3 396 900 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Frun gjorde ett kap på en ljusstake som tappat en arm.
Borrade hål i ”kvistarna”
Gängade hålen så epoxin har ngt att fästa i
I med en M2,5 skruv utan skalle och epoxi i hålen, hålla krampaktigt i en halvtimme och frun är nöjd. Sällskapet på sin favoritplats i bakgrunden ser världen passera utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I med en M2,5 skruv utan skalle och epoxi i hålen, hålla krampaktigt i en halvtimme och frun är nöjd. Sällskapet på sin favoritplats i bakgrunden ser världen passera utanför.
Logga in
Skapa konto
Alltså nu har jag haft dina hyvlar i huvudet ett tag. Jag gillar inte hur du saboterat handtagen, greppet måste ju bli bedrövligt när du hamnar i udda vinklar och när du blir tvungen att använda vänsterhanden. När man hyvlar så är det ju inte alltid den där entumsbrädan på 75cm som ska riktas, man ska ju putsa skivor, skåpsidor och en massa andra saker med hyveln där det är mycket bökigare. Då vill man nog inte ha störande fingergrepp. Jämför med en slidkniv, om man täljer från dig funkar den om den har fingergrepp men om man plötsligt vill ha precision och tälja mot sig så funkar det inte.SamiHus skrev:Fina sågar.
Själv har jag gett mig på nästa hyvel. Efter lyckad renovering av 7an så gav jag mig på 3an. Gillade handtaget på den första så körde på liknande nu.
Det var någon som frågade om tips men jag känner mig som en nybörjare själv så jag väntar med en tråd om det.
Dock har väl ett par tips:
- Ta bort färg använder jag Liberon Stripper som funkar väldig bra.
- Hantagen så ritar jag av fingrarna som jag håller när jag hyvlar. Sedan kör jag grunden med dremel o finputsar för hand. Mycket puts upp till 400!
- Färgen är bara vanlig sprayfärg vilket jag tycker blev mycket snyggare än tex hammarlack. Använder matt svart crc pro paint från Classe.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Du får naturligtvis göra som du vill med dina hyvlar och jag tycker att det ser ballt ut men jag hade beställt nya grepp till hyvlarna om jag var i dina kläder så att man kan sätta dit ett neutralt grepp när jag behöver det.
För övrigt så gillar jag hur fina du fått hyvlarna, du får renovera mina hyvlar vilken dag som helst. Bara du låter bli handtagen.
När det ser ut sådär och går rakt av brukar det vara zinkgjute.... ett material som hör fan till.... verkligen imponerande att du lyckades reparera det!TeroM skrev:Frun gjorde ett kap på en ljusstake som tappat en arm.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tappat fräsen i golvet, börjar bli en vana, tror det är tredje gången nu. Brukar va lite delar invändigt som hoppar snett o sen skrapar mot rotorn. Då får man pilla isär hela alltet o meka bitarna på rätt plats. Börjar bli duktig på att skruva isär och ihop fräsen i alla fall
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Var glad att du inte har en Festool. Halkigare fräs får man leta efter. Dessutom lossnar alltid sladden när man lyckas fånga sladdänden. Har stått där med fånigt uttryck och en sladd i handen många gånger nu. På festoolen går knoppen i framändan alltid sönder.Ola C skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Lossnar sladden? Drar du åt bajonettkopplingen ordentligt?Cheesen skrev:
Äntligen hittade jag ut i garaget igen. Nu var det slipen som skulle få lite uppgraderingar, farfar var säkert en jäkel på att slipa på frihand men det är inte jag så ett par ställbara stöd ska det bli. Först var tanken att härma Tormek, men det liknar nog mer Kirunaslipen.
Stenen i grundutförande byggd av skrot som farfar släpade hem från diverse ställen.
Eftersom mina svetskunskaper är obefintliga så är det skruv och mutter som gäller. Mekanot kommer från en lokal producent.
Imorgon ska jag köra vidare med övre stödet.
Logga in
Skapa konto
Stenen i grundutförande byggd av skrot som farfar släpade hem från diverse ställen.
Logga in
Skapa konto
Eftersom mina svetskunskaper är obefintliga så är det skruv och mutter som gäller. Mekanot kommer från en lokal producent.
Imorgon ska jag köra vidare med övre stödet.
Då jag behöver ett nytt köksbord och har lite ont om pengar blev det till att försöka fixa lite liv i den bordskiva som jag misslyckades med när jag byggde matsalsbord till min svärmor. Misslyckades med läggningen av stavparketten på vad som ursprungligen var en rund bordsskiva. Som tur var kunde jag kapa bort de tre värsta kanterna och ändå få ett bord som passar köket storleksmässigt. Det ska nog bli bra
Logga in
Skapa konto
Snyggt! Rapportera gärna tillbaka om hur skivan beter sig luftfuktigheten ändras.E etjo skrev:Då jag behöver ett nytt köksbord och har lite ont om pengar blev det till att försöka fixa lite liv i den bordskiva som jag misslyckades med när jag byggde matsalsbord till min svärmor. Misslyckades med läggningen av stavparketten på vad som ursprungligen var en rund bordsskiva. Som tur var kunde jag kapa bort de tre värsta kanterna och ändå få ett bord som passar köket storleksmässigt. Det ska nog bli bra
[bild]
Lite materialunderhåll då grovdammsugarens stickpropp varit trög att få in,
Den nya blev mycket bättre.
Sen lite hädelse, några Blå-Boschare kommer säkert att blockera mig nu.
Har en l-boxx och läpparna som skall fästa mot nästa låda tar alltid fast i ngn annan låda när den dras ut eller stoppas in på hyllan, nu är det slut med det ...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har en l-boxx och läpparna som skall fästa mot nästa låda tar alltid fast i ngn annan låda när den dras ut eller stoppas in på hyllan, nu är det slut med det ...
Logga in
Skapa konto
Blasfemi!!TeroM skrev:Lite materialunderhåll då grovdammsugarens stickpropp varit trög att få in,
[bild]
[bild]
[bild]
Min GCM10SD krävde samma behandling för något år sedan som din grovis fick, det var internt brott efter år av för nitisk sladdupphängning..
Färdigställde bygget av stöd till slipen, gjorde stenen mindre oval och provslipade ett stämjärn med godkänt resultat. Nu väntar ett gäng handhållna hyvlar på slipning och stålen på plan och rikthyveln. Till dom får man nog fixa någon form av jigg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto