En elektrisk anordning med öppen bakpanel visande kablar och etiketter, fotograferad i en hemmamiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räknas verkligen detta som dubbelisolerat? :thinking:

13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Ingår dynorna så blir det trippelisolerat.

13th Marine 13th Marine skrev:
Plast- eller plåtchassi?

Det är ett plåtchassi.

Lackeringen kanske räknas som ett isolerande lager.

Jag funderade på det.
Samtidigt så ska man trä en ca 7cm lång isoleringsstrumpa på inkommande ledning vid skruvplinten, vilket jag tolkar är för att hålla dubbelisoleringen där.

Ser ut att vara S-märkt:surprised: dessutom, men det kan ju suttit en dubbelisolerad kabel på exemplaret som faktiskt granskades och testades?

Och vad är det som säger att armaturen är testad? Ett klistermärke påsatt i Kina?

Är väl bara att maila IKEA och fråga?

Tror inte Ikea släpper igenom något som inte uppfyller gällande krav.
Volymerna är för stora och risken för badwill är för stor för att det ska vara lönt.
Sedan är säkert produktens TK minimerad så långt det bara går.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det skulle inte vara första gången företaget säljer en "mindre bra" vara och IKEA är knappast kända för att bära kvalitetsfanan så särskillt högt. Det dom är kända för är ett lågt pris och det brukar ibland kollidera med en bra kvalitet.

Kända för lågt pris är dom. Tror ingen jämför Ikea med att gå till Svenskt Tenn och köpa möblemang.
Uppfattar dock att dom är på tårna när det gäller säkerheten omkring deras produkter.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Jag slänger iväg en fråga till Ikea, tänkte kolla här först så jag inte missat nått

Har dom inte vid ett flertal tillfällen fått återkalla elprodukter??

Ska bli intressant att höra vad de säger. Nu tog jag ingen bild men mina IKEA vägglampor "Nymåne" som jag köpte och monterade i helgen tror jag också hade enkelisolerade ledare som dels låg mot plåten dels direkt mot den bakomliggande väggen. Jag lade en plastskiva bakom.

Fanns ingen anvisning som förbjöd montage mot en plåtvägg (vilket i o f s är ytterst osannolikt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.