Kul med tips o åsikter! Det kommer bli en knopp i obehandlad/matt mässing. Antagligen lite mittemellan sådär. Men det fina är att man enkelt kan byta en knopp. Har surfat och funderat så mycket att jag inte orkar längre. Nu får skåpet bli klart helt enkelt.

En dag passerar jag en beslagsbutik där man kan känna och klämma. Då hittar jag något fint. Eller en loppis...

• Gilla
Microkatten och 3 till
  • Laddar…
Har sågat upp Katos skivor. Det räckte till panelen bak och ett hyllplan.

Träpanel på arbetsbänk i verkstad, troligen del av byggprojektet beskrivet i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppskuren Katos skiva för byggprojekt, redo för att bli panel och hyllplan.
Skapa konto

Sedan monterade jag ihop skåpet.
Delvis monterat träskåp med synliga magnetlåsningsbitar, verktyg på matbordet i bakgrunden.
Skapa konto

Batterierna från Kina kom också så jag kunde fippla med magnetlåsningen. Det blir två bitar, en upp och en nedtill. 3-4 magneter i varje hål. Valde att plugga igen baksidan. Övre biten fick skruvhål. Den nedre biten skruvas fast underifrån.

Träskiva med ett paket små magneter ovanpå, nära en träkant, på en arbetsbänk.
Skapa konto
Träpanel och två träbitar med hål förberedda för magnetlåsning på en arbetsbänk.
Skapa konto
Ett nyligen byggt trähylskåp med två hyllplan och en ren, träfärgad yta, belyst av rummets belysning.
Skapa konto
Detaljbild av skrånad kant på egenbyggt skåp med synlig skruv och plugg i träpanelen.
Skapa konto

Fungerar bra!

Total tidåtgång: 70 timmar... typ

• Gilla
Björn Melander och 6 till
  • Laddar…
Här får ni en försmak på skåpet med en jämförelse av föregångaren.

Öppet vitt skåp under trappa, fyllt med spel och böcker, vid en tänd golvstående lampa.
Skapa konto
Ett ljust träskåp utan knoppar placerat på ett grått kakelgolv med två krukor på toppen.
Skapa konto

Har beställt följande knoppar 1, 2, 3

Ska avsluta tråden med lite fler och bättre arrangerade bilder när knopparna är valda!

• Gilla
amatörsmurf och 7 till
  • Laddar…
Vilken förbättring! Supersnyggt!

• Gilla
perhed
  • Laddar…
Hemmakatten
Blev jättesnyggt skåp! Knopp 1 är ju superfin!

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Blev jättesnyggt skåp! Knopp 1 är ju superfin!
Ska bli spännande att få se i verkligheten. Enligt någon kommentar ska inte knopp 2 vara så gul i verkligheten. Knopp 3 är det säkra kortet, om de andra inte lirar.

P perhed skrev:
Ska bli spännande att få se i verkligheten. Enligt någon kommentar ska inte knopp 2 vara så gul i verkligheten. Knopp 3 är det säkra kortet, om de andra inte lirar.
Nice!
Och så kan vi förvänta oss två skåp till så du får användning av alla knoppar ju :)

Hemmakatten
Knopp 2 är också snygg. Knopp 3 är för mig bara en gammal 1900talsknopp utan några kvalitéer och passar inte på ditt fina skåp. Tycker jag.

• Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Håller med föregående talare, knopp #3 är den som ska bort.

Microkatten
Vi katter (och Ola) är helt överens! :D

Jag tycker faktiskt att det första skåpet under trappen var snyggare! (Skämtar bara!!)

Först, tack till Katos för de fina askplankorna. Sen tack för visat intresse och kommentarer. (Vald knopp är ju rätt lik Klaugust:s första tips. Tack!)

Såga på kära finsnickare!

Handgjord träkonsol i ask med synliga sammanfogningar och knopp, prydd med krukväxter.
Skapa konto
Högskåp av askplank i hörn med synliga ådringar och ben, bredvid trappa, med planta ovanpå.
Skapa konto

Två runda, strukturerade dörrknoppar på en ljus askplanka dörr.
Skapa konto
Ljus askplankaskåp med knoppar står i ett hem, tack till Katos och diskussion om knobbar synlig.
Skapa konto
Öppet träskåp tillverkat av askplankor med hyllplan, utan knoppar eller innehåll.
Skapa konto
Träskåp av askplankor med runda handtag, placerad nära en trappa med växter på ovansidan.
Skapa konto

• Gilla
urker och 24 till
  • Laddar…
Fin knopp! Jag gillar gammal stil i många fall men på det skåpet är det helt rätt val. Mycket fint skåp också och mycket inspirerande process!

Lite arkitektfunderingar: Nu vet jag inte när ditt hus är byggt eller liknande men jag själv tänker så att den fasta inredningen, väggfasta hyllor, kök, ytskikt, socklar och golv och liknande helst ska vara tidsenligt med byggnaden. (I vårt fall 1910-20-tal). Den lösa inredningen får dock gärna med fördel vara modern eller tidlös, så du har valt helt rätt oavsett vilka förutsättningar som gäller. Ditt skåp ser just tidlöst ut. Det skulle kunna vara en designklassiker från femtiotalet eller en samtida dyrgrip. Mycket bra!

• Gilla
perhed
  • Laddar…
Bra jobbat! Det blev riktigt snyggt!

• Gilla
perhed
  • Laddar…
Hemmakatten
Jättefint skåp och snygga knoppar!

• Gilla
perhed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.