125 198 läst · 371 svar
125k läst
371 svar
www.billigtminireningsverk.se, erfarenheter?
Söker en lösning för sommarstuga i Norrtälje och blivit intresserad av Aquatec. Såg också i tråden att någon fått den godkänd i kommunen vilket ju verkar lovande. Ni som installerat i Stockholmstrakten - har ni gjort arbetet själva eller har ni tips på något bra företag för grävning och installation?
Vi tog in en grävare på Värmdö som hjälpte till att gräva och så gjorde vi jobbet själva. Är man lite påläst och händig så fixar man installationen själv.Nyttsudd skrev:Söker en lösning för sommarstuga i Norrtälje och blivit intresserad av Aquatec. Såg också i tråden att någon fått den godkänd i kommunen vilket ju verkar lovande. Ni som installerat i Stockholmstrakten - har ni gjort arbetet själva eller har ni tips på något bra företag för grävning och installation?
Jag anlitade blarck på Väddö som grävde sen gjorde jag resten själv men eftersom allt är "plug and play" var det enkelt. Min pump står ca 15 meter ifrån i ett kallförråd. Jag har lite isolering runt pump och flockmedel och pumpen värmer själv och det fungerar bra. Min installation är i Edeby, VäddöNyttsudd skrev:Söker en lösning för sommarstuga i Norrtälje och blivit intresserad av Aquatec. Såg också i tråden att någon fått den godkänd i kommunen vilket ju verkar lovande. Ni som installerat i Stockholmstrakten - har ni gjort arbetet själva eller har ni tips på något bra företag för grävning och installation?
Är det någon som köpt verket i Slovenien direkt? Blev det krångligt att få det godkänt om man gör så? Jag tar gärna en biltur om man kan spara några tusenlappar. Man får kombinera med lite inköp av dryck så blir förtjänsten ännu bättre
Hej! Jag köpte inte i Slovenien men i Polen och en polsk kompis fixa den, själva verket AT8 gick på ca 20000 så man sparar rätt mycket pengar på att åka utomlands och handla och pappren till kommunen kan du fixa på nätetG gredd skrev:
Tack för svaret! Jasså modellen större kostar runt 20 i Polen. Jag behöver bara det minsta som heter AT6 och det verkar kosta runt 14 i Slovenien, men kan man få det för typ 16 i Polen så är det ju mycket närmare väg. Jag är bara orolig för att kommunen ska bråka trots att det gäller ett verk som är godkänt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Kommunen har bara rätt att basera sin bedömning på presentandadeklarationen och CE-märkningen när en sådan finns.G gredd skrev:
HaV:
"Om en produkt är prestandadeklarerad och CE-märkt så påverkar detta prövningsmyndighetens möjligheter att efterfråga information från sökanden om produkten och dess egenskaper. Myndigheten inte får efterfråga andra prov eller bedömningar än de som anges i de harmoniserade standarderna. Inte heller andra uppgifter om produkternas väsentliga egenskaper än de som framgår av prestandadeklarationen."
Skulle en kommun bryta mot detta överklaga. Det är allas vårt demokratiska ansvar att rensa bort småpåvebeteende i våra kommuner som sätter konkurrensen på EU-marknaden ur spel.
Kommunen kan dock ställa krav på att service genomförs av sakkunnig. Detta kan vara knepigt att upphandla i Sverige om vissa företag endast vill serva produkter de själva sålt.
Ja det var ju det med serviceavtal också. Man kan väl gå någon kurs ungefär som när man ska sota själv? Finns det något motsvarande upplägg? Hela poängen med att importera och installera själv faller ju om man ändå måste ha ett dyrt serviceavtal som äter upp vinsten.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Nej, det finns ingen specifik lagstiftning som ställer krav på serviceavtal så det finns heller inga officiella kurser och liknande. Men sedan dec 2017 är det klart att kommunen kan villkora tillståndet med ett serviceavtal efter en dom i MÖD http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/Avgöranden/Svea HR M 5060-16 Dom 2017-12-22.pdf. Domen är tydlig med att denna bedömning ska göras från fall till fall huvudsakligen baserat på objektiva omständigheter som t ex omgivningens känslighet. Lagstödet är de allmänna formuleringarna i miljöbalkens 2 kap.G gredd skrev:
Rent praktiskt kan du öka dina chanser att få igenom ett tillstånd genom att visa för kommunen hur du ska ta hand om din avloppsanläggning. Lägg till en sida med punkter som visar vilka skötselmoment som kommer att genomföras när, t ex: med rubriker som "Varje månad", "Varje år". Ange tydligt att alla moment är beskrivna av tillverkaren och inget du själva hittat på.
T ex: "Reningsverket är utvecklat för att vara robust med ett minimum av service men kräver vissa enkla och återkommande skötselmoment för att säkerställa driften. Löpande skötsel av reningsverket kommer att utföras enligt tillverkarens beskrivningar. Specifikt kommer följande servicemoment att genomföras: 1. Varje månad... Blablabla.).
Redigerat:
Här finns en adressJ Jambalaya skrev:
http://www.ekodren.pl/oczyszczalnie-biologiczne/august-at-vfl/august-at-8
https://www.august.lt/en/products/J Jambalaya skrev:
http://www.e-santechnika.lt/preke/n...enginiai/12103-nuoteku_valymo_irenginys_at-10
https://agusteco.se/produkt/at-10/#/tab-teknisk-data
Denna tillverkaren är från Litauen.