Fadai Fadai skrev:
Så ser nog munhålan ut när man tagit en tugga....oooooh!
Inte säker på att man har nån munhåla kvar........

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Frörea vankas på black friday.. på flera håll!

(tipsar bara, ifall nån ändå ska handla! Eller om ni som mig inte borde handla fler.. men kan inte riktigt låta bli) ;)

Några generella sajter som skyltat med black friday (har ni nån favorit utöver dessa, kolla där med! De har troligen nån drive med..)

Reklambild för Impecta Fröhandel med Black Friday-erbjudande om fri frakt och rea på alla produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text "BLACK WEEKEND" över gröna växtblad som symboliserar rea på trädgårdsprodukter.
Skapa konto

Solros med texten "Black Friday Minst 15% Fri frakt 23-25 november" för en försäljningskampanj.
Skapa konto

(y)

Intresserad av chili och lite roliga tomater?

Black Friday-rea med slogan "Galna priser på utvalda produkter" och logotyp för Chili Lovers.
Skapa konto

Så är tipset att kika in här imorgon.. :cool:

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Tills nästa helg kanske den är klar att användas..
Dags att så chili..

Träställning för odling ovanför digitalpiano i ett vardagsrum.
Skapa konto

Tänkt att husera två ”brickor/lådor” med chilisar.. med lampa ovan. Vill ha nått bord som är lätt att ta bort.. plus att man ska kunna spela lite julmusik till jul hehe

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Ja, jag vet.. jag behövde verkligen inga fler! JAG VET! Men de håller ju flera år.. och nu när jag vet att jag faktiskt kan äta och tycka om chili.. ville jag ha ytterligare nån mild..

(y)

Hot banana (c)
Ukranian purple (t)
Cayenne golden
Biquinho Amarela (c)
Jalapeno Mammoth (c)

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Måste ju visa upp några burkar som äntligen fått visa upp sig från sin fina sida.. dvs med namn/skylt :)

Fyra hemgjorda inläggsburkar med etiketter; inlagd Hungarian Hot Wax, hot sauce med Amarillo och ananas.
Skapa konto

Dock var det inte så lätt att få etiketterna och skrivaren att funka som jag ville (och jag vill inte slösa papper/etiketter, så jag använde, klippte och klistra för att få ihop vissa). Men ska göra på annat sätt sen (man lär så länge man lever)

OBS - Nya flaskorna/burkarna invigda också!

• Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Plockat lite här och där, förbereder inför "vinterodling", skördat lite godsaker......

Lite smått katastrofalt odlingsområde.

Odlingsbäddar med frost, redskap och ett nytt mini-växthus i en trädgård under vinterförberedelse.
Skapa konto

Hittade lite glömda rotfrukter, palsternackor.

Nyss upptagna palsternackor med jordrester och blast liggande på ett vitt underlag.
Skapa konto

Skördade de sista/första.

Skördat physalis i ett höstlövsskal på dekorerat fat bredvid en gul citron.
Skapa konto

Fler på gång!

En växt med stora gröna blad inomhus nära ett fönster, som en del av ett hemmaodlingsprojekt.
Skapa konto

Lite överallt, måste skaffa större hus.

Chiliväxt med vita knoppar i kruka inomhus, suddig bakgrund med person i vita strumpor.
Skapa konto

Nya miniväxthuset!

Inomhus växthus med växtlampor och plantkrukor för vinterodling på ett köksbord, i ett soligt fönster.
Skapa konto

För att göra @Snigla glad, lite chili!

Chilipepparplantor med mognande röda och bruna frukter i kruka vid fönster.
Skapa konto

Mvh P-A

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Hehe, man måste ju ha nått att göra på vintern med.. ;)(y)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Mr Pagno.. kan du inte fotografera övergången mellan växthusen lite bättre (rakt framifrån kanske?) så man ser lite bättre.. det lilla man urskiljer ser väldigt snyggt ut! :D
Tänkte påminna, ifall du missat.. ;)

S
Skördat fryst brocolli. Skotten var lite beska men annars fina.

Frysta sockerärtor i bakgrunden.

• Trädgårdsland med snötäckt broccoliplanta i förgrunden och frysta sockerärtor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
S
Hur länge kan man lämna grönkålen innan skörd? Är ett par tre minus på nätterna nu.
Egenodlade grönkålsplantor täckta av frost på en trädgårdsbädd under kyligt väder.
Skapa konto

Tog in det som fanns att skörda i övrigt. Ärtor, broccoli, mangold och rotselleri.
Rotselleri brukar vi baka på grillen ibland men de egenodlade blev små.

Egenodlad grönsaksskörd på diskbänk, inkluderar ärtor, broccoli, mangold och grönkål.
Skapa konto

Uppgrävda rotselleriplantor med synliga rötter och delvis vissnade blad på grå mark.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Grönkål är väldigt tålig iaf och brukar kunna stå sig under lite frost iaf.. men jag vet egentligen inte så mycket mer för jag har inte odlat den själv än. Tror du märker lite när den börjar tappa sin spänst.. (problemet är väl att veta när man vill ta in allt hehe - men jag har som sagt för mig att de är tåliga och jag har också för mig att en odlarkompis la en väv över när snön kom.. och gick ut och skördade under väven sen.. just grönkål alltså)

Ska nog prova på att odla lite nästa år själv.. om jag får plats..:):thinking:

Idag kom frötomten till mig :)

En mängd olika fröpåsar utspridda på ett bord, inklusive chili och tomater.
Skapa konto

Jisses säger jag bara, även om jag fått lite dubbletter av sånt jag redan hade.. så lyckades tomten fylla på fröskafferiet ordentligt!

Till och med några nya chilisorter och några nya tomater.. :surprised:

Det är dock kul att få sånt man kanske inte skulle köpt själv annars.. som den där tvättsvampsgurkan hehe :p

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Fadai
S sinuslinus skrev:
Hur länge kan man lämna grönkålen innan skörd? Är ett par tre minus på nätterna nu.
[bild]

Tog in det som fanns att skörda i övrigt. Ärtor, broccoli, mangold och rotselleri.
Rotselleri brukar vi baka på grillen ibland men de egenodlade blev små.

[bild]
[bild]
Grönkål är verkligen en vintergrönsak! Grannens brukade stå fin o stark in i jan många ggr. Don't worry-be happy.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi får inte tillgång till våra terrasser förrän i april/maj. Men jag vill ju starta lite tidigare med mina örtkryddor.

Har fått jättefina chilifrön från Snigla. Letar efter persilja,dragon, dill, oregano, mejram, mynta, salvia, basilika med flera sorter.

Vet inte heller när man sätter fröna (södra Algarvekusten).

Har inte heller hittat var man köper frön. Det måste väl finnas nån internetsajt?

Har en balkong nu med middags och eftermiddagssol. Tänkte plantera i jan-feb om ni tror det är ok. Och sedan flytta krukorna till sin rätta plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.