Smelly Smelly skrev:
Vi får väl se med bilen, men visst, just nu är vi mycket bra vänner och den rosa rattmuffen som jag köpt för att försöka "hotta upp" den höjer definitivt körglädjen.

Tomten däremot är ganska liten för att vara på landet, tomtgränsen går rakt igenom mina uthus! Men markägaren ryckte mest på axlarna när jag pratade med honom om det.
Så har jag också! Verkar ha varit poppis...markägaren sa lika som din men har fått rekommendation att skriva ett servitut.

Har precis läst ikapp din tråd.
Kul att följa då vi göra något liknande men köpte huset den vanliga vägen, men det var ett tomt dödsbo sedan ett par år.

Tänkte bara flika in att din uppskattning på konvertering till vattenburet värmesystem nog stämmer hyfsat. Vi har satt in helt nytt (det fanns ett sedan tidigare men det var sönderfruset). Det har landat på ca 160'000 kr så här långt och då är det för panna, två acctankar, 7 st element samt rördragning till allt. Lite vvs och avlopp ligger med i det också. Priset är en form av "kompispris" då han kunde göra jobbet då det passade eftersom vi inte bodde i huset vid den tidpunkten. Hade vi kört på bergvärme istället för vedpanna hade nog det kostat ca 80'000 kr till. Så gissningen från din sida på 250-300 låter högst rimligt.

Vad har du för budget för hela renoveringen? Och var ligger huset?

oscarwww oscarwww skrev:
Vad har du för budget för hela renoveringen? Och var ligger huset?
Hej!

Budgeten ja... det borde man väl ha en egentligen... än så länge har jag lagt 100 för huset, ungefär detsamma för kakelugnar och ungefär detsamma för ny råspont och täckpapp på taket... min budget för hela huset och renoveringen var väl ungefär 250.000 så än så länge ligger jag back 50, men jag har ju en hel del jobb kvar. Tillexempel så står jag nu i valet mellan att köpa takbeklädnad eller betala för arbetet med att lägga dit den, jag har inte råd med båda och är inte alls bra på höjder.

Huset ligger mellan Eksjö och Nässjö i Småland,

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej Kära trådläsare!

Jag har inte försvunnit och ej heller mitt hus eller mitt renoveringsprojekt, det blev en släng av influensan och sedan jullov med resor kors och tvärs och ont om tid både för renovering och uppdatering.

Något jag dock gav mig på mitt i influensan var att kakla kök... Kanske inte mitt klokaste val, men jag hade en elektriker inbokad och ville ha färdigt kaklet så jag kunde få dit eluttagen så jag så småningom kan sätta upp fläkten. När man är lite febrig och allmänt småhängig är man inte alls lika petig med resultatet är min lärdom. Någon lite för stor glipa i något hörn, någon platta som inte riktigt sitter tillräckigt plant är sådant man med influensavirus i kroppen kan bortse från men nu och resten av livet kanske kommer ångra varje morgon när man ser det...

I övrigt kan jag väl säga att jag fastnat lite i någon form av beslutsångest. Vad är nästa steg? ska jag börja ta tag i den eländiga hallen? Jag gav mig förresten på att plocka bort gipset som den tidigare ägaren satt upp i hallen på bottenvåningen. Det var inte särskilt svårt eftersom de ytterst få skruvar han använt dessutom var sparsamt spacklade. Det gick att lyfta ner skivorna nästan intakta. En skiva satt med kanske 5-6 skruvar så valet att ta bort det känns helt ok. Men insikten i hur dåligt det var gjort har också dragit med sig att jag känner att jag borde ta bort gipset på övervåningen, där som jag nämnt tidigare, en massa el är dragen och måste i så fall dras om. Eftersom jag redan ligger på - i min budget så känns det inte så kul att behöva lägga en massa extra på elektriker, särskilt eftersom elen där uppe fungerar bra som det är nu. Så, där har ni mitt dilemma och orsaken till att själva projektet fastnat en aning... ja förutom jul/nyår och influensan då. Men jag återkommer snart igen med en uppdatering och kanske bild på det influensakaklade köket.

• Gilla
NisseHult_473 och 22 till
  • Laddar…
Detta är en härlig tråd att läsa. Krya på dig och en god fortsättning. (y)
/B

• Gilla
Woundedknee och 1 till
  • Laddar…
Hur går renoveringen? Väntar med spänning!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Undrar detsamma :)

Hej alla kära läsare och följare, så trevligt att vara efterfrågad.

Renoveringen tog totalstopp, altså riktigt tvärstopp där i samband med influensan jag åkte på och sedan kom julen och sedan en nackspärr...

Jag tror i och för sig inte att det är farligt när det tar tvärstopp, dels var jag väl trött efter att ha hållt ett hiskeligt tempo de första månaderna. Dels var huset ändå så pass färdigt att det var bobart. köket går att laga mat i, Biblioteket går att ha som sovrum och vardagsrummet är i stort sett färdigt. När de mest akuta "måste" jobben måste göras är det väl risk att det tar stopp och energin tar slut. Jag tänker att ni som gjort ett stort renoveringsjobb och tillslut ska sätta upp den där sista taklisten vet vad jag menar.

Dessutom blev det ju plötsligt kallt. Jag upptäckte efter min första elräkning att jag nog skulle ägna mig mer åt att hålla dörrar stängda och några rum uppvärmda. Vilket har gjort att de rum som inte är påbörjade också varit väldigt kalla och det har inte direkt ökat motivationen. Jag fastnade ju i hur jag skulle göra med de dåligt gipsade hallarna och hur jag skulle få pengarna att räcka...

Nå nog med gnäll, det tog stopp, jag tror det var välbehövt men nu är det å andra sidan i full gång igen.

Plötsligt kom värmen tillbaks och jag kom på mig själv med att stå högst uppe vid husets södernock och borsta bort rödfärg med stålborste och varvade min ilskna punk/reggae/metal byggmusikspellista med fågelsång och termos kaffe. Fantastiskt att få komma igång igen.
Renoveringsprojekt av rödfärgad trävägg med stålborste nära byggnadsställning och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst, knogarna fick lite stryk och det gick åt några riktigt bra handskar men tänk så tjusigt det kommer bli när jag får måla så småningom. Givetvis är det svårt att veta vad som är "good enough" huset är en gång i tiden målat med slamfärg och senare övermålat med någon form av akrylatfärg och fläckvis blir det nästan trärent och bitvis sitter det hårt som tusan. Vi får väl se var det landar.

När jag nu väl hade kommit ur min vinterkoma tog jag tag i hallen nere uppe och trapphuset. Hallen nere kom jag ju på att renoveringstapet fungerar utmärkt, så jag lyckades få ett ganska bra jämnt resultat utan att det blev för mycket jobb. I hallen uppe gav jag mig tillslut på att skära bort ca 5cm av gipset som satt fram till dörrkarmarna så att det ska gå att sätta en smyglist och så småningom foder. Det tog en otrolig massa tid, kanske eftersom jag använde mig av en slö brytbladskniv istället för en vass mattkniv. Nästa steg i hallen uppe är att sätta renoveringstapet och så småningom måla väggarna. Där blir det bara vitt med risk för lite opersonligt eller sjukhuskänsla.

I hallen nere har jag bestämt mig för att våga lite mer... dels eftersom en hall är ett rum som man kanske inte spenderar så väldigt mycket tid i och dels eftersom det är lite kul att faktiskt våga lite mer någonstans. Hallen nere har börjat få boråstapeters mizo
Renovering med boråstapeters mizo tapet, stege och en gul dörr i arbetsrum under ombyggnad.
Skapa konto

Om man bortser från den gula dörren som så småningom ska skrapas och målas ljusgrå så tycker jag att det är riktigt snyggt. Golv till detta blev dock ett problem eftersom jag tänkt lägga marmoleums klick i rutmönster. Jag inser att med rutmönster till denna smått hysteriska tapet kommer man få dela ut sjösjuketabletter till sina ev. besökare. Kanske blir det ändå ett marmoleum klick golv men enfärgat och då möjligtvis mörkgrått. Vad tror ni om det? Mörkgrått golv, ljusgrå dörrar och vita foder. Bllir det bra?

En annan smakrådsfråga som jag tänkte kasta ut i internet-etern är huruvida man ska sätta handtag på "blindluckor" i köket. Altså under diskhon så sitter en lådfront som inte går att öppna (eftersom det sitter en diskho bakom) Frågan är om jag ändå ska sätta ett handtag där så det blir symmetri eller om man ska strunta i det eftersom det ändå inte går att öppna.
Högblanka ljusgröna köksluckor med vita kläppar som handtag och synlig reflektion mot rutmönstrat golv.
Skapa konto

För övrigt är jag mycket nöjd med mina kläppar som jag har som handtag i köket, det var en hel del jobb att såga av skruvarna som var för långa. och sedan är det ju sjukt nervöst att borra hål i sina fina kökslådefronter. Men när man väl fått dem på plats så är det ju både snyggt och dessutom väldigt praktiskt med handtag.
Renoveringsprojekt med två olika dörrknoppar, skugga av person och del av schackrutigt golv.
Skapa konto

I kväll ska jag förhoppningsvis få färdig tapetserat min hall nere, få upp lite renoveringstapet i hallen uppe och börja smygmåla lite till i trapphuset. Jag är mycket glad och tacksam till er som frågat efter mig, nu är det dags att ta tag i det här igen.

Edit: Jag inser nu efter publiceringen nackdelen med högblanka köksluckor där allt från mina prickiga happysocks till det otroliga stöket bakom kameran syns. Å andra sidan är ju detta inte en modeblogg utan ni som håller på med renoveringar inser nog att det blir en massa stök och bök runt omkring.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
NisseHult_473 och 32 till
  • Laddar…
Kul att du är kry nu jätte kul tråd att följa lyssna på kroppen och Keep up the good work:D(y)

Välkommen tillbaka förstår precis det där med att orken tar slut ibland.
Jag har också mizo i min hall ihop med en mörkgrå plastmatta. Jag valde att sätta bröstpanel och den samt dörrfoder och golvlist är målade i samma ljusgrå nyans. Är själv väldigt nöjd med combon.

• Gilla
Smelly
  • Laddar…
Anjo06 Anjo06 skrev:
Välkommen tillbaka förstår precis det där med att orken tar slut ibland.
Jag har också mizo i min hall ihop med en mörkgrå plastmatta. Jag valde att sätta bröstpanel och den samt dörrfoder och golvlist är målade i samma ljusgrå nyans. Är själv väldigt nöjd med combon.
åh så bra, kan du inte ladda upp några bilder? Grått är ju jättesvårt för det kan vara så många nyanser :) Har du samma nyans på golvet som på panel och foder eller är det en nyans för golvet och en för snickerierna?

Åsa Lund
På Torpet har vi en och samma färg till dörrar, foder och socklar. Målat gamla luckor från köket med.
Linoljefärg från Ottossons. Pärlgrå heter den.
Jättenöjda!

• En dörr målad med pärlgrå linoljefärg bredvid en omålad dörr i naturlig träfinish.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har samma nyans överallt och det är linoljefärg varmgrå från ottossons.
Golvet är novilon scandinavia patina 6504 från forbo. Som du kan se har jag också en dörr kvar att åtgärda, planen är att måla den också i samma varmgrå nyans....nån gång

• Ett hörn av ett rum med en halvmålad dörr i grönt och varmgrått, varmgrå väggpanel och mörkgrått golv.
    Skapa konto
  • Interiör med väggar målade i varmgrå linoljefärg, trästol och brun träpanel.
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tänkte skriva att en varmare grå vore bäst, men varför lyssna på mig när bevis finns här ovanför?

Blev dock lite chockad av den gröna dörren innan jag läste att den skulle åtgärdas. :)

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.