Daniel_N Daniel_N skrev:
Parkeringen - katastrof. Människor vet inte om de ska skratta eller gråta. Och detta trots att Ronnie var på plats för bara ett par dagar sedan
I lördags var det kaoz, 2 1/2 bil (Mazdan är den halva) och en container som personalen roar sig med att välta runt på olika håll upptog på nåt märkligt vis 100% av tillgänglig parkeringsyta. Stället börjar påminna om en trailer park.:geek:

Daniel_N Daniel_N skrev:
Svårt att förklara i text och jag hittar tyvärr ingen bild.
Denna bild (som är en variant på liknande tema, fast i bilden för att hitta centrum på ett ämne) kan nog hjälpa till så folk förstår, fast istället för att linjalen vilar på runda ytan vilar den på en metallbit nerstoppad i befintligt tapphål.

Verktyg i skruvstycke med linjal balanserad på metallbit för att hitta centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
I lördags var det kaoz, 2 1/2 bil (Mazdan är den halva) och en container som personalen roar sig med att välta runt på olika håll upptog på nåt märkligt vis 100% av tillgänglig parkeringsyta. Stället börjar påminna om en trailer park.:geek:

Denna bild (som är en variant på liknande tema, fast i bilden för att hitta centrum på ett ämne) kan nog hjälpa till så folk förstår, fast istället för att linjalen vilar på runda ytan vilar den på en metallbit nerstoppad i befintligt tapphål.

[bild]

OK: Det viktigaste först: Parkeringen är nu tip-top! Containern är vält på rätt håll. Samtliga bilar, släp etc står i korrekta fickor. Det är inte min förtjänst (jo containern är) utan gryningsskiftet hade löst situationen när jag kom.

För övrigt bra förklarat med bilden. Det var likt hur vi gjorde, även om vi (vilket såklart inte går eller ens är önskvärt på din bild) hade linjalen på högkant för att hindra den att böjas.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Dagens fundering:

Jag jobbar för tillfället med att se till att tryckluftsslang, dammsugarslang (dels en m koppling till verktyg, dels en för rensugning) och el kan komma via "boom arm" uppifrån. Så har jag haft det tidigare i det förra snickeriet och det är helt överlägset.

Boom arms är inköpta sedan länge, men det har varit många projekt i pipelinen. Nu är det dags för dem. De är tunga och med stor spännvidd så det blir genomgående M12 gängstav genom väggarna för att hålla grejorna på plats. På den ena väggen är det en innervägg, så där blir det plywood på baksidan. Det andra är en yttervägg och där är min tanke att använda en stor galvad plåt för att fördela kraften. Väggarna är i lättbetong så de är ganska mjuka.

Armarna jag köpte hade ursprungligen en stora tryckluftsvinda fäst längst fram. Jag har istället tanken att fästa en stor bockad plåt (se bild) och i den sen fästa anslutningar för luft, sug och el. Jag ska givetvis slipa av hörnen på plåten etc.

Nu funderar jag på hur anslutningen skall se ut.

Jag tänker att tryckluften kan lösas genom skottgenomföring som passar mina CEJN-kopplingar. Och sen har man en påkopplad kort slang som hänger ner.

För elen fungerar jag på att låter elektrikern montera ett uttag på plåten. Får man det? Tänker att det lanske inte är ok med tanke på att det väl borde vara gummikabel eller något liknande fram till uttaget eftersom armen kan svänga. Eller hur bör man lösa detta?

För dammsugarslangen hade jag helst velat ha samma typ av rör som sitter på dammsugaren sittande rakt igenom plåten så att jag helt enkelt bara kopplar på slangen som om jag hade stuckit in den i dammsugaren. Finns det någon sådan reservdel eller liknande lösning tro? Jag använder Festools slangar. En snickeriverkstad med en boom arm i förgrunden, specialbyggda stöd och en vägg full av verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bockad plåt med genomgående bult fastsatt på en boom arm i ett snickeri, förberedd för anslutningar av tryckluft, dammsugare och el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Hmm, det kunde ju varit bra. jag hade dock automatspjäll sittandes på väggen i tanken. Eller eventuellt en dammsugare till varje arm med autostart. För helst vill jag ha det som idag, dvs slangarna inkopplade hela tiden och så sug när jag startar slipmaskinen eller vad det nu är för verktyg jag kör
 
Då finns det ju ett par olika lösningar.
Att ha en autospjäll på väggen är ju såklart en bra lösning.
Det finns ju ventilblock för att öppna dom pneumatiskt när du startar en tryckluftsmaskin, eller reläer för att öppna när en elmaskin startar.
Annars finns ju även möjligheten till manuella påslag.

Kolla sidan 6 här för lite mera info:
http://dustcontrol.se/documents/product/143-225-3.pdf
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Tackar!
 
En tanke jag hade var att montera såna där vanliga kabelgenomföringar i plåten och sen nypa fast en (nice) skarvsladd i den. Då kan du ha stickproppsändan kopplad i uttaget på dammsugaren så behövs inga extra ventiler eller spjäll.
 
.Idag har det hänt lite mer. Med lite läkt kontrolleras position för armarna. Vill ju inte att de ska krocka över bordet. Sen kunde vi sätta den första armen. Den fästs med M14 genom en innervägg. Den andra armen fästs genom en yttervägg och där väntar jag fortfarande på en metallplatta som ska sitta på utsidan för att fördela trycket. Den skickades på galv i torsdags.

Jag har inte kommit så mkt längre när det gäller tanken kring hur slang etc ska fästas men det ger sig nog.

Arbetsbänk i verkstad med utmätt läkt för att positionera arm som är under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person monterar första armen på läkt i verkstad, verktyg och inredning synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Ser kanonbra ut! Det där kommer att bli ett superlyft — så himla skönt att slippa sladdar och slangar krälande på golvet och över bordskanter.

//Ronnie

PS hälsa Jesper så gott! Ser fram emot att träffa honom igen. DS
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Alexandra kör tappmaskinen för första gången. Gick som synes fint. Den är otroligt tacksam att ställa in och ställa om jämfört med den gamla vi hade tidigare.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Det ryktas på stan att baxarsekten ska bli bjudna på all-inclusive Mallorcaresa...! Visst har vi slitit ont många tidiga mornar där ute i ladan men det här va ändå väldigt generöst måste jag säga.

Jag och @Pysslarn är i alla fall väl förberedda och i bra form.

Två glada män i solhattar och humoristiska t-shirts skrattar och gestikulerar på en palmklädd uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
I helgen har vi haft besök från Varberg!

Ronnie har arbetat med skivan till ett soffbord. Tanken är att det ska bli ett äggformat bord, lutat och vaxat med vitt pigment i vaxen. Det ska ha tre böjda ben med en specialkomponerad sarg. Men nu går jag händelserna i förväg.

Första uppgiften var att välja virke och tillverka en limfog. När det torkade tillverkade Ronnie en fräsmall i MDF med hjälp av bandsåg och kantputs.

Efter fräsning med kullager mot mallen (all fräsning skedde med träet, vilket innebär att två "kvartar" frästes ovanifrån och de två andra "kvartarna" frästes underifrån) var det dags för fasning av undersidan. Skivan är 22mm tjock, men skulle tas ner till en 5mm kant. Efter lite tester fastnade Ronnie för en vinkel på ca 10 grader. Den flacka vinkeln kombinerat med en tunn kant gav ett smäckert och elegant intryck.

För att inte få den platta ytan undertill att bli för liten (det är där benen ska sitta ju) så sparades en liten kant längst in. Det tycker jag blev en väldigt snygg och praktisk lösning.

Jiggen för att med hjälp av handöverfräsen fräsa en stor fas även på en konvex ytan är uppfunnen av Ola. Modellen med ställbar vinkel är en vidareutveckling som jag har gjort. Den testades för första gången på Sliparebackens seminariedag med handöverfräs i höstas. Den kan ses i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=DB0GNEMVgjc

Att kunna använda jiggen i "skarpt läge" var kul. Vi upptäckte en del detaljer som skall förbättras till nästa variant. Vi hade tyvärr problem med för hög periferihastighet på de stora frässtål vi använde, vilket resulterade i en del brännmärken. Det kunde dock utgärdas genom att den sista omgången bara vara 0,5mm djup och med relativt hög matningshastighet. De få brännmärken som fanns kvar var lätta att sickla bort.

I skrivande stund är falsen sicklad och putsad. Kvar är att putsa resten av skivan innan ytbehandling. Därefter börjar arbete med sarg och ben, men det får vi återkomma till.

Bra jobbat Ronnie!

Trälimfogar numrerade och förberedda för tillverkning av soffbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskiva som är fäst i en limbock med klämmor i ett snickeri för att skapa ett soffbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor före ihoplimning till en limfog för att skapa ett soffbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF-skiva med uppritad äggform och pennan som använts, i framställningen av ett soffbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund träskiva fastspänd på en arbetsbänk med en överhandsfräs och fräsmall för att skapa soffbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigfasad äggformad skiva till soffbord med verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äggformat soffbordsskiva tillverkad av trä med synliga limfogar och markerad fas, ligger på ett brunt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksprocess av äggformat soffbord, visar fasad kant på skivan av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.