Klingvård...ibland tror man (jag) att sågklingorna är slöa, när i själva verket är jag som är slö som inte tvättar hartset av klingorna...
Olika storlekar av rengjorda sågklingor upplagda på ett parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kristofo och 6 till
  • Laddar…
Småpysslat lite på kvällarna, idag blev det miniatyrsvarvning av bussningar i aluminium.

hevohjul.jpg

• Gilla
kristofo och 5 till
  • Laddar…
phl phl skrev:
Småpysslat lite på kvällarna, idag blev det miniatyrsvarvning av bussningar i aluminium.

[bild]
Snyggt!
På jobbet kör vi tandrem istället för kuggstång, det funkar bra

Hur menar du? Det är en tandrem som syns på bilden :)

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Snyggt! Rapportera gärna tillbaka om hur skivan beter sig luftfuktigheten ändras.
Kan nog ge dig en (del)rapport redan nu. Min svärmors bord som varit i bruk sedan i mars har inte haft några direkta problem alls.

https://www.byggahus.se/forum/threa...allmaen-beskadan.124179/page-134#post-2928568

En del stavar har möjligtvis torkat isär lite. Märkte att en del stavar svälde lite efter att jag lagt dom. Om det beror på limmet, eller att verkstaden ligger i en källare som kanske har lite högre luftfuktighet än normalt inomhusklumat vet jag inte. Skivorna är i alla fall uppbyggda av en 21mm björkplyfa med 16mm stavparkett som är både limmad och spikad. Den skivan som jag nu kapade upp och byggt vidare på är nog så gott som plan, då har den stått undanstuvad i verkstaden i ca ett år. Skivan på min svärmors bord sviktade ner ca 2-3mm när jag levererade det. Har inte lagt en rätskiva på det sedan dess, men om en del stavar krympt så kan den mycket väl rätat ut sig. Sedan så har de rörelserna aldrig märkts, utan bordsskivan har alltid upplevts som helt plan. Men då har bordet en diameter på 1300mm om jag minns rätt. Så på det stora hela så har det inte varit ett problem alls hittills.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
phl phl skrev:
Hur menar du? Det är en tandrem som syns på bilden :)
Japp. Jag förstår

Vi kör tandrem på två sätt, ett är att ha servomotor som driver en ändlös rem med lasten låst mot remmen, det andra är att vi har en rem fixerserad i bägge ändarna med en stegmotor vid lasten (lite som en kuggstång)

Jag menade inte att svammla till ditt inlägg, ber om ursäkt

Använt fräsen för andra gången någonsin. Första gången var för att spåra i tetrex. Såhär i efterhand hade det nog varit smartare att spåra med sänksågen först, sedan tagit finliret med fräsen. Fräs på arbetsbänk i träverkstad med markerade spår, dammsugarslang, och belysning.
Skapa konto
En MDF-skiva med diagonala spår frästa i ett mönster, uppställd i en verkstad med verktygsskåp i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tallguy196 och 4 till
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Klingvård...ibland tror man (jag) att sågklingorna är slöa, när i själva verket är jag som är slö som inte tvättar hartset av klingorna...
[bild]
Vad använder du när du tvättar klingorna?

dof dof skrev:
Använt fräsen för andra gången någonsin. Första gången var för att spåra i tetrex. Såhär i efterhand hade det nog varit smartare att spåra med sänksågen först, sedan tagit finliret med fräsen.[bild] [bild]
Vad är det för fräs du har? Ser lite ut som en Bosch men inte direkt.

richardtenggren
Jag gissar på Makita:)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag gissar på Makita:)
Samma här, Rt0700, närmare bestämt ;)

Ah ok det var synd, tyckte den såg så stor ut att jag tänkte det hade kommit en till 12/12.7mm fräs utöver AEG och Bosch.

DennisCA DennisCA skrev:
Ah ok det var synd, tyckte den såg så stor ut att jag tänkte det hade kommit en till 12/12.7mm fräs utöver AEG och Bosch.
Trend T10/T11 är en 12/12,7mm fräs.

ullberg
Jag tänker mig att @DennisCA tänkte "modulära" fräsar med lös bas, annars finns det väl många, tror min OF 1400 tar 1/2" fräsar med rätt hylsa...

/U

• Gilla
DennisCA
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Jag tänker mig att @DennisCA tänkte "modulära" fräsar med lös bas, annars finns det väl många, tror min OF 1400 tar 1/2" fräsar med rätt hylsa...

/U
Ja, det låter logiskt, tyckte det lät konstigt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.