Ett par frågor:
- 60W under load? Enligt den här review drar den 92W idle: http://www.alphr.com/hp/32007/hp-proliant-dl360p-gen8-review
endast CPU drar 70W enligt Intel.
- £15 ?? Minste konfig jag fick till landade omkring £150?

Jag tycker HW router är mycket interessant, men vettefan om en 6 å gammel rack-server är bra bas för ett router-bygge? Korrigera mig gärna om jag tar fel här...

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Z zdmh100 skrev:
Ett par frågor:
- 60W under load? Enligt den här review drar den 92W idle: [länk]
endast CPU drar 70W enligt Intel.
- £15 ?? Minste konfig jag fick till landade omkring £150?

Jag tycker HW router är mycket interessant, men vettefan om en 6 å gammel rack-server är bra bas för ett router-bygge? Korrigera mig gärna om jag tar fel här...
Min drar ~64W med 8 st virtuella maskiner enligt HP:s ILO. Har pfSense på den men har tyvärr inte en 10gbit lina. Jag tycker rackserver är ett mycket bra val så länge du har något ställe att ställa undan den i. Kör FreeNAS bland annat så jag kan komma åt mina filer på nätverket. Mycket kraftfull burk får en låg prislapp.

• Gilla
zdmh100
  • Laddar…
A
H hugo0814 skrev:
Var någonstan i Sverige bor du förresten? Jag trodde det bara var några lägenheter i Stockholm som fick tillgång till 10 gbit.
Alla kunder med access till Skanovas nät kan få 10gbit, bara byta till Bahnhof som KO.

Hur kan jag kolla
Lemuren skrev:
Alla kunder med access till Skanovas nät kan få 10gbit, bara byta till Bahnhof som KO.
Hur kan man kolla upp om man har access till det?

H hugo0814 skrev:
Hur kan jag kolla

Hur kan man kolla upp om man har access till det?
Lättaste är nog att gå via bahnhof.se, om de föreslår att du växlar till Bahnhof Villafiber när du matar in din adress så är det Skanova som äger och förvaltar fibern som är dragen till ditt hus. Är det lägenheter vi snackar om är jag inte riktigt lika säker på vad ramarna är för det. Är du ansluten via Stokabs nät i Stockholmstrakten så erbjuder de 10Gbps som du själv visste.

Fick till svar av Bahnhof att min låga bandbredd var kopplad till att jag bara hade utrustning kapabel till 1gbit/s kopplad till mediakonvertern, och att felet skulle avhjälpas med snabare utrusting.

Så, jag passade på att lägga i en växel med att snabba på min egna upprustning här hemma, och drog lite tester med ett NBASE-T-kort kopplat direkt mot Bahnhofs gateways för att se vad jag kunde få för prestanda.

Internet-hastighetstest visar 2.6 Gbps nedladdning och 1.3 Gbps uppladdning med låg latens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som väntat var det lite hugget som stucket beroende på vilka servrar man körde mot. Ett av de mer realistiska testerna är väl fast.com som faktiskt kör mot Netflix egna servrar, och de gav också en av de jämnare resultaten, konstant runt 2.5Gbps ner.

Körde lite iperf3-tester också mot olika testservrar, men lyckades inte nå upp till riktigt så bra hastigheter. Del av det tror jag berodde på att Windows-versionen av iperf3 som är byggd med cygwin inte har i närheten av lika bra prestanda som när den körs på linux/macos/bsd.

När jag har NBASE-T NIC och är redo att ta emot i 10gbit/s så klarar jag mig i alla fall utan TCP retransmissions som jag märker att det är rejäla mängder med när jag har min Edgerouter Lite, som bara klara 1gbit/s, inkopplad. TCP ska ju förhandla fram en optimal hastighet, vilket självklart kan leda till ett gäng retransmissions om det inte blir rätt, men då jag ser upp emot 1000 retransmissions över en 10-sekundersperiod så verkar det vara på den höga sidan.

Kontentan är väl i alla fall att just nu verkar det stämma bra som Bahnhofs support säger, att för att hålla uppe hastigheterna, ens uppe på 1gbit/s-nivåer, på deras 10gbit/s-anslutning så måste du ha rätt utrustning. Om din utrustning inte klarar av mer än 1gbit/s så räkna med att du får någonstans mellan 100-400Mbit/s. Det känns dock i mina ögon som om det är någon av länkarna på vägen som kan vara konstigt konfigurerad, med tanke på ovan nämna problem med TCP retransmissions.

magebarf magebarf skrev:
Fick till svar av Bahnhof att min låga bandbredd var kopplad till att jag bara hade utrustning kapabel till 1gbit/s kopplad till mediakonvertern, och att felet skulle avhjälpas med snabare utrusting.
Har du beställt Bahnhofs nya router?

arneri68 arneri68 skrev:
Har du beställt Bahnhofs nya router?
Yes. Beräknad leveranstid på den är dock 8-10 veckor, så räknar inte med att den är här förräns framme i december...

...blev lite nyfiken på vad en 1Gbps-uppkoppling gav i samma test (som jag inte kört förut):

Skärmbild av internethastighetstest som visar 1.4 Gbps nedladdning, 870 Mbps uppladdning och låg fördröjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
magebarf
  • Laddar…
Var i kontakt en vända med Bahnhof-supporten idag, och lite luddigt datum på leverans av Huawei HN8255Ws lämnades.

Förhoppningen var att få iväg dem så de som bokat fick leverans innan julen, men sen är det väl alltid en utmaning att få fram en leverans i tid just den här tiden på året.

• Gilla
insubrf
  • Laddar…
A
Nöjd med nya routern?

magebarf magebarf skrev:
Var i kontakt en vända med Bahnhof-supporten idag, och lite luddigt datum på leverans av Huawei HN8255Ws lämnades.

Förhoppningen var att få iväg dem så de som bokat fick leverans innan julen, men sen är det väl alltid en utmaning att få fram en leverans i tid just den här tiden på året.

Bahnhof nomineras till Telekomgalan:

ÅRETS NÄTOPERATÖR
Affärsverken i Karlskrona har fått med sig angränsande kommuner i sin IoT-satsning och visat att man inte behöver vara störst för att ligga långt fram.
Bahnhofsläppte årets bomb när man lanserade 10 Gbit/s för bara 298 kr per månad. Även om lanseringen varit begränsad är signalen stark.
Net4MobilityTele2 och Telenors gemensamma mobilnät, når nu 99,9 procent av svenskarna och satsar vidare mot ett gemensamt 5G-nät.
Ownitvars mål är att hela tiden bli allt bättre, har snabbaste nätet enligt plattformen Steam och Sveriges nöjdaste bredbandskunder enligt SKI.
Telialanserade tillsammans med Ericsson det första 5G-nätet i Sverige på KTH. Nätet är inte bara en innovationsarena utan även den första byggstenen i 5G-nätet.

Lemuren skrev:
Nöjd med nya routern?
Det luddiga datumet var luddigt av en anledning. :)

Ännu ingen router levererad, mailade faktiskt deras kundtjänst igår om en uppdatering på estimerad leverans, men inte fått något svar än.

Har märkt att Bahnhof ändrat sin startsida, så nu benämner de att man kan förboka routern, men inget beräknat leveransdatum (som stod 8-10 veckor förut), men nere i beställningsformuläret kan du inte längre välja den modellen av router. Så, kan ha varit större leveransproblem eller förseningar än vad de förutspått...

Så, följetongen fortsätter än.

magebarf magebarf skrev:
Det luddiga datumet var luddigt av en anledning. :)
Är det inte väldigt tyst på internet om Bahnhofs 10 Gbps tjänst? Lite surr brukar uppstå när nya tjänster kommer i händerna på användarna.

• Gilla
magebarf
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Är det inte väldigt tyst på internet om Bahnhofs 10 Gbps tjänst? Lite surr brukar uppstå när nya tjänster kommer i händerna på användarna.
Tror det hänger ihop med just det inlägget du svarade på; Vi användare som lyckats växla över till 10Gbps-anslutningar hem har i dagsläget inte riktigt utrustningen som behövs för att nyttja den, och den "konsumen-utrustning" som Bahnhof har för avsikt att leverera har inte kommit ut än.

Vi är ändå ett gäng, både här, på reddit, Sweclockers etc. som alla lyckats få tjänsten så är vårt gemensama huvudbry hur fasiken vi ska kunna skyffla den mängden in och ut, och därför är det väldigt lite skrytsiffror som kan levereras. Det riktiga surret brukar väl uppstå just när någon kan visa på sin användning, hur syntetisk den än må vara, av de nya tjänsterna. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.