83 086 läst · 194 svar
83k läst
194 svar
Mitt bygge av snickarbod
Idag har det varit mycket jobb! Vi började strax före 07 och la ner när det kom en regnskur vid 20:30. Har dock hunnit mycket! Inte hunnit med att fota så mycket.
Att ha ett 45gradigt hörn som lutar gjorde dock att det tog tid att få till alla snedsågningar av takbalkarna!
Att ha ett 45gradigt hörn som lutar gjorde dock att det tog tid att få till alla snedsågningar av takbalkarna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Precis! Tänk dig att du lägger ytterligare en syll ovanpå den syll du redan lagt. Fast denna förankrar du endast med skruv/spik i den första. Så när/om den nedersta blir fuktskadad lyfter du upp huset sektionsvis med domkrafter, lossar spiken/skruvarna och bankar ut den gamla syllen och trycker in ny.V vectrex skrev:
Jag är som sagt novis, så om det är standard eller ej vet jag inte. Men jag är extremt glad att det var så de gjorde när mitt hus byggdes. Otroligt mycket lättare att sätta in ny då. Här kan du se när jag håller på att byta syll.
Bra jobbat men bygger man bara rätt från början så ska du aldrig behöva byta ut syllen.LoweW skrev:Precis! Tänk dig att du lägger ytterligare en syll ovanpå den syll du redan lagt. Fast denna förankrar du endast med skruv/spik i den första. Så när/om den nedersta blir fuktskadad lyfter du upp huset sektionsvis med domkrafter, lossar spiken/skruvarna och bankar ut den gamla syllen och trycker in ny.
Jag är som sagt novis, så om det är standard eller ej vet jag inte. Men jag är extremt glad att det var så de gjorde när mitt hus byggdes. Otroligt mycket lättare att sätta in ny då. Här kan du se när jag håller på att byta syll.
Att du fick byta ut syllen på ditt hus är väl antagligen pga en fuktskada av något slag?
Men på din bild så är där ju "bara" 1 syll?
Tack! Håller med om att fuktskador ofta beror på dåliga förhållanden i grunden. Vilket kanske skulle göra min lösning till ”hängslen och livrem” i TS bygge.P Pappa1986 skrev:
Njae, eller nästan. Om du tittar i det nedre hörnet till höger på bilden kan du se att det är en syll(45x145) som är ”bultad” till grunden och på den ligger det en 45x95 som är skruvad med träskruv ner i syllen. På 45x95:an är själva reglarna i väggen fastskruvade i.
Vilket gör att jag vid ett eventuellt syllbyte inte behöver oroa mig för att väggarna skulle röra sig särskilt mycket, plus att jag slipper lossa varenda regel.
Men som sagt, det är en snickeboa som dessutom ser ut att vara väl över marken med god ventilation!
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Ok. Då är jag medLoweW skrev:Tack! Håller med om att fuktskador ofta beror på dåliga förhållanden i grunden. Vilket kanske skulle göra min lösning till ”hängslen och livrem” i TS bygge.
Njae, eller nästan. Om du tittar i det nedre hörnet till höger på bilden kan du se att det är en syll(45x145) som är ”bultad” till grunden och på den ligger det en 45x95 som är skruvad med träskruv ner i syllen. På 45x95:an är själva reglarna i väggen fastskruvade i.
Vilket gör att jag vid ett eventuellt syllbyte inte behöver oroa mig för att väggarna skulle röra sig särskilt mycket, plus att jag slipper lossa varenda regel.
Men som sagt, det är en snickeboa som dessutom ser ut att vara väl över marken med god ventilation!
Men jag kan nog garantera att gör du bara allt rätt så kommer du slippa görs ett syllbyte i framtiden. Möjligen dina barnbarn som undrar morfar/farfar har tänkt här(undra hur tekniken ser ut om 70 år? Balk/metallskena som syll kanske)
Förstår din tanke med "syll" på syll
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
Hur långt kom ni i helgen? Ser ut som tempot i fredags var bra
Slet som djur och kämpade mot regn och kraftig blåst! Men nu är det vädersäkrat. Ska dra på en vindväv utanpå utegipsen och över fönsterhålen för att få lugn och ro mot en västkustsk höst!Frustrator skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bygger man denna årstid i denna del av landet så vill man bara få det regnskyddat så fort det går. Vi spikade råspont och la papp med en presenning över det vi gjort hela tiden. Regnskurar hela tiden, och dessutom vind som ville blåsa iväg allt hela tiden, precis hopplöst.H henkepenk skrev:
Kul att följa ditt bygge. Bor själv i Borås så vet vad du menar med skurarna som va i helgen
Bygget går vidare om än i betydligt långsammare tempo.
Jag har sedan senaste inlägget:
Häftat på vindskyddsduk runt hela huset.
Läktat stora delar.
Köpt och monterat lås och handtag på dörren.
Grundmålat all utstickande råspont och takstolar.
Färdigstrykt vindskivan på framsidan eftersom plåtslagaren kommer montera hängränna här.
Häftat fast allt insektsnät för takluftningen.
Burit in och börjat måla fasadpanelen inne i huset.
Börjat spika panel på utsidan.
Jag har sedan senaste inlägget:
Häftat på vindskyddsduk runt hela huset.
Läktat stora delar.
Köpt och monterat lås och handtag på dörren.
Grundmålat all utstickande råspont och takstolar.
Färdigstrykt vindskivan på framsidan eftersom plåtslagaren kommer montera hängränna här.
Häftat fast allt insektsnät för takluftningen.
Burit in och börjat måla fasadpanelen inne i huset.
Börjat spika panel på utsidan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer