81 451 läst · 170 svar
81k läst
170 svar
budgivare 2 försökte dumpa huset på oss efter tillträde
D daVinci skrev:Vet inte om det måste vara något direkt lurt.
När jag läser det du skrivit så ser jag följande som mest troligt.
* Dom köper huset med avsikt att bo där.
* Dag 2 får frun psykbryt och vill inte bo där. Mannen suckar och tänker att det kanske går att sälja till de andra budgivarna.
* Mannen försöker hetsa TS så att kontrakt skrivs på. Det är inte första gången det händer i affärer om man säger så.
Konstigare än så behöver det inte vara.
Mannens misstag som jag ser det är att inte skicka bort frun. Känslomänniskor bör inte närvara. Hade han skött affären lugnt och sansat hade de antagligen lyckats sälja huset till er. Låt vara att de kanske hade fått pruta några 10k.
Det går alltid att hitta fel och brister i hus. Även nyproducerade. Ibland är de som besiktar överdrivet petiga. Jag har varit med om att de knorrat över att dörrblad till innerdörrar glappat lite.
Många fel och brister kan man leva med (om man accepterar de). Andra bör åtgärdas snabbt då de annars leder till större kostnader senare.
För övrigt lät priset fantastiskt billigt för en nyproduktion. Det är nästan så att jag inte förstår hur det kan kosta så lite. Men det kanske står någonstans där marken är gratis.
Fast hur kan det inte ha legat hund begraven i huset?
Jag menar det är inte någon inerdör som glapar, utan taket dåligt gjort. Två badrum som är dåliga och ena med golvbrun där det går att få plats med fingrarna imellan (alltså sitter inte fast som den ska), fel lutning i badrum (inte helt ovanligt fel).
Det kommer kosta rätt mycket att fixa till, inte så jag tror besiktningsmannen har överdrivit allt för mycket (har inte hört om fall i alla fall där besikningsman överdrivet fel så mycket som ts fall).
Brukar annars komma med formuleringen "behöver djupare undersökning" i så fall.
Öm tå? Se inlägg 67.Nicke Nyfiken skrev:
Önskar dig en fortsatt trevlig dag å lycka i livet.
What? Är det inte ens struket en gång ..? Då har det ju stått ganska länge med blottade fasadbräder.thomasse skrev:
Öm tå? Inte alls. Tvärtom skulle jag säga.A A.G skrev:
Vi köpte tomt och byggde ett nytt hus för 10 år sedan. Förutom några hinkar färg till förrådet/garaget så har underhållskostnaden varit noll. Renoveringskostnader har vi inte haft.
Så för mig framstår dina argument, om att man ska ha en fet budget för underhåll och renoveringar när man köper ett helt nytt hus, som väldigt märkliga.
Men du har tydligen andra erfarenheter.
Ha en fortsatt trevlig helg!