Det var så jag tänkte göra fast med små magneter, så det blir riktigt nätt o fint!
 
Fulvarianten är förstås att man bara sätter lite tejp på den :)
Dubbelhäftande tejp+träbit är ett tips för att se att avståndet blir lagom.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Fulvarianten är förstås att man bara sätter lite tejp på den :)
Dubbelhäftande tejp+träbit är ett tips för att se att avståndet blir lagom.
Lite avriven silvertejp borde göra susen!
 
Mycket fint skåp! Visst är ask fantastiskt att arbeta med...?

Jag använde de där magneterna som Ola länkade hos Clas Ohlson till vårt badrumsskåp och jag tycker de är alldeles lagom starka. Då har jag använt en 2mm plåt som mötande part och de är nog lite försänkta relativt ytan på luckan.
 
B badtastex skrev:
Mycket fint skåp! Visst är ask fantastiskt att arbeta med...?

Jag använde de där magneterna som Ola länkade hos Clas Ohlson till vårt badrumsskåp och jag tycker de är alldeles lagom starka. Då har jag använt en 2mm plåt som mötande part och de är nog lite försänkta relativt ytan på luckan.
Jo jag gillar ask! Vissa bitar jag har haft med denna gången har haft fiberriktningar åt alla håll så det har varit känsligt att använda hyveln (Det är det alltid för mig iofs). Men hårt och stabilt.

Tänkte jag skulle undvika plåt och annat denna gången och göra magnetiska låsningen lite osynlig. Återstår att se vart det landar. Spännande!
 
Skickade iväg familjen på musikal och frigjorde 3-4 timmar. Vik gärna lite tvätt sa frugan...jojo.

Så nu var det dags att fixa gångjärnen. Jag hade slipat skåpet med K180 redan igår och ägnat minst 30 minuter till att få hyvelstålet bra. Först diamant 300->1000, sedan vattenbryn 3000->8000 och sedan lite läderbryn med oxid. Det vart bra tillslut och jag vågade använda hyveln för att tuna in dörrarna.

Hyvlade lite runt om först och måttade in med lite gamla UNO-kort.
Verkstadsinredning med hyvlat trästycke, ett handverktyg på arbetsbänken och utrustning för snickeri i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett halvfärdigt skåp med omonterade dörrar, träspån på golvet, och några UNO-kort som mäthjälpmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan provade jag att fräsa ur för gångjärnen på några test-bitar. Fräste fel direkt vilket syns på bilden. Tur att man testar allt innan. Vart ganska nöjd med resultatet så jag visste hur mycket jag skulle fräsa.
En felaktig utfräsning för ett gångjärn på en träbit med synliga märken och skruvar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måttade in allt noga. Sedan fräste jag ur och finlirade med stämjärnet. Det blev ok, inte perfekt, men duger åt mig. Jag gör så att jag först lägger dit gångjärnet, markerar med syl och borrar med liten borr. Blev bra för det mesta men ibland fick jag borra lite extra och tvinga skruven rätt. Handdrog alla skruvar.

Trähantverk med felaktigt fräst utskott för gångjärn på en träyta, stämjärn och trähörn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett mässingsgångjärn provpassat på ett träskåps kant med markerade skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett mässingsgångjärn mot ljust trä, med borrade hål för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev lite tight i ena hörnet. Kunde jobba lite med hyveln och det blev bra. Sedan fick jag hyvla en del av "mitten" för att dörrarna skulle gå igen.

Felaktigt urfräst område för gångjärn i trä, med synlig markering och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähörn med felaktigt utfräst spår för gångjärn och sågspån på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montering och lite foto på status. Sista bilden är med lite lacknafta på för att man ska få en hint om slutresultatet. Ska fixa något hörn som är lite tight.

Ett nyslipat skåp med två dörrar på en arbetsbänk, med verktyg och arbetsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis monterat dörrgångjärn på ett slipat träskåp i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskåp utan dörrhandtag på verkstadsbänk med slipverktyg och borr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte 8mm MDF för att göra fanérade hyllplan av resterna från uppsågandet i början. Vet inte hur jag ska göra baksidan... Har nog inte material till ngt snyggt. Får man dra på en mdf-skiva bak eller har man förstört allt? Eller en hardboard a'la IKEA?

Total tidåtgång: 54 timmsr
 
  • Gilla
Needas och 11 till
  • Laddar…
Microkatten
Det blir riktigt bra!

Inte skall du blanda in MDF i en sådan fin möbel! Du kunde kanske använda plywood av hyfsad kvalitet som bakstycke, t.ex. av björk? Hyllplan av massivt trä. Du får helt enkelt införskaffa lite mer virke! ;)
 
Microkatten Microkatten skrev:
Det blir riktigt bra!

Inte skall du blanda in MDF i en sådan fin möbel! Du kunde kanske använda plywood av hyfsad kvalitet som bakstycke, t.ex. av björk? Hyllplan av massivt trä. Du får helt enkelt införskaffa lite mer virke! ;)
Jo tänker ju något sådant oxå. Men hade ni stöttat en mdf/hardboard-lösning så hade jag kunnat tänka mig det... (alltid svag när jag närmar mig slutet.. vill bli klar...)
 
Har du inget snickeri i närheten du kan åka o köpa en bit askfanerad mdf i 4 eller 6mm?

Kul för övrigt att du vågade ge hyveln en chans, de är guld värda för finlir som att trimma in dörrar.
 
Det är dåligt med snickeri-kontakter. Bor i Linköping så det borde iofs finnas något med omnejd. Jag kontaktade vid ett tillfälle ett större snickeri om det fanns möjlighet att köpa material från dom men fick "privatpersoner undandbedes" som svar. Orkar inte ringa runt för detta, inte riktigt min grej helt enkelt, även om det kanske skulle vara smart långsiktigt!

Att köpa in mer material, tex finplywood eller annat just nu från nätet är inte ett alternativ tycker jag. Alldeles för dyrt och komplicerat. Synd att det ska vara så svårt. Det skulle ju vara att chansa på att åka till min lokala såg ute i obygden och kolla om han har en planka. Just det här behöver ju inte vara 100% snickertorrt, då jag tänkt mig någon spontand panel eller liknande.

Ska göra hyllplanen först och sedan se hur mycket material det finns... Förhoppningsvis löser det sig.
 
Jag har fått tag på material. Katos här på forumet hörde av sig och hade ask till förfogande. En biltur ut till något som måste ha varit bullerby-lik idyll (för mörkt för att se), så fick jag ett antal passande plankor. Och så hade han mage att inte ta något betalt! Tackar så mycket katos! Galet vänligt!

Under tiden har jag jobbat vidare lite med att göra hyllplan. Dels gjorde jag ett vanligt hyllplan av återstående material. Sedan ville jag använda de tunna bitarna som blev kvar från början av projektet och "fanera" lite MDF likt detta.

Hyvlade till materialet med en "släde". Limmade ihop med tejp för att sedan klämma ihop allt med 8mm mdf. När jag dragit åt sista knekten efter mycket besvär upptäcker att jag glömt översta lagret med hyllplan. :seenoevil::oops::mad: Orkade inte fixa med detta mer så lät det vara. Efteråt var jag tvungen att hyvla o slipa massor för att få det jämnt. Och nu är ändå skiten skev efter att den slagit sig. Nej storslaget misslyckande blev det, ska ta en bild som visar hur snett allt blev. Sån tur att Katos gav tillräckligt med material till baksida och hyllplan.

Plankor av askträ i en snickarverkstad med slip- och hyvelutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplank som faneras med MDF, bundet med tejp och klämmor i ett snickarverkstadssammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähyllplan under bearbetning på arbetsbänk med lim, verktyg och slipmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor pressade mellan skruvstycken på en arbetsbänk under byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hantverksprocess med träplankor och en mdf-skiva ihopklämda i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sned trähylleplatta på verkstad med verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrade hål för hyllbärare.

Träplankor fastklämda med skruvtvingar under arbete, synliga borrade hål för hyllbärare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något jag också gjort är 2 knoppar. Vad tror ni?

Verkstadsmiljö med en träknopp som formas på en svarv med borrskruvstäd, omgiven av verktyg och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handtillverkad träknopp på en mörk, suddig betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen har jag börjat lägga på finish. Danish oil som jag lägger på med tygtrasa. Slipar mellan gångerna med en slipduk från Biltema. Försöker vara mer noggrann än vanligt och verkligen ta min tid. Vi får se hur det går.

Trähyllplan i snickeri med Danish Oil och slipduk, verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska lägga göra klart finishen innan jag sågar upp Katos plank till hyllplan och baksida.

Total tidåtgång: 62 timmar (totalt tappat räkningen så det är bara gissning)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Mycket snyggt och imponerande! Bra jobbat!

Jag tycker dock att skåpet skulle se lite väl allmoge ut med svarvade träknoppar. Jag tycker att mässingsknoppar som nämnts tidigare hade varit mer passande. Då ska de vara nätta och moderna, typ något ganska tydligt geometriskt, liknande:
Nätt, modern mässingsknopp med geometrisk form och texturerad yta mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller
Nätt och modern geometrisk mässingsknopp för möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller kanske (om man inte vill ha fullt så modernt):
Nätt och modern mässingsknopp med geometriskt rund form på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men du gör såklart som du vill, superfint blir det i vilket fall!
 
  • Älska
Hemmakatten
  • Laddar…
Frugan vart lite inspirerad och hittade detta på Ikea.

Mässingshandtag monterade på en vit flätad trädörr, visad i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar om man kan köpa dom direkt från ikea. Eller finns det liknande någon annanstans?

Vad tror ni om dom?
 
Hemmakatten
Vad är det för nån ting? Förstår inte bilden.
 
Handtaget på den länkade möbeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.