:
Precis. Nej, det är inomhussirenen som piper då.
ok, då får jag nog kosta på mig en inomhussirén...och så får jag väl se om budgeten räcker för en 2st ute så jag kan ha en ute inne oxå...det där blir rörigt...

En annan fråga, om KeyPad:en
Den ser väldigt "platt" ut...är det en touch-skärm av något slag? Är den resistiv (man trycker ihop två lager plast), eller konduktiv (typ telefonskärm - funkar den med hanskar?), eller optisk (à'la spishäll), eller hur funkar den?
Ni som kört den ett tag, hur upplevs den att trycka på, jämfört med distinkta knappar. Är det "pilligt" eller inget man tänker på utan bara trycker och det funkar? Piper och/eller blinkar den för att indikera att den registrerat varje tryck?
Den vita med siffror med vit belysning ser väldigt..."vit" ut. Hur upplevs den i solljus? Ser man var man ska trycka då? Den svarta verkar ha mer kontrast, men blir inte alls lika diskret på en vit vägg...

Både inom- och utomhusirenen kan ha in-/utgångspip.

Har dock lite svårt att förstå meningen med en utomhussirén inne.
Kan lova att busen inte blir mer skrämd för att det tjuter högre, finns liksom ingen koppling där emellan :D

Utomhussirén ute ska låta högt o helst blinka (som Ajax StreetSiren gör) då den är det enda bevisade (enl BRÅ) som skrämmer en buse då den lockar till sig uppmärksamhet från grannar etc. Just den typen av uppmärksamhet en inbrottstjuv skyr som pesten, mer än rädslan för väktare o poliser.

Inomhussiréns uppgift är att varna dom boende i huset att larmet gått o att då kunna väcka en om man sover.
Till inbrottstjuven är den mer en information om att larmet gått o nu är det ont om tid o dags att avbryta.
Detta klarar HomeSiren för de flesta hus. Är det en större byggnad kanske man ska överväga att ha flera.

Finns en pryl som kallas Inferno och är en s.k. ljudbarriär, men det är en helt annan typ av produkt o kostar nästan som ett helt Ajax-system till ett radhus

• Gilla
Spenlol
  • Laddar…
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Både inom- och utomhusirenen kan ha in-/utgångspip.

Har dock lite svårt att förstå meningen med en utomhussirén inne.
Kan lova att busen inte blir mer skrämd för att det tjuter högre, finns liksom ingen koppling där emellan :D

Utomhussirén ute ska låta högt o helst blinka (som Ajax StreetSiren gör) då den är det enda bevisade (enl BRÅ) som skrämmer en buse då den lockar till sig uppmärksamhet från grannar etc. Just den typen av uppmärksamhet en inbrottstjuv skyr som pesten, mer än rädslan för väktare o poliser.

Inomhussiréns uppgift är att varna dom boende i huset att larmet gått o att då kunna väcka en om man sover.
Till inbrottstjuven är den mer en information om att larmet gått o nu är det ont om tid o dags att avbryta.
Detta klarar HomeSiren för de flesta hus. Är det en större byggnad kanske man ska överväga att ha flera.

Finns en pryl som kallas Inferno och är en s.k. ljudbarriär, men det är en helt annan typ av produkt o kostar nästan som ett helt Ajax-system till ett radhus
Nja, där tror jag faktiskt att det finns olika undersökningar och uppfattningar.
Min uppfattningen är att starka ljud stör, irriterar och stressar, även om de inte är hörselskadade. Sen finns det säkert folk som (i alla fall säger att de) inte bryr sig alls.
Det finns visst även (ibland i alla fall... ) statistik som säger att larm inte alls hjälper. If sa så förut:
" Vi ser att kunder med larm får oftare inbrottsskador än kunder utan larm. Men att jämföra hus med larm med hus utan larm är som att jämföra äpplen med päron. Grannsamverkan och godkända lås minskar däremot risken tydligt, förklarar Lars Silfverswärd, Ansvarig Skadeförebyggande på If Skadeförsäkring", från https://www.larmkollen.se/a/forsakringsbolagen-hemlarm/.
Något sådant stod även på deras webbsida för några dagar sedan. Nu verkar de ändrat sig och samarbetar med Verisure...
Mark Twain hade nog ändå mest rätt om statistik...

J johfo skrev:
Den vita med siffror med vit belysning ser väldigt..."vit" ut. Hur upplevs den i solljus? Ser man var man ska trycka då?
Det är inga problem att se i solljus tycker jag. Det sitter starka blå dioder bakom som lyser upp siffrorna.

Knapparna är inte optimala, men absolut godkända tycker jag. Och då är jag generellt ganska gnällig. ;)

EDIT: Fel av mig. Symbolerna som visar status är tydliga. Knapparna är vitt mot vitt och syns inte speciellt bra. Men tillräckligt.

Redigerat:
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är inga problem att se i solljus tycker jag. Det sitter starka blå dioder bakom som lyser upp siffrorna.

Knapparna är inte optimala, men absolut godkända tycker jag. Och då är jag generellt ganska gnällig. ;)

EDIT: Fel av mig. Symbolerna som visar status är tydliga. Knapparna är vitt mot vitt och syns inte speciellt bra. Men tillräckligt.
Kan bara hålla med ovan.
Tänker mig att om den sitter i direkt solljus kan det bli otydligt, men i vanligt dagsljus fungerar det.
Touch'en fungerar helt ok även med kalla eller blöta fingrar. Touch är väl kanske ingen favorit annat än hos designers o riktiga knappar hade varit bäst (mitt tycke), men den duger s.a.s.

Kan bara hålla med ovan.
Tänker mig att om den sitter i direkt solljus kan det bli otydligt, men i vanligt dagsljus fungerar det.
Touch'en fungerar helt ok även med kalla eller blöta fingrar. Touch är väl kanske ingen favorit annat än hos designers o riktiga knappar hade varit bäst (mitt tycke), men den duger s.a.s.
Ok, tack svar båda två! Funkar det för en annan gnällig användare funkar det förhoppningsvis för gnälliga mig också :rofl:

Beträffande touch så kan man ju fundera kring såna där certifieringar... Om man har index för användare för att det inte ska gå att lista ut koder... och så gör man en slät blank yta där man säkert kan se fett från fingrar mycket lättare än på fysiska knappar... å andra sidan kan gumminappar missfägas av fett över tid och var svåra att göra rena, så inget kanske är helt optimalt i alla aspekter. Man kan ju alltid kladda lite över hela ytani ibland om man är nojig. (Eller som en användare på ett annat forum skrev i sin signaturer för många år sedan, fritt citerat ur det i bland dåliga minnet "Jag är inte paranoid, det är bara det att alla är ute efter mig":D

• Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
Den har uppkoppling mot gsm-nätet, men inte gprs (data) av någon anledning.

Skulle göra så här,
1. Dubbelkolla att du har "surf" på kortet
2. Stäng av GSM i Hub:ens inställningar, vänta ett par minuter o slå på igen
3. Dubbelkolla apn-inställningarna
4. Fungerar inte detta, ta ut kortet o stoppa in det i en telefon o testa surfa Stäng av 3G o 4G i telefonen så att du ser att den går över 2G/gprs
Jag har surf på kortet och jag kan kolla saldo. APN är satt till surf.tele2.se (som jag haft det i snart ett år). Att avaktivera GSM eller sätta ny APN strular, tar lång tid och kräver flera försök så något är knas.

Ni som kör Comviq, har ni surf.tele2.se som APN?

L Lund skrev:
Jag har surf på kortet och jag kan kolla saldo. APN är satt till surf.tele2.se (som jag haft det i snart ett år). Att avaktivera GSM eller sätta ny APN strular, tar lång tid och kräver flera försök så något är knas.

Ni som kör Comviq, har ni surf.tele2.se som APN?
Testa att ändra APN till 4g.tele2.se
Det kör jag med på mina

Testa att ändra APN till 4g.tele2.se
Det kör jag med på mina
Den går inte att ställa in. Får meddelandet "GSM parametrar ställdes inte in. AVBRYT/FÖRSÖK IGEN". Obs att jag har den första 3G-hubben, inte den nya med 4G.

L Lund skrev:
Den går inte att ställa in. Får meddelandet "GSM parametrar ställdes inte in. AVBRYT/FÖRSÖK IGEN". Obs att jag har den första 3G-hubben, inte den nya med 4G.
APN:et heter bara 4g....betyder inte att det är 4G. Den ska koppla upp mot det den kan automatiskt dvs gprs, 3G eller 4G beroende på pryl (i ditt fall gprs)

APN:et heter bara 4g....betyder inte att det är 4G. Den ska koppla upp mot det den kan automatiskt dvs gprs, 3G eller 4G beroende på pryl (i ditt fall gprs)
Lite pinsamt... Det var surfen som var slut trots att jag hade saldo kvar. Nu är det löst. Jag är inte helt vad vid hur kontantkort fungerar :)

surf.tele2.se samt 4g.tele2.se fungerar nu att välja.

• Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
L Lund skrev:
Lite pinsamt... Det var surfen som var slut trots att jag hade saldo kvar. Nu är det löst. Jag är inte helt vad vid hur kontantkort fungerar :)

surf.tele2.se samt 4g.tele2.se fungerar nu att välja.
Hej Lund,
Vad kör du för kontantkortsladdning? Lyckas du köra slut på 1GB på comviq Standard 250, eller har du nåt annat? Verklig dataförbrukning för användare är något som jag är intresserad av i min undersökning om vilket system jag ska välja om jag köper ett friköpt eget system.

J johfo skrev:
Hej Lund,
Vad kör du för kontantkortsladdning? Lyckas du köra slut på 1GB på comviq Standard 250, eller har du nåt annat? Verklig dataförbrukning för användare är något som jag är intresserad av i min undersökning om vilket system jag ska välja om jag köper ett friköpt eget system.
Jag tankade "Standard" 0,2 GB och det tog slut efter ganska exakt 11 månader så extremt lite dataåtgång. Min hub sitter kopplad mot WiFi så antar att datauppkopplingen i princip aldrig används förutom kanske lite kontrollpaket.

Se till att tanka just det som heter "Standard" efter den surfen, gäller i 1 år istället för en månad. Och innan du sätter in SIM-kortet i hub:en drar du igång det i telefonen och lägger upp det i din profil på Comviq.se så underlättar det hanteringen.

Hej alla Ajax-användare. Efter mycket research så har jag bestämt mig för att införskaffa Ajax som hemlarm vid kommande flytt till villa. Tanken är att ha en Dahua IPC-K46 kamera installerad ihop med systemet, men jag vill inte att kameran streamar/spelar in när larmet är avaktiverat utan endast när larmet är aktivt.

Är det någon som har någon lösning på detta? Går det kanske till och med att konfigurera detta i appen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.