Idag har det varit mycket jobb! Vi började strax före 07 och la ner när det kom en regnskur vid 20:30. Har dock hunnit mycket! Inte hunnit med att fota så mycket.

Att ha ett 45gradigt hörn som lutar gjorde dock att det tog tid att få till alla snedsågningar av takbalkarna!

Takbalkar med snedsågningar placerade på byggställningar, handsåg och måttband i bakgrunden på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som arbetar på komplex takstomme med snedsågade takbalkar vid ett byggprojekt.
Skapa konto
Byggplats med oavslutad trästomme till en byggnad och såg i förgrunden vid skymning.
Skapa konto
Konstruktion av trästomme för tillbyggnad på ett hus med snickare som arbetar på takstolarna.
Skapa konto
Person i arbetskläder på nybyggt träbjälklag för tak i kvällsljus med verktyg och sågat virke.
Skapa konto
Konstruktion av trästomme för ett tak med balkar som har snedsågats; person står på ställning under skymningen.
Skapa konto

• Gilla
LJC och 14 till
  • Laddar…
LoweW
V vectrex skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Skulle jag ha ytterligare en syll under syllen?
Så bygger man väl inte? Vad skulle fördelen med det vara? Enkelt att byta med några ton hus ovanpå? Njae?
Precis! Tänk dig att du lägger ytterligare en syll ovanpå den syll du redan lagt. Fast denna förankrar du endast med skruv/spik i den första. Så när/om den nedersta blir fuktskadad lyfter du upp huset sektionsvis med domkrafter, lossar spiken/skruvarna och bankar ut den gamla syllen och trycker in ny.

Jag är som sagt novis, så om det är standard eller ej vet jag inte. Men jag är extremt glad att det var så de gjorde när mitt hus byggdes. Otroligt mycket lättare att sätta in ny då. Här kan du se när jag håller på att byta syll.

• Renoveringsarbete där en ny syll är på väg att installeras med hjälp av domkrafter i ett hus.
    Skapa konto
  • Gilla
murak och 4 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Precis! Tänk dig att du lägger ytterligare en syll ovanpå den syll du redan lagt. Fast denna förankrar du endast med skruv/spik i den första. Så när/om den nedersta blir fuktskadad lyfter du upp huset sektionsvis med domkrafter, lossar spiken/skruvarna och bankar ut den gamla syllen och trycker in ny.

Jag är som sagt novis, så om det är standard eller ej vet jag inte. Men jag är extremt glad att det var så de gjorde när mitt hus byggdes. Otroligt mycket lättare att sätta in ny då. Här kan du se när jag håller på att byta syll.
Bra jobbat men bygger man bara rätt från början så ska du aldrig behöva byta ut syllen.
Att du fick byta ut syllen på ditt hus är väl antagligen pga en fuktskada av något slag?
Men på din bild så är där ju "bara" 1 syll?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
LoweW
P Pappa1986 skrev:
Bra jobbat men bygger man bara rätt från början så ska du aldrig behöva byta ut syllen.
Att du fick byta ut syllen på ditt hus är väl antagligen pga en fuktskada av något slag?
Men på din bild så är där ju "bara" 1 syll?
Tack! Håller med om att fuktskador ofta beror på dåliga förhållanden i grunden. Vilket kanske skulle göra min lösning till ”hängslen och livrem” i TS bygge.

Njae, eller nästan. Om du tittar i det nedre hörnet till höger på bilden kan du se att det är en syll(45x145) som är ”bultad” till grunden och på den ligger det en 45x95 som är skruvad med träskruv ner i syllen. På 45x95:an är själva reglarna i väggen fastskruvade i.

Vilket gör att jag vid ett eventuellt syllbyte inte behöver oroa mig för att väggarna skulle röra sig särskilt mycket, plus att jag slipper lossa varenda regel.

Men som sagt, det är en snickeboa som dessutom ser ut att vara väl över marken med god ventilation!

• Gilla
karlsson928
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Tack! Håller med om att fuktskador ofta beror på dåliga förhållanden i grunden. Vilket kanske skulle göra min lösning till ”hängslen och livrem” i TS bygge.

Njae, eller nästan. Om du tittar i det nedre hörnet till höger på bilden kan du se att det är en syll(45x145) som är ”bultad” till grunden och på den ligger det en 45x95 som är skruvad med träskruv ner i syllen. På 45x95:an är själva reglarna i väggen fastskruvade i.

Vilket gör att jag vid ett eventuellt syllbyte inte behöver oroa mig för att väggarna skulle röra sig särskilt mycket, plus att jag slipper lossa varenda regel.

Men som sagt, det är en snickeboa som dessutom ser ut att vara väl över marken med god ventilation!
Ok. Då är jag med :D
Men jag kan nog garantera att gör du bara allt rätt så kommer du slippa görs ett syllbyte i framtiden. Möjligen dina barnbarn som undrar morfar/farfar har tänkt här:crysmile:(undra hur tekniken ser ut om 70 år? Balk/metallskena som syll kanske:thinking:)
Förstår din tanke med "syll" på syll :D

• Gilla
Jääns och 1 till
  • Laddar…
Hur långt kom ni i helgen? Ser ut som tempot i fredags var bra

• Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hur långt kom ni i helgen? Ser ut som tempot i fredags var bra
Slet som djur och kämpade mot regn och kraftig blåst! Men nu är det vädersäkrat. Ska dra på en vindväv utanpå utegipsen och över fönsterhålen för att få lugn och ro mot en västkustsk höst!
En person står framför en byggställning av ett hus med träreglar och utegips i grått väder.
Skapa konto
Hus under renovering med utegips, plastöverdrag över fönsterhål och material på marken.
Skapa konto
Nybyggd husdel med utegips och förberedda fönsteröppningar, väderskyddat för höst.
Skapa konto
Byggarbetsplats med fasad som har utegips och tomma fönsteröppningar, redo för väderskydd.
Skapa konto
Nybyggt trähus med utegips vädersäkrat, cyklar och byggmaterial på gården.
Skapa konto
Nyinstallerat svart takpapp på byggnad för väderskydd mot västkustklimat.
Skapa konto
Inredning av halvfärdig byggnation med isolering, utegips och verktyg synligt.
Skapa konto

• Gilla
roli och 12 till
  • Laddar…
PS. Notera den underbara takhöjden. Plywooden som står upp på bilden inifrån boden är 250cm hög!

• Gilla
  • Wow
VolvoBm218 och 9 till
  • Laddar…
Grymt! :)

• Gilla
Linus94 och 2 till
  • Laddar…
Kanonfint! När jag byggde nåt liknande svor jag över att jag inte isolerade taket ovanifrån, innan råsponten kom på. Det är bra drygt att fippla med underifrån... men går, det gör det.

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
H henkepenk skrev:
Kanonfint! När jag byggde nåt liknande svor jag över att jag inte isolerade taket ovanifrån, innan råsponten kom på. Det är bra drygt att fippla med underifrån... men går, det gör det.
Bygger man denna årstid i denna del av landet så vill man bara få det regnskyddat så fort det går. Vi spikade råspont och la papp med en presenning över det vi gjort hela tiden. Regnskurar hela tiden, och dessutom vind som ville blåsa iväg allt hela tiden, precis hopplöst.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kul att följa ditt bygge. Bor själv i Borås så vet vad du menar med skurarna som va i helgen :D

Bygget går vidare om än i betydligt långsammare tempo.

Jag har sedan senaste inlägget:

Häftat på vindskyddsduk runt hela huset.
Läktat stora delar.
Köpt och monterat lås och handtag på dörren.
Grundmålat all utstickande råspont och takstolar.
Färdigstrykt vindskivan på framsidan eftersom plåtslagaren kommer montera hängränna här.
Häftat fast allt insektsnät för takluftningen.
Burit in och börjat måla fasadpanelen inne i huset.
Börjat spika panel på utsidan.
Två personer bär och förbereder en stapel grundmålad fasadpanel utomhus.
Skapa konto

Inomhusbygge med vindskyddsduk på väggarna, en stege, och målade träpaneler redo för montering.
Skapa konto
Hus under renovering med vindskyddsduk och läkter, samt grundmålad råspont och takstolar.
Skapa konto

• Gilla
SC Aero och 3 till
  • Laddar…
Inte mycket kvar nu ju ;)(y)

Vilken dimension har du valt till vindskivor?

Mvh

Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.