D
Det är väl också skillnad på kostnader och kostnader. Undrar också tanken om fet budget för underhåll och renovering vid köp av nytt hus.

Att frivilligt välja att bytta ut ett fungerande kök som är 3-6 månader gammalt där anledningen man byter ut för man inte gillar det är väl skillnad mot kostnad för det nyköpta huset visar sig felaktigt badrum man inte visste om som måste göras om.

Om badrummet är inte ens 1 år gammalt så är nog inte många som räknar med i kostnadskalkylen nytt badrum men om när man kollar huset och tänker köper man måste man göra om köket omgående så har man nog med den kostnaden i beräkningen.
 
  • Gilla
jimih och 3 till
  • Laddar…
thomasse thomasse skrev:
Det fanns dokument från säkra vatten och egenkontroll. Hela huset hade vattenburen golvvärme. Men

Luft/el/vvs/mark firmorna har alla säte i Estonia går det att läsa ur kontrollplanen, stomkonstruktör från enköping. Grundkonstruktör också enköping.

Projektledning/byggherren/projektering var privatpersonen som utvandrat.
Tycker se det här hos många villor som färdigställts senaste åren i Sthlm.

Inga stora bolag utan källarföretag som haft som affärsidé att prångla ut hus på den överhettade marknad som varit.
 
thomasse
Och nu mina kära byggahusare, är den till salu igen!

Tillsynes är nog inget åtgärdat, och mäklaren känner nog inte till vilken fälla huset är.

--- Länk borttagen --- /Moderator


Akta er!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Wow
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig av länken!
 
Men, det framgår inte att det finns fel, är det verkligen lagligt?
 
thomasse
X xdigger skrev:
Men, det framgår inte att det finns fel, är det verkligen lagligt?

Ny mäklare, som säkert inte känner till något? Vi hade misstankar om att dom skulle lägga ut den igen efter att dom inte lyckades dumpa den på oss. Men ville inte outa personerna innan. Nu är det ju helt tydligt i och med annonsen! Usch!
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
thomasse thomasse skrev:
Ny mäklare, som säkert inte känner till något? Vi hade misstankar om att dom skulle lägga ut den igen efter att dom inte lyckades dumpa den på oss. Men ville inte outa personerna innan. Nu är det ju helt tydligt i och med annonsen! Usch!
Ska man be mäklaren maila prospektet kanske, så får man se om inte felen är med så kan man ju anmäla till Mäklarsamfundet. Det är ju privatpersoner som potentiellt kan bli lurade.
 
thomasse
X xdigger skrev:
Ska man be mäklaren maila prospektet kanske, så får man se om inte felen är med så kan man ju anmäla till Mäklarsamfundet.
Ska höra med våran besiktningsman om vi får lägga ut hans protokoll, eller iallafall citera ur det. Ska se om jag hittar ursprungliga besiktningsprotokollet och kan lägga ut, nu vet vi ju 100% att dom försökte blåsa oss, och nu försöker blåsa någon annan.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Skönt för er att ni var smarta och tog ut besiktningsman!!

Skulle vara intressant att se besiktningen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Den här tråden behöver jag bevaka. Väldigt spännande se vad som händer med detta fuskbygge.

Tråkigt att man bara försöker dumpa över den på en annan köpare.

I detta fall borde det väl handla om dolda fel? Eller är de flesta sakerna så uppenbara att man bör se det snabbt även som lekman?

Roligt att att flera banker (Danske i mitt fall) numer kräver besiktning innan de betalar ut lånet.
 
thomasse
Appendix Appendix skrev:
Den här tråden behöver jag bevaka. Väldigt spännande se vad som händer med detta fuskbygge.

Tråkigt att man bara försöker dumpa över den på en annan köpare.

I detta fall borde det väl handla om dolda fel? Eller är de flesta sakerna så uppenbara att man bör se det snabbt även som lekman?

Roligt att att flera banker (Danske i mitt fall) numer kräver besiktning innan de betalar ut lånet.
Besiktningsbara fel är väl inte dolda? Dom fel vi funnit är sådana som går att besiktiga sig till, men det kan ju finnas mer eller mindre, vi valde att inte besiktiga garaget, kändes inte värt det när vi väl var klara med huset.

Nu får vi se vart det slutar. Hoppas verkligen att den som köper gör en egen besiktning och har i åtanke vad det kommer kosta.

De facto så blev vi inte lurade, då vi inte köpte, vi fick bara ta en förlust på 10.000kr, och nästa köpare kan som sagt vara någon som känner till alla felen, så vi får se vart det slutar.

Den som ändå vill åka och kolla kan ju skicka ett PM så kan ni få en muntlig genomgång.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Kan bli spännande, jag får följa jag med .. :)
 
Om mäklaren får reda på dessa fel,måste mäklaren då informera potentiella köpare om felen?
 
Precis, inte dolda fel. Men däremot måste säljaren redovisa alla fel på objektet som dom vet om, och i detta fall så vet dom definitivt om en hel del fel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
thomasse
T twoody skrev:
Om mäklaren får reda på dessa fel,måste mäklaren då informera potentiella köpare om felen?
Mäklaren är informerad, och hade verkligen inte kännedom om vad som skett innan.

Nu kan man ju belysa köket då det finns på bild. Några åsikter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.