Cheesen
S Stassen skrev:
Tycker du att 9,5 och 10 kvm (de små )sovrum är små? Jag har vuxit upp på 7 (mindre kul). Allt är ju relativt. Jag anser inte att barn behöver en egen suite, speciellt inte när det finns 2 rum för att se på tv. Tittar man i kataloghus är det vanligt med sovrum på 9-10 kvm.
Om man vill ha ett kataloghus, varför ritar man då själv?
Tänk såhär med storleken på sovrummen. När barnen flyttar hemifrån, vad ska du ha där då? Blir det ett hobbyrum? Ett gym? Ett hemmabion? Och vad gör du när barnen kommer på besök med respektive, samt två barnbarn. Då är 9 kvm otroligt trångt.
Har haft några katalogboenden där standard är ett rum på 7 ett på 9 ett på 11 och ett på 13kvm. Rummen på 7 och 9 funkar inte så bra när man vill ha tre garderober, en 120säng och ett skrivbord. Golvytan där du kan ha ett lekande barn försvinner. När vi byggde så ritade vi minsta rummet 11,5 kvm. Det hade gärna fått vara 13. Vårat hus på 145 kvm har ett stort kök och öppen planlösning men det minsta sovrummet känns trångt och instängt när man kommer från den stora ytan.

För övrigt så undrar jag alltid över varför någon idag ritar in två tvplatser... Tvn som sådan kommer att försvinna på något årtionde. Vi hamnar ju bara mer och mer i bärbara skärmar.

Cheesen Cheesen skrev:
Om man vill ha ett kataloghus, varför ritar man då själv?
Tänk såhär med storleken på sovrummen. När barnen flyttar hemifrån, vad ska du ha där då? Blir det ett hobbyrum? Ett gym? Ett hemmabion? Och vad gör du när barnen kommer på besök med respektive, samt två barnbarn. Då är 9 kvm otroligt trångt.
Har haft några katalogboenden där standard är ett rum på 7 ett på 9 ett på 11 och ett på 13kvm. Rummen på 7 och 9 funkar inte så bra när man vill ha tre garderober, en 120säng och ett skrivbord. Golvytan där du kan ha ett lekande barn försvinner. När vi byggde så ritade vi minsta rummet 11,5 kvm. Det hade gärna fått vara 13. Vårat hus på 145 kvm har ett stort kök och öppen planlösning men det minsta sovrummet känns trångt och instängt när man kommer från den stora ytan.

För övrigt så undrar jag alltid över varför någon idag ritar in två tvplatser... Tvn som sådan kommer att försvinna på något årtionde. Vi hamnar ju bara mer och mer i bärbara skärmar.
Var i min text antyder jag att "jag vill ha" ett kataloghus? :thinking: Givetvis började vi kika på kataloghus och därifrån kan man få hjälp på traven om hur stora vissa rum i runda slängar brukar vara. Men det innebär inte att vi vill ha ett kataloghus. Det var en jämförelse.
Med handen på hjärtat, hur många hus ute i verkliga samhället har en inbyggd lägenhet utifall barn och barnbarn kommer på besök? Självklart blir ett av rummen ett gästrum med tex bäddsoffa. Sover man över några nätter hemma hos sina föräldrar förväntar man sig nog ingen suite. Inte jag i alla fall. Man får vackert knö ihop sig en aning. På 200 kvm ska man nog lyckas få in någon extrasäng här och var ;) Kan tyvärr inte bygga en lägenhet i huset för att barnbarnen kanske eventuellt kommer och sover över en vecka om året. Nästa rum blir garanterat kontor och förråd. Sista kommer bli en walk in closet men här får jag nog lägga fram det snyggt för mannen :crysmile:

Skönt att kunna gå iväg med sin bärbara skärm och sätta sig i fred någonstans utan att höra resten av familjen som babblar i vardagsrummet. Skönt med stor tv-skärm och surround när man ska se på film. Skönt att ha en undangömd tv-hörna för alla Tv-spel. Skönt för tonåringarna att få ett "eget" TV-rum som gör att de slipper knö i sina sovrum. Jag ser många fördelar med 2 tv-rum. Alla är vi olika och tur är väl det. Annars skulle alla bo i likadana kataloghus :rofl:

Vi har idag 3 sovrum. Minsta på 7 kvm, ett på 9 och ett på 14. Det på 7 är litet, för litet. Men det på 9 tycker jag är ett helt vanligt rum. Till och med ett ganska generöst rum.

Tack allesammans för er input. Speciellt till Enannananna, BirgitS och Gammelnörden som kommit med konstruktiv kritik och till och med lyckats hitta något positivt att säga. Tack! :D

• Gilla
  • Älska
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Jag är nyfiken på vilket ritprogram du använder, "Gammelnörden"? :)

Gammelnörden
Jag "klipp och klistrar" i förhandsvisning på min Mac, utifrån planlösningar från svenska husbyggarsidor eller en amerikansk sida som har mkt olika detaljer. Det är därför det blir lite suddigt, snett och vint...:oops:

Ah nu är jag här igen. Jag har ritat ytterligare på huset med hjälp från din ritning gammelnörden. Tycker ju att det är så roligt och tänkte att jag kunde visa hur det ser ut nu när jag funderat ett tag till. Som sagt en uppdatering för den som är intresserad :)
Nu med 2 klädkammare 1 förråd. Klädstreck i tvättstuga mellan cylindern (=varmvatten) och bänken. 3D-ritning av ett hus inklusive möblering med klädkammare, förråd och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdaterad 3D-ritning av ett hus med flera rum, inklusive två klädkammare, ett förråd och tvättstuga.
Skapa konto

Ja sen blir det givetvis en enkel garderob i vardera sovrummen. Har även slängt ut vår "nuvarande" soffa eftersom många tyckte att det var dumt att ha fönstren i ryggen. Smalaste sovrummet är 2,5m brett. Tack igen för allas input. Utan er hade jag aldrig kommit så här långt!

Nu är det bara köket kvar som behöver justeras. Det är i mitt tycke hörnen där du satt spisen eller diskho som är svårt att få riktigt bra. Tycker det brukar bli trångt i alla sådana hörn av någon anledning. Spis i hörn är väl något bättre än diskho. Egentligen är det väl för att sopskåpet brukar vara under diskhon och det ska användas samtidigt som någon diskar, torkar av bänk etc.

Klart trevligare med soffan sådär!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Väggen där skorstenen från vedspisen går upp kanske du kan göra plan, extra bänkyta i köket? Och ställa soffan mot den väggen istället så får soffan lite mer utrymme

3D-plan av ett kök med vedspis och skorsten, markerad vägg för bänkyta, och soffa positionerad mot väggen.
Skapa konto

Jag tycker att köket skulle vara ett L-kök med avlång köksö för att skapa en passage till matbordet. Som det är ritat nu måste man gå runt ena delen av U-et när man ska till köket från matbordet.

Jag har ritat ett förslag med raka hörn eftersom diagonalhörn stjäl mycket utrymme, särskilt om ni önskar en 80-häll (din ritning visar en 60-bred). Det är s k 90x90-skåp i båda hörnen, bra lösning med en lucka som följer med karusellen in finns i bl a Marbodals om HTH:s sortiment. (Jag misstänker att jag ritat väggarna något för långa, återkom gärna med mått).

Eftersom ni ofta är många ska ni kanske fundera på att ha två diskhoar, en vid fönstret och en större i halvön där plåtar får plats. Där placerade jag även diskmaskinen, då kan den fyllas samtidigt som någon förbereder nästa maträtt: det är ofta vid diskhon man krockar när flera är i köket på en gång.

Köket är för smalt för att rymma en fristående köksö, man behöver 120 cm utrymme på båda sidor för att kunna öppna diskmaskin/kyl och samtidigt passera.
Ritad planlösning av kök med måttangivelser, inkluderar 90x90-skåp vid hörnen och plats för dubbla diskhoar.
Skapa konto

3D-ritning av kökslayout med raka hörnskåp, spishäll, diskho vid fönster och halvö med diskmaskin.
Skapa konto

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
E Enannananna skrev:
Jag har ritat ett förslag med raka hörn eftersom diagonalhörn stjäl mycket utrymme, särskilt om ni önskar en 80-häll (din ritning visar en 60-bred). Det är s k 90x90-skåp i båda hörnen, bra lösning med en lucka som följer med karusellen in finns i bl a Marbodals om HTH:s sortiment. (Jag misstänker att jag ritat väggarna något för långa, återkom gärna med mått).

Eftersom ni ofta är många ska ni kanske fundera på att ha två diskhoar, en vid fönstret och en större i halvön där plåtar får plats. Där placerade jag även diskmaskinen, då kan den fyllas samtidigt som någon förbereder nästa maträtt: det är ofta vid diskhon man krockar när flera är i köket på en gång.

Köket är för smalt för att rymma en fristående köksö, man behöver 120 cm utrymme på båda sidor för att kunna öppna diskmaskin/kyl och samtidigt passera.
[bild]
[bild]
Det ser ju trevligare ut sådär. Jag hade dock flyttat alla väggskåp samt stora diskhon och diskmaskin till väggen där du har spisen. Då kommer disken längre från gäster som sitter vid matbordet samt att väggskåp med ex glas kommer nära diskytan.

Sen hade jag flyttat den lilla hon dit du har den stora för att få en plats att fylla på vatten nära sällskapsytan. Blir ju lite barstuk som kan vara trevligt.

Slutligen hade jag placerat spisen mot ytterväggen och inte haft några väggskåp där. Man kan placera fönster på vardera sida av spisen så får man in bra med ljus i köket samt att det blir lite extra luftigt utan skåp på den väggen.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Jag funderade på att placera ho/diskmaskin mot vänster vägg men misstänker att det blir för trångt, det är inte praktiskt att ha diskhon alldeles intill hörnet.

Är vedspisen ett absolut måste? Vad ska ni använda ni den till?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Väggen där skorstenen från vedspisen går upp kanske du kan göra plan, extra bänkyta i köket? Och ställa soffan mot den väggen istället så får soffan lite mer utrymme

[bild]
Tack! jag håller med dig fullt och fast! Mycket bättre på det viset! Tack!

L lundo27 skrev:
Jag tycker att köket skulle vara ett L-kök med avlång köksö för att skapa en passage till matbordet. Som det är ritat nu måste man gå runt ena delen av U-et när man ska till köket från matbordet.
Ja du har helt rätt i att man måste gå runt. Vi har ett sådant kök idag och tycker inte att det är några problem. Ofta samlar vi ihop allt från bordet till bänken innan vi går runt. Det går bra. Tack för tipset :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.