3 390 372 läst · 18 249 svar
3390k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kan nog ge dig en (del)rapport redan nu. Min svärmors bord som varit i bruk sedan i mars har inte haft några direkta problem alls.nanowire skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...allmaen-beskadan.124179/page-134#post-2928568
En del stavar har möjligtvis torkat isär lite. Märkte att en del stavar svälde lite efter att jag lagt dom. Om det beror på limmet, eller att verkstaden ligger i en källare som kanske har lite högre luftfuktighet än normalt inomhusklumat vet jag inte. Skivorna är i alla fall uppbyggda av en 21mm björkplyfa med 16mm stavparkett som är både limmad och spikad. Den skivan som jag nu kapade upp och byggt vidare på är nog så gott som plan, då har den stått undanstuvad i verkstaden i ca ett år. Skivan på min svärmors bord sviktade ner ca 2-3mm när jag levererade det. Har inte lagt en rätskiva på det sedan dess, men om en del stavar krympt så kan den mycket väl rätat ut sig. Sedan så har de rörelserna aldrig märkts, utan bordsskivan har alltid upplevts som helt plan. Men då har bordet en diameter på 1300mm om jag minns rätt. Så på det stora hela så har det inte varit ett problem alls hittills.
Japp. Jag förstårphl skrev:
Vi kör tandrem på två sätt, ett är att ha servomotor som driver en ändlös rem med lasten låst mot remmen, det andra är att vi har en rem fixerserad i bägge ändarna med en stegmotor vid lasten (lite som en kuggstång)
Jag menade inte att svammla till ditt inlägg, ber om ursäkt
Använt fräsen för andra gången någonsin. Första gången var för att spåra i tetrex. Såhär i efterhand hade det nog varit smartare att spåra med sänksågen först, sedan tagit finliret med fräsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder