3 394 980 läst · 18 260 svar
3395k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Om den råkat bli exakt 100mm för kort skulle jag kunnat skickat ner en bit av den exakt 100mm för korta bänkskivan jag har stående nånstans, så hade du kunnat skarva i kanske..TeroM skrev:
F.ö. gillade jag den klassiska 3m T.A.L varianten bättre än Hultafors varianten.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Har en gammal, blå, talmeter och en modern svart (som den som hamnade i tunnan några inlägg upp).
Tycker den gamla blå är bättre på alla sätt som skiljer de åt! Hoppas den modellen börjar säljas igen
Tycker den gamla blå är bättre på alla sätt som skiljer de åt! Hoppas den modellen börjar säljas igen
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Kanske inte helt rätt tråd men idag har jag svurit över hur lång tid det tar och hur omständligt det är att precisionssåga skivor och klyva brädor med tvingar och sticksåg/ billig bordscirkelsåg/ handsåg så för att inte ge upp projekten totalt har jag gjort plats i budgeten för inköp av något med ordentliga anhåll. Därför ber jag er om tips, vad ska jag köpa?
Förutsättningarna är Västra Götaland eller online, helst ett pris under 6k, resten av verktygen är blåa men är sågverktyget inte batteridrivet så kvittar det.
Förutsättningarna är Västra Götaland eller online, helst ett pris under 6k, resten av verktygen är blåa men är sågverktyget inte batteridrivet så kvittar det.
Ett litet steg för mänskligheten, ett stort steg för oss som använder festooltvingar upp o ner o önskar vi vore bläckfiskar.
Här ska ni få se... har rätt många jiggar där festooltvingarna sitter upp o ner i spår, taperjiggen på bilden exempelvis. När man ska byta ämne så kör man upp tvingarna, tar nya ämnet, råkar blinka o vips har minst en tving ramlat ner i botten. När den ska hissas upp ramlar en annan ner...ja sådär kan det hålla på och är man inte väldigt udda skapt så saknar man minst en hand för att få rätt på det. Ni som bankat ner ankorna på zoo i köpenhamn förstår känslan.
Så! Borra, gänga, neodymmagnet, M4 skruv, färdigt. Ingen superhållkraft men de ramlar inte ner av sig själv i alla fall.
(Nu kanske jag e 15 år sen med detta men har inte sett det förut..)
Edit. Man får nog betydligt större hållkraft om man vänder magneten 90 grader o skruvar den i toppen. Lite mer avancerad borrning dock o kräver att man filar bort stoppklacken annars når tvingen inte upp till magneten.
Edit 2...eller limmar en kort stavmagnet med rätt magneteseringsriktning i skåran, slipper man borra. Har såna på jobb, återkommer.
Här ska ni få se... har rätt många jiggar där festooltvingarna sitter upp o ner i spår, taperjiggen på bilden exempelvis. När man ska byta ämne så kör man upp tvingarna, tar nya ämnet, råkar blinka o vips har minst en tving ramlat ner i botten. När den ska hissas upp ramlar en annan ner...ja sådär kan det hålla på och är man inte väldigt udda skapt så saknar man minst en hand för att få rätt på det. Ni som bankat ner ankorna på zoo i köpenhamn förstår känslan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Så! Borra, gänga, neodymmagnet, M4 skruv, färdigt. Ingen superhållkraft men de ramlar inte ner av sig själv i alla fall.
(Nu kanske jag e 15 år sen med detta men har inte sett det förut..)
Edit. Man får nog betydligt större hållkraft om man vänder magneten 90 grader o skruvar den i toppen. Lite mer avancerad borrning dock o kräver att man filar bort stoppklacken annars når tvingen inte upp till magneten.
Edit 2...eller limmar en kort stavmagnet med rätt magneteseringsriktning i skåran, slipper man borra. Har såna på jobb, återkommer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ikväll har jag slipat köksknivarna.
Som flitig läsare i verktygsdelen av forumet går jag så klart och drömmer om en Tormek eller liknande, men än en gång så har min ruixin pro (ebay) slipjigg gett ett gott resultat och jag får fortsätta att drömma.
Som flitig läsare i verktygsdelen av forumet går jag så klart och drömmer om en Tormek eller liknande, men än en gång så har min ruixin pro (ebay) slipjigg gett ett gott resultat och jag får fortsätta att drömma.
Sänksåg?F faf skrev:Kanske inte helt rätt tråd men idag har jag svurit över hur lång tid det tar och hur omständligt det är att precisionssåga skivor och klyva brädor med tvingar och sticksåg/ billig bordscirkelsåg/ handsåg så för att inte ge upp projekten totalt har jag gjort plats i budgeten för inköp av något med ordentliga anhåll. Därför ber jag er om tips, vad ska jag köpa?
Löp och köp:F faf skrev:Kanske inte helt rätt tråd men idag har jag svurit över hur lång tid det tar och hur omständligt det är att precisionssåga skivor och klyva brädor med tvingar och sticksåg/ billig bordscirkelsåg/ handsåg så för att inte ge upp projekten totalt har jag gjort plats i budgeten för inköp av något med ordentliga anhåll. Därför ber jag er om tips, vad ska jag köpa?
https://www.toolab.se/produkt/GKT-55-GCE-Bosch-Sanksag-i-L-Boxx-med-1600mm-skena
https://www.toolab.se/produkt/FSN1100-FSN-1100-Bosch-Skena-Sanksag
https://www.toolab.se/produkt/FSN-VEL-Bosch-Skarvstycke-for-skenor
https://www.toolab.se/produkt/FSN-SZW-Bosch-Tvingset
eller hellre, men verkar inte finnas hos toolab?
https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/tillbehor/styrskena/bosch-fsn-kzw-skruvtvingar
Jag är skitnöjd med min setup, har två 1600-skenor men hade hellre haft en 1100. Alternativt komplettera med en 800 och byta till de andra tvingarna.