132 314 läst · 866 svar
132k läst
866 svar
Pensionärspoolen fuskbyggt tak
En nyfiken fråga, varför ställer man inte en regel på golvet som takbjälkarna kan vila på istället för vinkeljärnG Gha skrev:Offerten gällde ett nytt tak istället för det gamla som var angripet av svartmögel. Tilläggsarbeten var
4 små fönster,stalldörr,byte 15kvm panel (byttes dock ej utan ny sattes utanpå den gamla.)
Hade rätt typ av innertak satts upp hade målningen kostat en bråkdel jämfört med den felaktiga takpanel som sattes upp.
Skriftlig offert,först betalades en faktura på 156000kr,efter ett tag kom en faktura på 182000kr till.
Inga ritningar utan ett nytt stalltak helt enkelt. Frågan är om ritningar hjälpt då man ställer sig o sågar sönder samtliga takbjälkar istället för att jacka ur lättbetongväggen o låta takbjälkarna få avlastning i sin helhet i stödjande vägg.
I min värld är det viss skillnad om jag anlitar två besiktningsmäm/byggingenjörer som får betalt för den tid de lägger ned att göra en besiktning/bebömning av utfört bygge. För säkerhetsskull mutade jag två stycken som tyckte som jag.R Robert-san01 skrev:
Ur hållfasthetssynpunkt mkt bättre,kanske inte så skoj med trästolpar längs väggarna. Desutom helt onödigt om takbjälkarna lagts in i den stödjande väggen från början. Enkelt att såga i lättbetong.H hus520 skrev:
Men är det inte bättre att ha dessa reglar om hållfasthet och bärigheten blir bättre? Inte superkul, men bättre än vinkeljärn eller?G Gha skrev:
Tingsrättenbestår inte av folkvalda svenssons,endast vid brottmål.R Robert-san01 skrev:
Här var det en chefsrådman o hovrättsassessor från Göteborg som dömde i Varbergs tingsrätt då fuskbyggaren själv är nämndeman
vid samma tingsrätt samt även ledamot av i Kungsbacka kommunfullmäktige för Centerpartiet.
Fima nämndemän som Centerpartiet har.
Nu förstärkt alla försvagningar med anpassade metallplattor o skruv efter konsult av byggingenjör.Ingen rasrisk och nu känner vi ju till hur taket är byggt o ser till att hålla undan snö o is om det nu kommer.H hus520 skrev:
Har läst domslutet och tyvärr är det väl bara att ge upp
Jag tycker domen ser välskriven ut av min vana att läsa domslut.
Att skapa en hemsida och skriva långa haranger i forum kommer kväva dig långsamt.
Tyvärr har du gjort några fel själv i detta som har gjort att du har förlorat-. Detta har flera andra i tråden redan påpekat.
Hur tror du att du kommer kunna få ett givande liv om du lägger all din energi på detta?
När man år till överklagandens gräns måste man släppa det så man itne riskerar bli en rättshaverist som lägger all sin livskraft på ett förlorat fall istället för att bygga upp något positivt.
Vi lever bara en gång. Är det detta bråk du vill lägga livet på?
Att skapa en hemsida och skriva långa haranger i forum kommer kväva dig långsamt.
Tyvärr har du gjort några fel själv i detta som har gjort att du har förlorat-. Detta har flera andra i tråden redan påpekat.
Hur tror du att du kommer kunna få ett givande liv om du lägger all din energi på detta?
När man år till överklagandens gräns måste man släppa det så man itne riskerar bli en rättshaverist som lägger all sin livskraft på ett förlorat fall istället för att bygga upp något positivt.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Det beror helt på grovlek på balkar mm. Jag har sprungit runt på några hundra tak senaste åren och inga av de platta med balkar och råspont jag varit upp på har haft annat än cc1200.G Gha skrev:
Det finns inga krav på cc måtten annat än att konstruktionen skall hålla enligt BBR EKS.
Då tar vi det så. Dock i detta fall med sviktande korrugerad plåt tror jag att 60cc varit det bästa.R Robert-san01 skrev:
Appendix skrev:Har läst domslutet och tyvärr är det väl bara att ge upp
D Daniel 109 skrev:BBR är krav, inte rekommendationer. Men vi undrar var du hittar de kraven. Jag har frågat många gånger.
BBR ställer krav på vilja egenskaper msn ska uppnå. Tex dimentionerande snölaster. Men hur man klarar de kraven kravställs inte. Det finns andra byggnormer med diverse rekomendationer. Men de måste man inte följa.
Det enklaste är att följa dem, för då behöver man inte bevisa att man uppfyller kraven i BBR. Men som sagt det är inget krav.
Dina anklagelser verkar mest vara saker du missförstått. Om rätts processen förts på samma sätt förstår jag att den inte gick så bra.
R Robert-san01 skrev:
Eftersom du har vana att läsa domslut antar jag att du har någon form av juridisk kompetens.
Att som du påstå att domen är välskriven motsäges kraftfullt av en erfaren och väl ansedd rådman som beskrev domen med följande ord:"Bland det sämsta jag tagit del av.En mycket dålig dom"
Uttrycket "en dålig dom" avser här kvaliten på domstolens arbete som leder fram till en mycket tvivelaktig och felaktig dom med beaktande av de entydiga rättsliga fakta som föreligger.
Var det välskriven som var ordet?
Staffan2000 skrev:
30 eller 60cm no difference. Är detta ett fuskbygge eller inte i din värld, oavsett allt irrelevant tjat om regler krav Boverkets byggregler osv. Bygget är ju utdömt av två byggingenjörerbesiktningsmän som fuskbygge med rasrisk samt omöjligt att avhjälpa byggfusket utan att riva o göra om taket.Staffan2000 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Att det som utförts är ett fuskbygge verkar ju även pensionärspoolen hålla med om (enl. tidningsartikeln). Så det som var intressant var bedömningen av hur fel deras planerade åtgärder var. Jag har inte läst domen. Men det låter ju som ditt ombud inte tillräckligt hårt har visat att även lösningarna i åtgärdsförslaget var felaktiga. Om firman hävdar att de kan uppnå ett fullgott resultat med 70mm vinkeljärn, så duger det inte att bara säga "nä det håller inte", då får man visa med beräkningar att det inte håller.
Eftersom firman enl. lagen har rätt att åtgärda de fel som de ställt till med, så ligger bevisbördan på dig att bevisa att de inte klarar att åtgärda felen, bevisar man då inte det, så vinner firman.
Eftersom firman enl. lagen har rätt att åtgärda de fel som de ställt till med, så ligger bevisbördan på dig att bevisa att de inte klarar att åtgärda felen, bevisar man då inte det, så vinner firman.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Men jag tror alla som läser tråden inser att man inte skall anlita pensionärspoolen för några mer avancerade byggnadsarbeten, för det klarar inte den firman. Och det finns ju ingen anledning att anlita en firma överhuvudtaget som är så illa organiserad att något som detta kan hända.
I tidningsartikeln så säger ju firmans ägare rakt ut att han saknar kompetens att driva en byggfirma. Skulle aldrig falla mig in att anlita en sådan firma ens för att kratta gräsmattan.
I tidningsartikeln så säger ju firmans ägare rakt ut att han saknar kompetens att driva en byggfirma. Skulle aldrig falla mig in att anlita en sådan firma ens för att kratta gräsmattan.