Hej,

Jag önskar göra dörrvalvet i min lägenhet större för att få ljusare kök/hall.
På vardagsrumssidan av valvet sitter eluttag+strömbrytare (se bilder) så på den sidan valvet finns tyvärr inte så mycket att ta av för breddning (vill inte ha för stort projekt). På andra sidan står kyl/frys samt garderober så egentligen inget att ta av där heller..
Därför tänker jag att det är själva valvet jag får fokusera på att ta bort så att bredden blir lika genom hela, och att det går hela vägen upp i taket.
1. Hur bär jag mig åt för att göra detta? (lätt trävägg)
2. Blir det snyggt att köra hela vägen upp i tak eller borde jag spara en decimeter eller två i överkant?
3. Andra förslag på lösning? :)

Tack!

Utsikt genom ett rundat dörrvalv från ett kök till ett ljusare rum med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med bågformat dörrvalv mot hall, vita skåp, träbänkskiva och rostfri ugn.
Skapa konto
Rum med valvöppning, vita garderober på vänster sida, parkettgolv och en glimt av köket genom valvet.
Skapa konto
Vy genom ett rundbågigt dörrvalv från ett rum med parkettgolv till ett annat med synliga eluttag och strömbrytare.
Skapa konto

Jag förstår verkligen, inte så stor fan av rundade valv. Varför inte flytta på elen? Då kan du öppna upp hela väggen och upp till tak.

Valvet är ju säkert inte original så du får säkert större öppning både på bredden och höjden genom att ta bort valvet. I en så liten lägenhet skulle jag inte ta upp till taket då nog matos och kommer rinna ut snabbare i hela lägenheten.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Satsa på bättre belysning i köket istället för taklampan som sitter där idag. En rad spottar skulle göra underverk för det fina men lite mörka köket.

• Gilla
simonnnn
  • Laddar…
När jag tittar på ditt kök, så undrar jag över möjligheten till en mer öppen planlösning. Tänk om du tar bort väggen vid i din vrå i vardagsrummet? Naturligvis hela väggen med valvet (-så att garderober kan vara kvar). Då får då får du matplats mycket mer praktiskt placerad i direkt anslutning till köket

Angående matos, se till att du har bra fläkt.

Är det verkligen trävägg och inte gips?

En apelsin Mia Orange skrev:
Jag förstår verkligen, inte så stor fan av rundade valv. Varför inte flytta på elen? Då kan du öppna upp hela väggen och upp till tak.
Endast för att det innebär att jag behöver anlita elektriker i så fall vilket jag gissar kommer kosta mig minst några tusen. Pengar jag inte budgeterat för i nuläget :)

När jag tittar på ditt kök, så undrar jag över möjligheten till en mer öppen planlösning. Tänk om du tar bort väggen vid i din vrå i vardagsrummet? Naturligvis hela väggen med valvet (-så att garderober kan vara kvar). Då får då får du matplats mycket mer praktiskt placerad i direkt anslutning till köket

Angående matos, se till att du har bra fläkt.

Är det verkligen trävägg och inte gips?
Utveckla gärna hur du menar med att riva väggen. Hur tänker du placering av säng t.ex.?

Du har nog rätt kring gips, jag är okunnig :) Har du koll på hur jag bär mig åt för att riva denna?

Är det en etta med sovplats precis vid köket? Jag antog att det fanns ett sovrum i lägenheten.

Jag har rivit gipsväggar genom att skära med en ordentlig mattkniv och sedan slå ut skivan med kofot och slägga. Ganska lätt med dammigt. Använd munskydd. Under sitter träreglar eller om det är nyare eventuellt av metall. De är spikade (alt skruvade) i varandra samt golv och tak. Dra ut spik med hammaren, kofot eller tång. Om det är skruvat, skruvdragare . Se till att det inte är el eller vvs i väggen.

Är det en etta med sovplats precis vid köket? Jag antog att det fanns ett sovrum i lägenheten.

Jag har rivit gipsväggar genom att skära med en ordentlig mattkniv och sedan slå ut skivan med kofot och slägga. Ganska lätt med dammigt. Använd munskydd. Under sitter träreglar eller om det är nyare eventuellt av metall. De är spikade (alt skruvade) i varandra samt golv och tak. Dra ut spik med hammaren, kofot eller tång. Om det är skruvat, skruvdragare . Se till att det inte är el eller vvs i väggen.
Fel av mig, tänkte att du visste hur lägenheten såg ut, men hur skulle du kunna veta det :) Se gärna bifogade bilder.

Tack för förklaring! I det här fallet blir det troligtvis då bara ta bort mot tak. Tror du Det kan skada taket eller bli tokigt, eller är väggen en "lös del" som jag bara tar bort och taket är intakt?

Modern kök med vita kakelväggar och träinredning som leder ut i korridor.
Skapa konto
Kök med vit kakelvägg, träarbetsbänk, inbyggd spishäll, rostfri diskho och fläkt.
Skapa konto
Modernt kök med träskåp, inbyggd ugn och rostfri diskho, öppen dörr till hallen i bakgrunden.
Skapa konto
Tomt rum med parkettgolv, vita garderober och öppning till köket.
Skapa konto
Tomt vardagsrum med trägolv och vit bågformad dörröppning mot ett kök.
Skapa konto
Tomt rum i lägenhet med parkettgolv, ett fönster, och en vit garderob; diskussion om att ta bort en vägg mot taket.
Skapa konto
Tomt rum i lägenhet med parkettgolv, tapetserade väggar, fönster och radiator, med synlig taklist.
Skapa konto

BirgitS
Hur gammalt är huset och hur högt?
Det säger lite om hur väggarna kan vara uppbyggda.

Man får räkna med att taket blir något skadat när man river väggen, åtminstone så finns där ingen puts om det är betongbjälklag eller gipsskiva om det är sånt i taket, där väggen finns nu, så viss takreparation behövs nog.

Om du tar bort delar av väggen, alltså inte bara det som man nu byggt på för valvet, så kan du behöva lov av föreningen eftersom väggen innanför ytskiktet är deras.

Själv tycker jag nog att det vore snyggast att lämna lika mycket vägg ovanför öppningen som det är ovanför ytterdörren eller badrumsdörren, för eftersom det är en rätt smal öppning kan det bli konstiga proportioner om den går ända upp till tak.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammalt är huset och hur högt?
Det säger lite om hur väggarna kan vara uppbyggda.

Man får räkna med att taket blir något skadat när man river väggen, åtminstone så finns där ingen puts om det är betongbjälklag eller gipsskiva om det är sånt i taket, där väggen finns nu, så viss takreparation behövs nog.

Om du tar bort delar av väggen, alltså inte bara det som man nu byggt på för valvet, så kan du behöva lov av föreningen eftersom väggen innanför ytskiktet är deras.

Själv tycker jag nog att det vore snyggast att lämna lika mycket vägg ovanför öppningen som det är ovanför ytterdörren eller badrumsdörren, för eftersom det är en rätt smal öppning kan det bli konstiga proportioner om den går ända upp till tak.
1970, 6 våningar, takhöjd 250 :)

Tack! Som du säger borde det blir viss skada på taket, försökte googla lite för att se bilder på ungefär hur det kan bli men fick tyvärr ingen bra träff. Målningsarbete har jag gjort innan o slängt i lite sand så om det bara blir så är det under kontroll :)

Tack för tips om förening, detta ska jag absolut kolla. Som jag förstår det har de inte rätt att säga nej, men lika bra att vara öppen med vad man gör :)

Jag tror du har helt rätt, kommer se konstigt ut med en smal hög öppning. Om jag tar bort ändå till tak så bygger det nog på att jag breddar och löser el-problematiken.

Om du väljer att ta bort delar av väggen kan det vara bra att veta var reglarna sitter innan. Då kan du skära gipset längs med en regel och på så sätt slippa ta sönder de delar du vill ha kvar. Du kommer kanske behöva flytta reglar om du bara vill öka storleken på öppningen.

• Gilla
simonnnn
  • Laddar…
BirgitS
Då tror jag att det är betong i väggarna och inte träreglar med gips, dock kan det vara en annan enklare konstruktion ovanför dörrarna. Här i vår lägenhet från -63 är det från början en enkel träram med träskiva på ovanför dörrarna som utfyllnad mellan betongelementen som utgör väggarna på sidorna. Någon i styrelsen bör kunna svara mer exakt.

Det stämmer att de inte kan säga nej, under förutsättning att det inte är en bärande vägg, men de kan ju orsaka problem i fortsättningen om man inte ber om lov men borde ha gjort det. Kolla stadgarna och om det finns någon regelsamling för föreningen.

Som sagt tror inte valvet suttit där från början. Knacka på en motsvarande lägenhet på ett annat våningsplan och kolla hur det ser ut. Är det inte original blir det säkert mycket enklare att ta bort.

T topmount skrev:
Som sagt tror inte valvet suttit där från början. Knacka på en motsvarande lägenhet på ett annat våningsplan och kolla hur det ser ut. Är det inte original blir det säkert mycket enklare att ta bort.
Dessvärre har alla samma så jag förutsätter att det är från byggåret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.