Hej.
Vi hade besök av en hantverkare som genomförde en service på vår värmepump, det tog sin lilla stund och kostade i runda slängar 1600 kronor, fullt rimligt.

Vi servicen upptäckte han att kraftkortet var trasigt och behövdes bytas, detta skulle kosta runt 4000kr. Detta var surt men det är sånt man får ta tänkte vi och beställde jobbet. Nån månad senare kom en annan tekniker från samma firma och bytte kortet, då upptäckte det att det var effektvakten som var problemet. Två månader (!) senare byttes detta, tog ca 15 minuter och allt var frid och fröjd.

Idag kom fakturan för bytet: 11000:-, och detta är alltså enbart för bytesdelen, inte den initiala servicekostnaden. Vi har bl.a. fått betala över 2500:- i "grundavgifter" och "zonavgifter", denna kostnad har aldrig framgått tidigare, vi har inte heller blivit informerade om den i förväg. Denna fanns inte heller med på service-fakturan.

Faktura för reparation:
Zonavgift 1: 950:- (för bytet av kraftkort som inte var trasigt)
Grundavgift: 400:- (oklart vad detta är för kostnad)
Ordinarie tid 1: 2432:- (för att byta det kraftkort som inte var trasigt)
Kostnad kraftkort: 2638:- (kostnad för ett kort som inte vi behövde)
Zonavgift 2: 950:- (för byte effektvakt)
Ordinarie tid 2: 347:- (byte av effektvakt)
Kostnad effektvakt: 1095:-

Så vad har jag som kund fått för dessa 11000 kronorna?
Byte av effektvakt och 15 minuters effektiv arbetstid. Vi har inte ens kvar det kort som vi betalat för (reservdel i framtiden kanske).

Jag tänker ringa dom imorgon och meddela att vi bestrider denna fakturan, detta är helt orimligt tycker jag.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
batsan och 16 till
  • Laddar…
R
A anders_malmberg skrev:
Hej.
Vi hade besök av en hantverkare som genomförde en service på vår värmepump, det tog sin lilla stund och kostade i runda slängar 1600 kronor, fullt rimligt.

Vi servicen upptäckte han att kraftkortet var trasigt och behövdes bytas, detta skulle kosta runt 4000kr. Detta var surt men det är sånt man får ta tänkte vi och beställde jobbet. Nån månad senare kom en annan tekniker från samma firma och bytte kortet, då upptäckte det att det var effektvakten som var problemet. Två månader (!) senare byttes detta, tog ca 15 minuter och allt var frid och fröjd.

Idag kom fakturan för bytet: 11000:-, och detta är alltså enbart för bytesdelen, inte den initiala servicekostnaden. Vi har bl.a. fått betala över 2500:- i "grundavgifter" och "zonavgifter", denna kostnad har aldrig framgått tidigare, vi har inte heller blivit informerade om den i förväg. Denna fanns inte heller med på service-fakturan.

Faktura för reparation:
Zonavgift 1: 950:- (för bytet av kraftkort som inte var trasigt)
Grundavgift: 400:- (oklart vad detta är för kostnad)
Ordinarie tid 1: 2432:- (för att byta det kraftkort som inte var trasigt)
Kostnad kraftkort: 2638:- (kostnad för ett kort som inte vi behövde)
Zonavgift 2: 950:- (för byte effektvakt)
Ordinarie tid 2: 347:- (byte av effektvakt)
Kostnad effektvakt: 1095:-

Så vad har jag som kund fått för dessa 11000 kronorna?
Byte av effektvakt och 15 minuters effektiv arbetstid. Vi har inte ens kvar det kort som vi betalat för (reservdel i framtiden kanske).

Jag tänker ringa dom imorgon och meddela att vi bestrider denna fakturan, detta är helt orimligt tycker jag.
Vad som orimligt i dagens samhälle är en filosofisk fråga...
 
  • Gilla
faszi22 och 3 till
  • Laddar…
Och så drar du ett mail efter samtalet där du bekräftar skriftligt vad du sa i telefon nyss, nämligen att si-och-så andel av fakturan bestrids. Du har säkert koll, men bäst läge vid eventuellt framtida krångel har du om du betalar det du anser är skäligt och bara håller inne s.k. stridigt belopp.

A anders_malmberg skrev:
Hej.
Vi hade besök av en hantverkare som genomförde en service på vår värmepump, det tog sin lilla stund och kostade i runda slängar 1600 kronor, fullt rimligt.

Vi servicen upptäckte han att kraftkortet var trasigt och behövdes bytas, detta skulle kosta runt 4000kr. Detta var surt men det är sånt man får ta tänkte vi och beställde jobbet. Nån månad senare kom en annan tekniker från samma firma och bytte kortet, då upptäckte det att det var effektvakten som var problemet. Två månader (!) senare byttes detta, tog ca 15 minuter och allt var frid och fröjd.

Idag kom fakturan för bytet: 11000:-, och detta är alltså enbart för bytesdelen, inte den initiala servicekostnaden. Vi har bl.a. fått betala över 2500:- i "grundavgifter" och "zonavgifter", denna kostnad har aldrig framgått tidigare, vi har inte heller blivit informerade om den i förväg. Denna fanns inte heller med på service-fakturan.

Faktura för reparation:
Zonavgift 1: 950:- (för bytet av kraftkort som inte var trasigt)
Grundavgift: 400:- (oklart vad detta är för kostnad)
Ordinarie tid 1: 2432:- (för att byta det kraftkort som inte var trasigt)
Kostnad kraftkort: 2638:- (kostnad för ett kort som inte vi behövde)
Zonavgift 2: 950:- (för byte effektvakt)
Ordinarie tid 2: 347:- (byte av effektvakt)
Kostnad effektvakt: 1095:-

Så vad har jag som kund fått för dessa 11000 kronorna?
Byte av effektvakt och 15 minuters effektiv arbetstid. Vi har inte ens kvar det kort som vi betalat för (reservdel i framtiden kanske).

Jag tänker ringa dom imorgon och meddela att vi bestrider denna fakturan, detta är helt orimligt tycker jag.
 
  • Gilla
RIOBLAST och 7 till
  • Laddar…
Betala 347+1095 för effektvakten, bestrid resten.
 
  • Gilla
mikael_sten och 10 till
  • Laddar…
J Jesca skrev:
Och så drar du ett mail efter samtalet där du bekräftar skriftligt vad du sa i telefon nyss, nämligen att si-och-så andel av fakturan bestrids. Du har säkert koll, men bäst läge vid eventuellt framtida krångel har du om du betalar det du anser är skäligt och bara håller inne s.k. stridigt belopp.
Bra tips. Ett annat är att alltid spela in sådana samtal. Det är kanon. Även om de inte alltid behöver användas så kan det vara gott att bara kunna spela upp för sig själv ibland.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Bra tips. Ett annat är att alltid spela in sådana samtal. Det är kanon. Även om de inte alltid behöver användas så kan det vara gott att bara kunna spela upp för sig själv ibland.
Tack, det ska jag tänka på.


/A
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Var de där för att göra service och hittade då detta felet?
Eller hade ni haft problem med den? Om inte så känns det som de hittat på allt för att få sälja reservdelar.
Gissar på att det är en IVT 490. Om kraftkortet pajar i dem så märker man det. Är lätt att felsöka också om man har råkat ut för det förr.
Och om ni haft en trasig effektvakt mitt i vintern så borde det märkts också.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Var de där för att göra service och hittade då detta felet?
Eller hade ni haft problem med den? Om inte så känns det som de hittat på allt för att få sälja reservdelar.
Gissar på att det är en IVT 490. Om kraftkortet pajar i dem så märker man det. Är lätt att felsöka också om man har råkat ut för det förr.
Och om ni haft en trasig effektvakt mitt i vintern så borde det märkts också.
Vi visste inte att vi hade några fel alls. Fast efter att dom varit och gjort servicen så startade pumpen om ibland, när den jobbade hårt typ. Ja det är en 490.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Ja det är ju högintressant att allt rullar på och man har fin värme - ända tills det kommer någon som bjudit in sig själv för något man inte visste att man behövde - och vips så är det fel på varenda vital del...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
Finspang och 18 till
  • Laddar…
A anders_malmberg skrev:
Vi visste inte att vi hade några fel alls. Fast efter att dom varit och gjort servicen så startade pumpen om ibland, när den jobbade hårt typ. Ja det är en 490.
Hur gammal är pumpen?
Försäkringsbolag hjälper gärna till och betala sånt här, orimlig faktura eller inte.
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur gammal är pumpen?
Försäkringsbolag hjälper gärna till och betala sånt här, orimlig faktura eller inte.
Pumpen är från 2005 så den har ett par år på nacken, om jag inte kommer överens med skånska energilösningar så kanske jag får kika på det.
 
  • Gilla
Hustrollet
  • Laddar…
S
Fotografen Fotografen skrev:
Betala 347+1095 för effektvakten, bestrid resten.
så firman ska få 347kr för felsökning, resa, beställande av material, utbyte av effektvakt? Tror nog du får kliva ut i verkligheten nu.

Utan att veta förutsättningarna så skulle jag säga att 2500 kan vara en rimlig arbetskostnad då det ändå har ingått en hel del felsökning vad det verkar.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
som jag ser det så bör ni betala grundavgift, en zonavgift, effektvakt samt byte av denna. Eventuellt ngn timme extra för den andra felsökningen. Ni kan inte lastas för att första kontrollanten inte gjorde rätt i sin felsökning.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Anledningen till servicen i första skedet ? Erbjöd dom sig per telefon ? Är ju rätt vanligt att ventfirmor mm ringer runt och erbjuder service.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Du ska ju inte betala för att de byter delar som inte är trasiga. Jag hade min Volvo V70 inlämnad på märkesverkstaden. Jag tror att de höll på i 8 timmar vid 3 olika tillfällen för att hitta varför en motorfelkod löste ut. Till slut hittade de ett glapp i en kontakt.
Totalkostnad för mig 1 st felsökningsavgift + ny kontakt 1200 kr. Inte f-n hade jag betalat alla dessa timmar för att nån inte vet vad denne pysslar med.
 
  • Gilla
MrBroberg och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.