3 336 818 läst · 16 504 svar
3337k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens verktygsinköp blev inte mycket, men med en liten twist! Det blev ett par nya arbetshanskar, 6 nya skruvmejslar samt en ny tummstock.... och 4200 rostfria (a4) 4,2x75mm trallskruv till ett kanonpris! Jag ska sätta om panelen på huset till våren och har kikat på just denna skruven för 249 kr för 200st på bauhaus, men idag fick jag dem för 94 kr hos en mindre bygghandel här i Göteborg!! Kunde säkert kört på bauhaus prisgaranti med det kändes lite girigt... Köptes på K Lindquist som för övrigt va både välsorterade och prisvärda, en riktigt trevlig bekantskap!
Mvh Andreas
Förlåt, identifierade inte länken som en länk fören nu.Ola C skrev:
Spännande koncept, det borde väl gå att låta fräsen följa en kuliss/profil?
Jag ska nog ta hem en stegmotor eller servomotor från skrotbingen på jobbet.
Tack för inspirationen/ursäkten att göra annat än tråksnickeri (gipsning)
Lugnt, tänkte att bilderna i länken skulle förklara det bättre än om jag börja skriva en massa.bulleribock skrev:
Jodå, nästa version av frässvarven ska bla ha möjlighet till att följa en mall. Kan jag teoretiskt göra i denna också men inte vidare enkelt.
Tittat ordentligt nu....cooool. så "enkel" (smart) konstruktion, ska labba lite. Jag gjorde en snarlik för att justera mahogny plank, men detta ser skirkul utOla C skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Va, har de skickat mig ett måndagsexemplar?! Det bästa är väl att slänga in den i kakelugnen, ett ögonblick...(*går och hämtar hyveln, öppnar ugnsluckan och hivar in hyveln *) ...så där ja! Finns ändå vissa fördelar med trähyvlar, det går minsann inte att elda upp metallhyvlar! (*värmer händerna framför brasan*)Frustrator skrev:
Det där var inte roligtMicrokatten skrev:Va, har de skickat mig ett måndagsexemplar?! Det bästa är väl att slänga in den i kakelugnen, ett ögonblick...(*går och hämtar hyveln, öppnar ugnsluckan och hivar in hyveln *) ...så där ja! Finns ändå vissa fördelar med trähyvlar, det går minsann inte att elda upp metallhyvlar! (*värmer händerna framför brasan*)
Nej, verkligen inte. Hyveln räddades från brasan och är redo att få hyvla lite sliding dovetails, även om jag hade stora problem att lossa kilen och hyveljärnet när den kom. Fick dänga till den rejält på avsedd metallknapp där bak innan de lossnade.
Denna och föregående lördags vintage-fynd.
Mest nöjd är jag med denna även om namnet ”baby grinder” ger lite otäcka associationer.
Japansk vintage från 1969. URYU
Efter byte till en modernare Cejn-nippel spinner den fantastiskt fint. Intressant att slipen från biltema är den som ser omodern ut.
Ett maskinskruvstycke med exenterlåsning fick följa med hem från en göteborgsloppis. Efter upputsning helt säkert bra att ha till nånting någon gång.
Mest nöjd är jag med denna även om namnet ”baby grinder” ger lite otäcka associationer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter byte till en modernare Cejn-nippel spinner den fantastiskt fint. Intressant att slipen från biltema är den som ser omodern ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett maskinskruvstycke med exenterlåsning fick följa med hem från en göteborgsloppis. Efter upputsning helt säkert bra att ha till nånting någon gång.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Sätt en svivel på den blir den än smidigare.nanowire skrev:Denna och föregående lördags vintage-fynd.
[bild]
[bild] [bild]
[bild] [bild]
[bild] [bild]