26 402 läst · 419 svar
26k läst
419 svar
Golvvärme funkar bara i 1 rum
Eller LK PAL rör eller Uponor MLC som finns förkromade.TotalControl skrev:Vilket då menar du?
Din cirkulationspump klarar ge 0,6 bar. Ditt system behöver minst 1,2-1,5 bar för att fungera tackvare att man har använt sig av för klena rör. Då kan man ju tycka att man slänger dit en cirkulationspump som klara att ge 1,5 bar. Men det går inte. även om pumpen klarar av leverera fram vattnet så är hastigheten så hög på vattnet att en massa oljud kommer att uppkomma men även en jävla massa friktion som äter upp rören invändigt.
Det du ska kräva är utöver att de fixar själva fördelarna så ska de fixa till så du får större matnings och retur rör. Om de ska dra allt utvändigt på väggarna så kan de använda sig av Ø28 elförzinkat eller koppar om man föredrar det. PEX blir inte så snyggt utanpåliggande.
Jag hade nog krävt uppstädning av fördelaren samt tillopp och retur så man kan anväda sig av VP pumpen bara. Självklart med nya matningar/returer. Köra högre framledning än behövligt för att sen shunta ner det i två stycken fördelare känns inte som en bra lösning. Tillverka för varmt vatten samt drivel för 2 cirkulationspumpar.C Chris11 skrev:Frågan blir lite hönan eller ägget då. Monterades för liten dimension på primärsidan så att det sedan behövdes en 2 vägs shunt som ökar trycket för slingorna. Kan kanske teoretisk fungera om pannan skickar fram lite varmare vatten till fördelaren. Inte helt klar om problemet går att lösa på det viset men borde bli ungefär ekvivalent med kraftigare framledning och installation av en vanlig bypass istället. Isåfall måste matningen vändas för att få det att fungera
Vi kan hoppas att installatören tar sitt ansvar.
Vi kan tyvärr inte kräva något av någon, vi är i tvist med entreprenören och väntar på datum för huvudförhandling.
Var kan ni se hur mycket vår pump klarar?
Edit: Kolla upp vårt beställningsmail på värmepumpen och där har dom skrivit följande:
"Anledningen till att jag valt 250 är golvvärmen. Det finns en panna med beteckningen 350, denna har inte volymtank inbyggd utan behöver extern volymtank. Den pannan är något billigare i sitt grundutförande än 250 men eftersom tanken behövs så blir den dyrare. Dessutom behövs en extra cirkulationspump till 350 när man har golvvärme"
Det tyder väl på att det inte skulle behövas en extra pump med den panna vi har?
Var kan ni se hur mycket vår pump klarar?
Edit: Kolla upp vårt beställningsmail på värmepumpen och där har dom skrivit följande:
"Anledningen till att jag valt 250 är golvvärmen. Det finns en panna med beteckningen 350, denna har inte volymtank inbyggd utan behöver extern volymtank. Den pannan är något billigare i sitt grundutförande än 250 men eftersom tanken behövs så blir den dyrare. Dessutom behövs en extra cirkulationspump till 350 när man har golvvärme"
Det tyder väl på att det inte skulle behövas en extra pump med den panna vi har?
Redigerat:
Det är nog inte fel det jag skriver , först så sitter termostaten fel väg och blockerar returen till VP , sen sitter kännaren på nedre röret som får varmt , men blandas upp med returen från slingorna ( en form av shunt som du säger blir ) då det blandas så kommer det att bli svalare som går till slingorna som termostaten känner som bra och gasar på , det kan innebära att den första slingan kan få för varmt på sig .eftersom den är först på inkommande och där kan VP-pumpen trycka inKrilleman skrev:
Så på senare inlägg att det sitter någon form av givare på fördelaren och någon elektronik till pumpen , kan det vara så att den styrs av ett värde för farten , och inställd temp går ut .En del av den sortens pumpar kan styras med 0-10V för farten .
Då blir det bara en konstant temp så går ut , vad händer då när det blir variationer på utetempen och VP vill gasa på
Då blir det bara en konstant temp så går ut , vad händer då när det blir variationer på utetempen och VP vill gasa på
Har rörmokare här nu, vi hade tur att hitta någon som hade en lite lucka just idag. Han är lika förfasad som ni är.
- Rören är underdimensionerade
- Pumpen på fördelaren ska bort och det ska sättas dit en shunt.
- Den vita termostaten till höger vid returen ska bort, den har ingen funktion.
- Ev ska fördelarna bytas ut
- VP klarar av att driva GV
- Ev nya "hattar"
Återkommer!
- Rören är underdimensionerade
- Pumpen på fördelaren ska bort och det ska sättas dit en shunt.
- Den vita termostaten till höger vid returen ska bort, den har ingen funktion.
- Ev ska fördelarna bytas ut
- VP klarar av att driva GV
- Ev nya "hattar"
Återkommer!
Bomma då inte att sätta baypasser , ev före eller efter fördelarpaketen så VP har ett flöde hela tiden , VP måste ha det .G Gissemisse skrev:
Men det verkar som röris har koll på hur det ska vara , men inte fel att säga något , får hen fart på någon värme så ni inte behöver frysa , det kan bli kallare framöver och en massa helgdagar .
Förhoppningarna är hos mig att det ordnar sig ,
Du har rätt, jag skrev fel! Det är en bypass som skulle sättas istället =) Just nu stryper han rören till ovanvåningarna, så att all värme stannar nertill sålänge. Han kommer också att ta bort pumpen och plugga igen tills han har möjlighet att återkomma för att återställa resten av skiten.J jojo123 skrev:Bomma då inte att sätta baypasser , ev före eller efter fördelarpaketen så VP har ett flöde hela tiden , VP måste ha det .
Men det verkar som röris har koll på hur det ska vara , men inte fel att säga något , får hen fart på någon värme så ni inte behöver frysa , det kan bli kallare framöver och en massa helgdagar .
Förhoppningarna är hos mig att det ordnar sig ,
Som jag skrev i inlägg 161 så har pumpen med dess placering ingen shuntfunktion, utan är bara en slavpump till VP. Skall det vara en shuntfunktion måste primärsidan komma in på andra sidan av fördelaren så pumpen tvingas att enbart pumpa runt golvvärmen. Vattnet från primärsidan som ska in i shunten skall tryckas in av av pump på primärsidan. Annars får du ingen shuntfunktion.
Varför de har satt en pump där kan ju egentligen bara vara av 2 olika anledningar. Antingen så märkte dom att det inte blev flöde i slingorna p.g.a. för klen matning och ville ha det som en slavpump för att få upp flödet. Men tänkte inte på att de har placerat allt fel.
Alternativt att dom trott att det blir en shuntfunktion vilket är det mest troliga då dom har satt dit en maxtermostatventil. Den har ju egentligen ingen reell funktion om det inte är för shuntning och framledningen på primärsidan är varmare. Troligen är anledningen till att sätta en shunt här av samma anledning som i alternativ 1. Sedan skulle de höja framledningen fram till shunten för att matningen skulle klara av det. Finns ingen anledning att ha shunt annars om det bara är golvvärme i huset, vilket det inte verkar vara. (Om jag inte missat något)
Nu har de i praktiken kopplat allt fel.
Det finns ett par saker du kan göra.
1 Använda pumpen som slavpump för att klara av tryckfallet i matningarna. Detta under förutsättningen att det bara är golvvärme i huset. Pump ska då flyttas till andra sidan av fördelare och bara pumpa på tillopp eller returröret. Ta bort maxtempventilen, den behövs inte om du inte har konstant framledningstemperatur från värmekällan, alternativt sätta den rätt. Sätt dit en Injusterningventil, typ st-AD på andra röret för att kunna justera in korrekt flöde till fördelare. (du vet inte hur mycket fördelarpumparna kommer att pumpa i förhållande till varandra.)
Fördelen med detta är en lägre framledning från VP som ger energibesparing. Nackdel är att man inte riktigt vet hur mycket eller om det blir tillräckligt med flöde trots slavfunktionen beroende på matningssträckor och styrka på CP på värepumpen.
Alternativ 2 Shuntfunktion. Flytta inkommande rör till andra sidan fördelaren alternativt flytta pump till andra sidan. Pumpen skall pumpa in i fördelaren med mätglas och tilloppet från primärsidan skall in närmare tilloppsfördelare än kalla primärreturen. Maxtempventilen flyttas till primärsidans rör. innan dessa går in till golvvärmen. En st-AD sätts på andra röret från primärsidan. Det finns idag ingen instrypningsmöjlighet.
Nackdelen är att du inte vet hur mycket CP på värmepumpen orkar trycka in i respektive shunt och om det ens är tillräckligt. VP kan behöva ta ut riktigt hög temperatur för att flödet är så lågt.
Varför de har satt en pump där kan ju egentligen bara vara av 2 olika anledningar. Antingen så märkte dom att det inte blev flöde i slingorna p.g.a. för klen matning och ville ha det som en slavpump för att få upp flödet. Men tänkte inte på att de har placerat allt fel.
Alternativt att dom trott att det blir en shuntfunktion vilket är det mest troliga då dom har satt dit en maxtermostatventil. Den har ju egentligen ingen reell funktion om det inte är för shuntning och framledningen på primärsidan är varmare. Troligen är anledningen till att sätta en shunt här av samma anledning som i alternativ 1. Sedan skulle de höja framledningen fram till shunten för att matningen skulle klara av det. Finns ingen anledning att ha shunt annars om det bara är golvvärme i huset, vilket det inte verkar vara. (Om jag inte missat något)
Nu har de i praktiken kopplat allt fel.
Det finns ett par saker du kan göra.
1 Använda pumpen som slavpump för att klara av tryckfallet i matningarna. Detta under förutsättningen att det bara är golvvärme i huset. Pump ska då flyttas till andra sidan av fördelare och bara pumpa på tillopp eller returröret. Ta bort maxtempventilen, den behövs inte om du inte har konstant framledningstemperatur från värmekällan, alternativt sätta den rätt. Sätt dit en Injusterningventil, typ st-AD på andra röret för att kunna justera in korrekt flöde till fördelare. (du vet inte hur mycket fördelarpumparna kommer att pumpa i förhållande till varandra.)
Fördelen med detta är en lägre framledning från VP som ger energibesparing. Nackdel är att man inte riktigt vet hur mycket eller om det blir tillräckligt med flöde trots slavfunktionen beroende på matningssträckor och styrka på CP på värepumpen.
Alternativ 2 Shuntfunktion. Flytta inkommande rör till andra sidan fördelaren alternativt flytta pump till andra sidan. Pumpen skall pumpa in i fördelaren med mätglas och tilloppet från primärsidan skall in närmare tilloppsfördelare än kalla primärreturen. Maxtempventilen flyttas till primärsidans rör. innan dessa går in till golvvärmen. En st-AD sätts på andra röret från primärsidan. Det finns idag ingen instrypningsmöjlighet.
Nackdelen är att du inte vet hur mycket CP på värmepumpen orkar trycka in i respektive shunt och om det ens är tillräckligt. VP kan behöva ta ut riktigt hög temperatur för att flödet är så lågt.
Han visste inte om det behövdes, vi försöker först nu med att bara koppla bort pumpen i fördelarskåpet för att se om det går ut värme i golvet. I så fall kan vi behålla fördelarna.TotalControl skrev:
Fördelarna kan inte göras på något annat sätt , alla är uppbyggda på det sättet med rör uttag till slingor e.t.c , så det ärlite som att gå över efter vatten med att byta , däremot lite omkoppling så kommer dom att fungera bra , eftersom flödesmätarna sitter på den nedre så ska inkommande vara där med , annars visar dom inget flödeG Gissemisse skrev:
Han menade nog att om det inte fungerar med värmen nu med de åtgärder han gjort så finns det risk att han får byta fördelaren, men förhoppningen är att det ska fungera skapligt nu. Och då är det inte lika mycket de behöver göra nästa gång.J jojo123 skrev:Fördelarna kan inte göras på något annat sätt , alla är uppbyggda på det sättet med rör uttag till slingor e.t.c , så det värärlite som att gå över efter vatten med att byta , däremot lite omkoppling så kommer dom att fungera bra , eftersom flödesmätarna sitter på den nedre så ska inkommande vara där med , annars visar dom inget flöde