91 636 läst · 369 svar
92k läst
369 svar
Bahnhof 10Gbit/s, hur löser man routingen
För att hålla lite liv i tråden här, och inte bara gå på vad Bahnhofs huvudplan för saker är;
I mitt egna fall så har jag börjat införskaffa utrustning för att bygga en mjukvarurouter som kör få men högt klockade kärnor.
Det kommer bli något i liknande stil med den här rapporten: https://www.reddit.com/r/PFSENSE/comments/9ne9mb/pfsense_on_a_10gbit_home_internet_connection/
Så, en viss aning är väl att med mindre paketstorlekar så kommer en sådan pfSense-uppsättning ha lite problem att hålla uppe throughputen, men det återstår att se. I "värsta fall" så kan väl burken förhoppningsvis nyttjas för att testa throughput på Huawei-routern i lite olika konfigurationer när den väl är levererad.
I mitt egna fall så har jag börjat införskaffa utrustning för att bygga en mjukvarurouter som kör få men högt klockade kärnor.
Det kommer bli något i liknande stil med den här rapporten: https://www.reddit.com/r/PFSENSE/comments/9ne9mb/pfsense_on_a_10gbit_home_internet_connection/
Så, en viss aning är väl att med mindre paketstorlekar så kommer en sådan pfSense-uppsättning ha lite problem att hålla uppe throughputen, men det återstår att se. I "värsta fall" så kan väl burken förhoppningsvis nyttjas för att testa throughput på Huawei-routern i lite olika konfigurationer när den väl är levererad.
Gissade nästan det med tanke på avsaknaden av uppdateringar i tråden. Trisst med papperslanseringar. Produkten finns ju tillgänglig från tillverkaren, till och med via sidor så som Aliexpress - så förstår inte riktigt vad det är som dröjer.
Även trisst att de inte uppdaterat de kunder som beställt.
Även trisst att de inte uppdaterat de kunder som beställt.
magebarf skrev:Det luddiga datumet var luddigt av en anledning.
Ännu ingen router levererad, mailade faktiskt deras kundtjänst igår om en uppdatering på estimerad leverans, men inte fått något svar än.
Har märkt att Bahnhof ändrat sin startsida, så nu benämner de att man kan förboka routern, men inget beräknat leveransdatum (som stod 8-10 veckor förut), men nere i beställningsformuläret kan du inte längre välja den modellen av router. Så, kan ha varit större leveransproblem eller förseningar än vad de förutspått...
Så, följetongen fortsätter än.
Ketchup-effekten slår till igen!
Lagom att mina nätverkskort till mjukvaruroutern börjar närma sig landet (fick notis om att de gått igenom import-steget hos DHL idag) så får jag ett meddelande från PostNord att Bahnhof har skeppat iväg ett paket till mig.
Så, idag anlände det på postombudet så jag kunde hämta ut.
Och visst verkar det som om Bahnhof har fått sig en liten anpassning av modellen i alla fall. "10GE CPE ... For Bahnhof of Sweden". Fullt modellnamn, som jag inte sett tidigare, är i alla fall HN8M8255Ws04.
Väl ur lådan ser man att Bahnhof fått sin logo på framsidan.
På sidan hittar man knappar för att växla lampor och WLAN, och även aktivera WPS.
På baksidan finns info om SSIDn, och förinställda IP-adresser, användarnamn och lösenord.
Här hittar man även 1000BASE-T portarna (1Gbit/s RJ45) och telefoni-jacken. Även lite USB-portar.
Med lite vilja, och kanske en gnutta våld, får man sen ta loss luckan på baksidan.
Och bakom den gömmer sig båda 10Gbit/s-portarna, både WAN och LAN.
Den kom även bestyckad med en SFP+ modul, vilket jag tycker verkar vara samma modell som mediakonvertern kom utrustad med.
Än så länge har jag inte kopplat in den och provkört (det ligger näst på agendan nu när frugan gått och lagt sig), men @merbanan har assisterat och gjort lite vidare research om hårdvaran i den som jag tror han kan rapportera också.
Enda negativa jag har hittat än så länge är en ganska odefinierad del av manualen som menar på att man ska vänta in att routern laddar ner inställningar från Bahnhof. Jag ska kontakta kundtjänsten för att klargöra exakt vad det är som behövs/laddas ner, men efter lite betänkande så är det väl nödvändigt åtminstone för att få telefonin att funka, om man använder nån sån. Ska höra om de även håller firmware etc. up to date på den eller om det är nåt man bör göra själv genom att ladda ner från Huawei.
Nästa steg är som sagt testkörning, och när NIC:en till min softrouter sen anländer tänkte jag försöka sätta den i testbänk för att se vad den går för också.
Uppdaterar förmodligen imorgon igen när den fått snurra en stund, och jag bekantat mig med den.
Lagom att mina nätverkskort till mjukvaruroutern börjar närma sig landet (fick notis om att de gått igenom import-steget hos DHL idag) så får jag ett meddelande från PostNord att Bahnhof har skeppat iväg ett paket till mig.
Så, idag anlände det på postombudet så jag kunde hämta ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och visst verkar det som om Bahnhof har fått sig en liten anpassning av modellen i alla fall. "10GE CPE ... For Bahnhof of Sweden". Fullt modellnamn, som jag inte sett tidigare, är i alla fall HN8M8255Ws04.
Logga in
Skapa konto
Väl ur lådan ser man att Bahnhof fått sin logo på framsidan.
Logga in
Skapa konto
På sidan hittar man knappar för att växla lampor och WLAN, och även aktivera WPS.
Logga in
Skapa konto
På baksidan finns info om SSIDn, och förinställda IP-adresser, användarnamn och lösenord.
Här hittar man även 1000BASE-T portarna (1Gbit/s RJ45) och telefoni-jacken. Även lite USB-portar.
Logga in
Skapa konto
Med lite vilja, och kanske en gnutta våld, får man sen ta loss luckan på baksidan.
Logga in
Skapa konto
Och bakom den gömmer sig båda 10Gbit/s-portarna, både WAN och LAN.
Logga in
Skapa konto
Den kom även bestyckad med en SFP+ modul, vilket jag tycker verkar vara samma modell som mediakonvertern kom utrustad med.
Än så länge har jag inte kopplat in den och provkört (det ligger näst på agendan nu när frugan gått och lagt sig), men @merbanan har assisterat och gjort lite vidare research om hårdvaran i den som jag tror han kan rapportera också.
Enda negativa jag har hittat än så länge är en ganska odefinierad del av manualen som menar på att man ska vänta in att routern laddar ner inställningar från Bahnhof. Jag ska kontakta kundtjänsten för att klargöra exakt vad det är som behövs/laddas ner, men efter lite betänkande så är det väl nödvändigt åtminstone för att få telefonin att funka, om man använder nån sån. Ska höra om de även håller firmware etc. up to date på den eller om det är nåt man bör göra själv genom att ladda ner från Huawei.
Logga in
Skapa konto
Nästa steg är som sagt testkörning, och när NIC:en till min softrouter sen anländer tänkte jag försöka sätta den i testbänk för att se vad den går för också.
Uppdaterar förmodligen imorgon igen när den fått snurra en stund, och jag bekantat mig med den.
Redigerat:
En fråga: detta verkar vara en "vanlig" router som råkar ha (två?) inkommande 10GbE-anslutningar. Hur är det meningen att man ska använda den för att kunna använda linan fullt ut? 4 x 1GbE som är på LAN-sidan kan teoretiskt bara komma upp i 4Gbit...(om CPU'n ens mäktar med att routa så mycket). Den andra 10GbE RJ45 är mystisk ... är den egentligen bara alternativanslutning istället för fiber på WAN-sidan? Eller kan man använda den som mediakonverter från 10GbE fiber till 10GbE koppar (men fortfarande på WAN)? Eller är den på LAN-sidan och vidarebefordrar routad trafik med full 10Gbit-hastighet (vilket jag har väldigt svårt att tro)?
Om det bara är en Kinesisk "router" med 4x1GbE på LAN och "trimmad" WAN-anslutning är den inte lika användbar för 10Gbit. Visst, den kommer att kunna lasta linan upp till 4Gbit (kanske) om du råkar ha fyra trådade PC'n kopplade på den.
Om det bara är en Kinesisk "router" med 4x1GbE på LAN och "trimmad" WAN-anslutning är den inte lika användbar för 10Gbit. Visst, den kommer att kunna lasta linan upp till 4Gbit (kanske) om du råkar ha fyra trådade PC'n kopplade på den.
Redigerat:
Kollade lite. Icke-bahnhofspecifika modelnamnet verkar vara "hn8255ws"
Här är datasheet:
https://support.huawei.com/enterprise/en/doc/EDOC1000177047
Står inget om prestandan, men det verkar dra mycket ström för att vara en liten router, upp till 46W? Hoppas att det är en krallig CPU i den...
Om den pallar routa 10Gbit mot LAN (koppar) och om man kan köpa den löst (och flasha bort Kommunistpartiets mjukvara med OpenWRT) kan denna bli en riktigt riktigt bra entusiastrouter även för oss som inte har 10Gbit fiber. Bara att man kan jacka in fiber direkt i den (och därmed skippa fula mediaomvandlaren) är värt det.
Här är datasheet:
https://support.huawei.com/enterprise/en/doc/EDOC1000177047
Står inget om prestandan, men det verkar dra mycket ström för att vara en liten router, upp till 46W? Hoppas att det är en krallig CPU i den...
Om den pallar routa 10Gbit mot LAN (koppar) och om man kan köpa den löst (och flasha bort Kommunistpartiets mjukvara med OpenWRT) kan denna bli en riktigt riktigt bra entusiastrouter även för oss som inte har 10Gbit fiber. Bara att man kan jacka in fiber direkt i den (och därmed skippa fula mediaomvandlaren) är värt det.
Redigerat:
Hallå!Z Zakalwe skrev:En fråga: detta verkar vara en "vanlig" router som råkar ha (två?) inkommande 10GbE-anslutningar. Hur är det meningen att man ska använda den för att kunna använda linan fullt ut? 4 x 1GbE som är på LAN-sidan kan teoretiskt bara komma upp i 4Gbit...(om CPU'n ens mäktar med att routa så mycket). Den andra 10GbE RJ45 är mystisk ... är den egentligen bara alternativanslutning istället för fiber på WAN-sidan? Eller kan man använda den som mediakonverter från 10GbE fiber till 10GbE koppar (men fortfarande på WAN)? Eller är den på LAN-sidan och vidarebefordrar routad trafik med full 10Gbit-hastighet (vilket jag har väldigt svårt att tro)?
Den här enheten har Bahnhof ändå plockat fram efter del efterforskning, så jag tror att den är ganska kapabel. Jag är själv lite tveksam om den kan uppnå i närheten av 10Gbit/s när det börjar gå neråt i paketstorlekar, och om/hur prestandan går ner av NAT och brandväggsregler.
När det gäller själva anslutningarna så har du sett det hela fel; 1 x SFP+ för WAN, medan den andra 10GBASE-T anslutningen är på LAN-sidan av sakerna.
Mätningar som Bahnhof presenterade på Facebook/Twitter efter frågorna de fick när de utannonserade att de lagt en beställning på de här enheterna (för cirka 3-4 månader sen) visade på att de lyckades skyffla strax över 9 Gbit/s mellan WAN och LAN-porten, men de gick aldrig in på detalj kring NAT och firewall-inställningar.
Nu är enheten i mina händer, och jag kommer åtminstone iperfa igenom den, och förmodligen även släppa lös en T-Rex på den, när jag fått mina NICs, för att testa var och hur den börjar brista.
Det jag på rak arm kan bekräfta är att de tiigare "problemen" med att mediaconvertern fick ta nedväxlningen från 10 till 1 Gbit/s, och den förmodligen inte har någon buffer värd namnet i sig, är som bortblåsta. Nu får jag utan problem ut fulla gigabiten på mina enheter anslutna på 1000BASE-T portarna på den nya routern:
Logga in
Skapa konto
Just kring placeringen av portar är det ingen tveksamhet. Datablad, instruktioner och uppmärkning av enhet är alla tydliga med att 10GBASE-T-porten är på LAN-sidan. Saxar ut en inzoomad variant av front-plattan jag postade igår där det framgår (10G LAN).Z Zakalwe skrev:
Återigen, om det går att uppnå i närheten av den hastigheten själva länken är kapabel till återstår dock att se.
Det bör vara en SoC från HiSilicon:Z Zakalwe skrev:
http://www.hisilicon.com/en/Technology-Research/Connectivity#Optical
Quadcore 64bit arm. Men tveksamt att de routar genom CPU.
Hmm, kanske. Men TDP'n är alldelles för hög för att vara Arm-baserat. I så fall är det Qualcomm (eller Broadcom) SoC (Kineser har inga egna högprestanda SoC, de köper in från USA).M merbanan skrev:
Fast jag skulle inte bli förvånad om det är en x86 mini-PC med en fyrkärnig Atom och separata kretsar för switch, Qualcomm WiFi och 10GbE-T. Strömförbrukningen talar för det.
Magebarf: snälla snälla, skruva isär routern och ta bilder på kretskortet!
PFSense/OpenWRT på x86 pallar hiskligt mycket paket via CPU. Även min 5 år gamla Arm-baserad Archer C7 pallar 800Mbit/sek via sin enkärniga 700MHz Arm i mjukvaran med Qualcomm Fast Path. Hådvaru-NAT är sådär...den klarar av höga hastigheter för enkla ändamål, men tillåter inte mycket när det kommer till egna regler.M merbanan skrev:
Första lärdomarna;
Innan man ansluter enheten till WAN:et så stämmer uppgifterna på baksidan av den kring användanamn/lösenord (man ombeds däremot att ändra lösenord första gången man loggar in). Loggade in först och "förberedde" genom att sätta upp mina IP-serier jag tänkte köra innan jag växlade över från mediaconvertern till Huawei-routern.
Så fort man kopplar på den på WAN däremot så laddas senaste firmware ner, och användarnamn/lösenord styrs bort från default-värdena till slumpgenererade lösenord. Via "mina sidor" hos Bahnhof ska man kunna få tag på lösenordet, men för stunden har de enligt tekniska supporten problem med just listningen av HN8255Ws där, så istället kan de maila ut kunduppgifterna, som man redan ska ha fått på papper, där lösenordet står med.
Vid WAN-uppsättningen så har Bahnhof en management-server som sköpter om enheterna. CPE:n konfigureras upp med tre olika "nät" på WAN-porten by default; Internet, TV och Telefoni, med i alla fall TVn på ett eget VLAN (kan hända att Telefonin är det också om man har den tjänsten).
Fortsätter rapporten ikväll/inatt när jag haft ordentligt med tid att utforska enheten (och försökt få lite mer insikt från insidan av burken, inte fysiskt men via lämplig terminal eller dylikt).
Innan man ansluter enheten till WAN:et så stämmer uppgifterna på baksidan av den kring användanamn/lösenord (man ombeds däremot att ändra lösenord första gången man loggar in). Loggade in först och "förberedde" genom att sätta upp mina IP-serier jag tänkte köra innan jag växlade över från mediaconvertern till Huawei-routern.
Så fort man kopplar på den på WAN däremot så laddas senaste firmware ner, och användarnamn/lösenord styrs bort från default-värdena till slumpgenererade lösenord. Via "mina sidor" hos Bahnhof ska man kunna få tag på lösenordet, men för stunden har de enligt tekniska supporten problem med just listningen av HN8255Ws där, så istället kan de maila ut kunduppgifterna, som man redan ska ha fått på papper, där lösenordet står med.
Vid WAN-uppsättningen så har Bahnhof en management-server som sköpter om enheterna. CPE:n konfigureras upp med tre olika "nät" på WAN-porten by default; Internet, TV och Telefoni, med i alla fall TVn på ett eget VLAN (kan hända att Telefonin är det också om man har den tjänsten).
Fortsätter rapporten ikväll/inatt när jag haft ordentligt med tid att utforska enheten (och försökt få lite mer insikt från insidan av burken, inte fysiskt men via lämplig terminal eller dylikt).
Kanske någon konfiguration för att fungera i Bahnhofs nät? Mediaomvandlarna jag har/haft har alla behövt ladda ner sw/conf filer från nätoperatören. Kanske något liknande för routrar? CPE brukar ju vara avlämningspunkt och där operatörens ansvar slutar.Z Zakalwe skrev:
Har du lyckats klura ut om jumboframes måste användas för att maxa anslutningen?
Finns någon port för IPTV?