Nu har det blivit dags att bygga till två takkupor på vårt hus från Nässjöhus/Norrlandshus (byggt 1983). Vi har varit i kontakt med en arkitekt och han önskar få se konstruktionsritningar över huset vilka både vi, kommunen och tidigare ägare saknar.
Finns det någon vänlig själ som sitter på konstruktionsritningar för liknande hus från denna hustillverkare? syftet är att ta reda på om det finns några bärande väggar/delar för golvbjälklaget som man kan ta ner laster på från eventuella nya takstolar.
Så här ser fasad ritningarna ut på vårt hus:
Finns det någon vänlig själ som sitter på konstruktionsritningar för liknande hus från denna hustillverkare? syftet är att ta reda på om det finns några bärande väggar/delar för golvbjälklaget som man kan ta ner laster på från eventuella nya takstolar.
Så här ser fasad ritningarna ut på vårt hus:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!D dan123 skrev:
Väcker denna tråd till liv, även vi står inför samma dilemma. Håller på att renovera vårat Nässjöhus/Norrlandshus från 79. Har ni lyckats fått tag på konstruktionsritningar?
Mvh Julia
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Finns inte företaget kvar? Annars släng ett mail till dem, går det inte att lösa på annat sätt?
Nej de har tyvärr gått i konkurs och de som idag använder namnet Nässjöhus har inte någon koppling till gamla företaget, har varit i kontakt med dom. Inget användbart finns hos kommunen heller. Vi har anlitat en konstruktör som ska räkna på avväxling av en bärande vägg, men värt att kolla ifall någon hade lyckats hitta fullständiga konstruktionsritningar.
/Julia
/Julia
Hej
Jag har ritningar för vårt nässjöhus från -82/83. De ligger tyvärr hos vår snickare som planerar vårt utbygge. Jag ska försöka ordna med lite kopior!
Inte den smidigaste konstruktionen att göra förändringar i. Taket till exempel består av en limträbalk i nocken från vilken masonit I-balkar löper ner till takfoten där sitter fixerade med en järnstång genom mellanbjälklaget till motsvarande balk på andra sidan. Så ska man in och peta i taket som vi ska så är det risk att det rasar på motsvarande sida...
Återkommer när jag fått tag på ritningarna!
Jag har ritningar för vårt nässjöhus från -82/83. De ligger tyvärr hos vår snickare som planerar vårt utbygge. Jag ska försöka ordna med lite kopior!
Inte den smidigaste konstruktionen att göra förändringar i. Taket till exempel består av en limträbalk i nocken från vilken masonit I-balkar löper ner till takfoten där sitter fixerade med en järnstång genom mellanbjälklaget till motsvarande balk på andra sidan. Så ska man in och peta i taket som vi ska så är det risk att det rasar på motsvarande sida...
Tusen tack, vad snällt av dig! Kommer att vara till stor hjälp nu och ffa inför framtida jobb i huset. Låter trixigt med taket och utbyggnaden, lycka till!W Key skrev:Hej
Allt gott /Julia
Vi bor i nässjönorrland hus från samma era. Har alla ritningar, inkl beräkningsunderlag från husleverantören. Dessutom är det tillbyggt en takkupa som har hållit iaf 25år. Även vi funderar på framtida tillbyggnad med vetskapen om husets konstruktion och de utmaningar det ev innebär. Jag delar gärna med mig i förhoppningen att ni som bygger ut era Nässjönorrland kan återgälda med era lärdomar och underlag. Ska försöka scanna lite under morgondagen.
//Magnus
//Magnus
Så generöst, stort tack! Delar gärna med oss av erfarenheter längre fram. Vi har just tagit ner vägg mellan sovrum som angränsar till hall/v-rum och ska inom kort flytta bärande vägg mot hallen för att få v-rummet mer rymligt. Säg till om det är av intresse så delar vi gärna k-ritningar när de är klara.M MagnusH2 skrev:Vi bor i nässjönorrland hus från samma era. Har alla ritningar, inkl beräkningsunderlag från husleverantören. Dessutom är det tillbyggt en takkupa som har hållit iaf 25år. Även vi funderar på framtida tillbyggnad med vetskapen om husets konstruktion och de utmaningar det ev innebär. Jag delar gärna med mig i förhoppningen att ni som bygger ut era Nässjönorrland kan återgälda med era lärdomar och underlag. Ska försöka scanna lite under morgondagen.
//Magnus
/Julia
Hejsan!
Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter avseende tillbyggnad.
Jag bor i ett Nässjö/Norrlandshus från 1982, se bifogad fasadritning.
För att få mer utrymme på övervåningen (främst med anledning av tillökning i familjen) bestämde vi oss för att bygga 2 stora takkupor. Jag kontaktade en arkitekt och byggnadskonstruktör som tog fram ritningar och allt som behövs för bygglovsansökan.
Jag trodde att det skulle vara enkelt att få bygglov efter att ha läst detaljplanen men var uppenbarligen naiv, att få bygglov tog 1,5 år.
Vi påbörjade tillbyggnaden i slutet av 2018 och passade samtidigt på att byta hela taket (bla råspont och takpapp istället för tidigare masonit). Skrivande stund är tillbyggnaden nästan färdig.
Logga in
Skapa konto
För att få mer utrymme på övervåningen (främst med anledning av tillökning i familjen) bestämde vi oss för att bygga 2 stora takkupor. Jag kontaktade en arkitekt och byggnadskonstruktör som tog fram ritningar och allt som behövs för bygglovsansökan.
Jag trodde att det skulle vara enkelt att få bygglov efter att ha läst detaljplanen men var uppenbarligen naiv, att få bygglov tog 1,5 år.
Vi påbörjade tillbyggnaden i slutet av 2018 och passade samtidigt på att byta hela taket (bla råspont och takpapp istället för tidigare masonit). Skrivande stund är tillbyggnaden nästan färdig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Oj, 1,5 år! Tack det var bra att känna till, då gäller det att vara ute i god tid alltså. Ser fint ut! Hoppas det blev bra trots lång process.Millgram skrev:Hejsan!
[bild]
Vi påbörjade tillbyggnaden i slutet av 2018 och passade samtidigt på att byta hela taket (bla råspont och takpapp istället för tidigare masonit). Skrivande stund är tillbyggnaden nästan färdig.[bild][bild]
Tack, det blev fantastiskt bra, totalt blev det nästan 20 kvadratmeter utökad boarea på övervåningen (känns som ett helt nytt hus). Allrummet blev större, badrummet som tidigare saknade fönster och hade snedtak blev betydligt större och tidigare garderob blev nytt rum på knappt 7 kvm.J Julia__ skrev:
Nedan är min egen skiss som jag skickade till arkitekten. Han gjorde en del mindre korrigeringar, bla flyttade vi väggen mellan badrummet och det nya rummet något.
Logga in
Skapa konto
M MagnusH2 skrev:Vi bor i nässjönorrland hus från samma era. Har alla ritningar, inkl beräkningsunderlag från husleverantören. Dessutom är det tillbyggt en takkupa som har hållit iaf 25år. Även vi funderar på framtida tillbyggnad med vetskapen om husets konstruktion och de utmaningar det ev innebär. Jag delar gärna med mig i förhoppningen att ni som bygger ut era Nässjönorrland kan återgälda med era lärdomar och underlag. Ska försöka scanna lite under morgondagen.
//Magnus
Hej där!
Har ett Nässjöhus ”stora Lyckan”från 1982 och skulle bli jätteglad om jag fick ta del av dina ritningar etc. Jag ska renovera hela huset och min svärfar har ingenting från den dag han köpte huset. Jag har mail ola@stjernbron.se om du skulle vilja hjälpa mig. Jag tar gärna allt du har så jag kan lära mig lite om huset. Stort tack på förhand! Ola
Det finns mycket att lära om dessa hus
Nässjönorrland konstruerade ett rätt märkligt system för att hålla taket på plats. Du kanske har sett limträbalkarna på platten under nedersta raderna av takpannor. Det är tvingarna som, med hjälp av långa järnstänger, håller taksegmenten från att åka isär.
Jag har tänkt renovera taket med mer traditionell uppbyggnad av råspont och takpapp. Dock vill jag inte förlora möjligheten att kunna ha uppsikt på de ovan nämnda tvingarna.
Ni som renoverat era tak, kan ni fortfarande visuellt inspektera limträbalkarna om man lyfter på takpannorna?
Nässjönorrland konstruerade ett rätt märkligt system för att hålla taket på plats. Du kanske har sett limträbalkarna på platten under nedersta raderna av takpannor. Det är tvingarna som, med hjälp av långa järnstänger, håller taksegmenten från att åka isär.
Jag har tänkt renovera taket med mer traditionell uppbyggnad av råspont och takpapp. Dock vill jag inte förlora möjligheten att kunna ha uppsikt på de ovan nämnda tvingarna.
Ni som renoverat era tak, kan ni fortfarande visuellt inspektera limträbalkarna om man lyfter på takpannorna?
Hej!M MagnusH2 skrev:
Första bilden är när takpannor är borta och masoniten syns, andra efter pappning. För mig är det inte möjligt att inspektera limträbalkarna efter renovering då pappen går hela vägen ned. Vad är det men borde ha koll på avseende "tvingarna"?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto