Slutet på jullovet närmar sig och jag har gjort ett sista ryck!

Körde en grovslipning av skåpet utomhus. Först K80, sedan K120. Blir ju mer slipa eftersom jag inte vågar hantera en hyvel. Lite glipar o sprickor uppenbarade sig som jag fyllde igen med lim och sågspån.

Träskåp under grovslipning utomhus med slipmaskiner och skyddsutrustning på ett skyddsunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en träfog mellan två trästycken, visar hantverkskvalitet och slipad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett hörn av ett slipat träskåp med synliga fogar och träådring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan limmade jag ihop basen. Gjorde det i två steg, ena sidorna först sedan alltihop. Fick trixa lite med ett ben för att kunna vrida det till 90grader. Men klart över förväntan. Nästan alla fogar fina och basen är 90graden perfekt. Sågade även spår för monteringen med skåpet och handslipade med K180 innan limning.

Träskelett till skåp på arbetsbänk i välorganiserad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskåpsbas under konstruktion på arbetsbänk i snickarverkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsnickeridetalj med nyslipade och limmade träfogar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan sågade jag fronterna någon millimeter på längden och bredden. Sedan slipade jag kanterna på baksidan för det inte skulle bli så tight fit. Handslipade fronterna med K180 och insidan av ramen innan limning.

Träskåpsdel fastklämd på arbetsbänk med limflaska och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan lyfte jag in delarna till den tänkte platsen för att fundera på finish. Vi kom fram till vanlig oljning för att få skåpet att matcha trappstegen och en annan möbel i hallen. Hade funderingar på luta skåpet och köra Osmo 3040 (rolcar:s recept), men det blir nog Danish oil (min favoritfinish?). Så nu har jag en ny 0,75l burk Osmo 3040 på väg från Tyskland i onödan. Jaja det går nog åt i framtiden.

Blir nog en svarvad knopp på dörrarna.

Träskåp nyrenoverat med slipade och limmade fogar, står på ett mörkt golv nära en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nyslipat träskåp utan ytterdörrar med släta fronter och ben, placerat bredvid en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir kantgångärn i matt mässing, märke Habo. De känns ok.

Sedan har jag tänkt använda någon form av små magneter för att hålla skåpsdörrarna på plats. Är det någon som kan tipsa vart man köpa små magneter?

Total tidåtgång: 51 timmar
 
  • Gilla
Saxpy och 15 till
  • Laddar…
Hade redan kommit på det men nu blev ju mitt misstag bister verklighet. Tänkte inte på vägguttaget när jag designade skåpet. Annars hade jag kanske gjort annorlunda.

Eluttag blockerat av ett nyinstallerat skåp med synlig kabel och trång passage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bästa alternativet är nog att ta bort uttaget, täcka hålet och dra en sladd till ett utanpåliggande uttag längre in under trappan...
 
Snyggt jobbat perhed!

Surt med uttaget... Om du vill slippa sätta upp ett utanpåliggande uttag finns det infällda med eurouttag på sidorna som får plats bakom skåpet (bygger i runda slängar lika mycket som golvsockeln). Ser ut tex så här:

148772-44-1820232.jpg


203187-44-schneiderexxactvagguttag4-vgsklassii.jpg

Den nedre varianten borde ligga bra till i ditt fall. Du hittar ett sådant tex här: https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-vagguttag-4-vags-klass-ii
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Snyggt det blir!

Glipan förstår jag hur den kom till men sprickorna är lite märkliga, torksprickor som du missat att såga bort?
 
Jo, antagligen lite fuskat eftersom jag inte har tillräckligt med material. Ytliga sprickor dock, så inte så farligt tror jag.
 
bygga_bo bygga_bo skrev:
Snyggt jobbat perhed!

Surt med uttaget... Om du vill slippa sätta upp ett utanpåliggande uttag finns det infällda med eurouttag på sidorna som får plats bakom skåpet (bygger i runda slängar lika mycket som golvsockeln). Ser ut tex så här:

[bild]


[bild]

Den nedre varianten borde ligga bra till i ditt fall. Du hittar ett sådant tex här: [länk]
Tackar för tips. Det alternativet ska jag ta med i beräkningarna!
 
richardtenggren
Även denna och ett vanligt 1-vägs uttag blir ännu mer slimmat :)
 
  • Gilla
perhed
  • Laddar…
Hemmakatten
En svarvad knopp tror jag inte passar på detta stilrena skåp. Om du ska ha mässingsgångjärn vore det fint med små massiva mässingsknoppar i enkel och ren design.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
En svarvad knopp tror jag inte passar på detta stilrena skåp. Om du ska ha mässingsgångjärn vore det fint med små massiva mässingsknoppar i enkel och ren design.
Svarvade mässingknoppar :)
 
Hemmakatten
Svarva inte för mycket bara. Rena, enkla och stilrena. Inte en stor knopp utan en liten, kanske 15 mm.
 
Kul med engagemang! Något nättare får det absolut bli. Ska testa att svarva så chefen får något exempel att jobba med. Hon jobbar bäst när hon får något i handen att titta på, snarare än bild på nätet.

Det kan absolut sluta med en liten mässingknopp!
 
En enkelt svarvad knopp i typ wenge eller valnöt har väl funkat stilmässigt med?
 
  • Gilla
perhed
  • Laddar…
  • Gilla
perhed
  • Laddar…
Det är lite en sån lösning jag vill göra men magneterna på 10mm känns lite för rejäla? De är verkligen magnetiska och jag har sökt ännu mindre och alldeles nyss har jag faktiskt beställt de här. (8st kostade 90:- på Panduro och det kändes lite väl dyrt.)

Vet inte vad jag ska göra med 90 små batterier, men de kommer kanske till användning?
 
P perhed skrev:
Det är lite en sån lösning jag vill göra men magneterna på 10mm känns lite för rejäla? De är verkligen magnetiska och jag har sökt ännu mindre och alldeles nyss har jag faktiskt beställt de här. (8st kostade 90:- på Panduro och det kändes lite väl dyrt.)

Vet inte vad jag ska göra med 90 små batterier, men de kommer kanske till användning?
Blir många skåp ;)
Om de är 'för' starka så borra ett hål, limma in magneten, limma över en plugg. (Dvs dölj magneten). Då ökar avståndet och dragkraften blir svagare.
 
  • Gilla
perhed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.