Hur har du gjort vinkeln på översta hållaren?
 
  • Gilla
Canon123
  • Laddar…
Fixat lite med nya kanaler och spjäll för spånsugen.

Nymonterat ventilationsspjäll i tak kopplat till genomskinlig spånsugskanal längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anpassat spjäll i metall och svart material för spånsug monterat på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 2 till
  • Laddar…
Gjorde ett snabbt litet ställ till udda/överblivna borr. Hemmagjord träställning med numrerade hål som håller olika storlekar av borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjade ett par hyllor till mina surroundhögtalare så man kan få igång 5.1 nu efter flytten och fick krypa in bakom soffan för att dra lite högtalarkabel som sen fick skarvas för att nå Avskalade högtalarkablar och avbitartång på ett trägolv under installation av ljudsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Hemmagjort träställ för borr på ett arbetsbord i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Inget hemmajobb men ett jobb som påbörjades hemma. Monterade de handtag som jag svarvat hemma åt museijärnvägen.

Nysvarvade trähandtag monterade i förarplatsen på en ånglokomotiv med fokus på handtaget till ångbromsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt handtag till ångbromsen
Nytt handtag i trä, svarvat och monterat på ångbromsen i en ångloksförarhytt, med metalliska detaljer och kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det nya handtaget krävde en blankare omgivning

Nytt handtag monterat på ångbromsen inne i förarhytten på ett museijärnväg, med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde dessa hantag för typ tolv år sedan och stört mig på dom sedan dess.

Förarplats i ett gammalt tåglok med nylagade trähandtag på en ångbroms och en flaska på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu har jag tagit tag i saken och gjort nya till avstängningen av ångan till injektorerna (strålpump för att pumpa in vatten i ångpannan)

Ånglokets förarplats med nytt handtag till ångbromsen och andra mässings- och ekinstrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snygg förarplats

Ekklots svarvas i en svarv till ett handtag med fokus på arbetsprocessen och verktygen i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt svarvat trähandtag med metallbeslag ligger på ett arbetsbord med fil och såg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par bilder från tillverkningen. Råmaterialet är en ekklots som gjorts för att klossa räls i kurvor.
 
  • Gilla
mkristensson och 11 till
  • Laddar…
Använt svarven lite och gjort spår till låsbrickor som jag ska ha på axlarna.
 
  • Två metallaxlar med spår för låsbrickor på en blå arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Dags för mitt livs hittills största och mest komplicerade limning. Wish me luck!
[bild]
Daniel_N Daniel_N skrev:
Hur gick det?!?
Bättre sent än aldrig, eller vad heter det? Första limningen gick åt absolut helvete, och andra gången gick ok, men inte mer.
Träpanel under limning med klämmor på ett arbetsbord i en verkstad, flaskor med lim synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet:
Träpaneler limmade på en improviserad dörr stående i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till att det gick kasst första gången är som vanligt att man inte lyssnar på sig själv när man vet att det man gör är dåligt. I detta fall var det två saker som jag inte gjorde som jag verkligen borde:
1. Torrpassa, torrpassa, torrpassa. Tryck ihop skiten bara. Att som jag tänka "nej men ver verkar ju passa" är givetvis fullständigt idiiotiskt.
2. Använd inte gammalt lim. Det visste jag givetvis, men jag tog ändå den där gamla Cascoflaskan med en skvätt kvar på botten och intalade mig att det borde gå. Skiten verkade vid det laget ha en öppettid på ungefär 5-7 minuter. Andra gången körde jag Titebond 3, och invigde dessutom denna tingest. Väldigt praktisk måste jag säga!
GlueBot limflaska på ett arbetsbord med trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu återstår att fräsa lister som denna för att limma i alla speglar, för att emulera en gammal dörr. Sen massiva mängder slipning och spackling för att få till ytfinish och sedan några lager färg.
Hand håller en trälist framför en omonterad träkonstruktion som projekt för en dörrrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 7 till
  • Laddar…
Fortsätter på svarven, bockade till ett skydd för tvärsliden också, fortfarande under utveckling skulle jag säga men det ser ju faktiskt ut som det funkar. Mycket mindre skräp på fel ställen nu och man kan plocka av plåtbitarna och sopa av dom direkt i en tunna. Gjorde även nya avskrapare av läder från ett gammalt bälte, istället för filt, läste på nätet att det gick bra att använda och dom funkar riktigt bra jämfört med de gamla. Gjorde dom litet större så det verkligen skulle sitta bra, man riktigt ser hur dom puffar oljan framför sig nu. Och så har jag fixat oljningspunkter från förr så jag får in olja bakom skraparna.

30995495618_4f4f84b128_c.jpg

43957351385_e9de240c6c_c.jpg
 
  • Gilla
glasssat och 6 till
  • Laddar…
Första spjället klart. Spånsugen precis bakom väggen så jag räknar med att de första 90 graders avsticket kommer funka fint.

Första ventilationsspjället installerat i en vit vägg med synligt rör och en spånsugskanal bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit ventilationskanal på vägg med 90 graders böj vid tak, i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 4 till
  • Laddar…
Jo, jag har en kompis med stort snickeri, vi kan kalla honom Daniel för enkelhetens skull. Daniels snickeri brukade vara enkelt och oprententiöst vad gäller uppsamling av spån. Hyresgäster körde ts75an utan dammsug och jag brukade köra såg o hyvlar utan spånsug igång eller iaf inte med spjällen öppna. "Äh bry dig inte om det, det sopar vi upp på kvällen" löd rekommendationen från ägaren.

Men! Nu har han tydligen installerat en ny spånsug och efter det blivit riktigt nitisk (i klass med den där parkeringsgubben som är där ibland) o infört nolltolerans mot spån.

Jaha det gör väl inget?.., låt honom dammsuga personalen från topp till tå vid ankomsten på morronen o ha såna där klistermattor innanför dörren, det är ju hans problem?. Hmm ja men jo ser ni, jag ska tydligen visa lite fräsjiggar där nästa vecka och vissa av dom, bla ändträfräsjiggen, är spånets motsvarighet till böndernas gödselspridare!

Hujedamej, utan åtgärd hade jag och min jigg obönhörligen omgående blivit stoppade i fanerpressen.

Så, nu har jag gjort ett halvtaffligt försök, funkar faktiskt väldigt bra. Tar inte allt men nästintill. Fick bara den lilla skvätten spån på golvet efter dessa två fräsningar där iaf den andra med rundtappar är väldigt "elak" sugmässigt. Ännu bättre kommer det bli med större frässula.

En fix och en rörlig halva, matburk från ikea, plywood, dammsugarstump från bra att ha låda, avancerad dremling också lite epoxi. Bilderna får beskriva, orkar inte skriva mer (skärmen sprack igår och får glasskivor i fingrarna på vissa bokstäver).

Edit. Allmänintresset för spånsugning på ändträfräsjiggen kanske inte är på topp men likande koncept kan användas för en dedikerad kantfräskåpa.

Hemmagjord dammsugaradapter för spånsugning på ändträfräsjigg gjord av matburk och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord dammfångare för spånsug monterad i plywood, med matlåda från IKEA och skruvade fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord spånsugaradapter för ändträfräsning med en IKEA matburk och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord dammuppsamlingsenhet för snickeriverktyg med ansluten slang och matburk från IKEA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hemmagjord dammsugaradapter för spånsugning monterad på en träarbetningsjigg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenkonstruerad träjigg för ändträfräsning, med inbyggd spånsug och plywoodkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord träjigg med rundtappar för ändträfräsning, minimalt spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsrum med spån på golvet och en dammsugarslang, illustrerar diskussion om spånsugsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@Daniel_N @Pysslarn :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 168520 och 17 till
  • Laddar…
Provbyggde en låda för att dölja avloppsröret från övervåningen.
Om man tänker detta som ver. 1.0 så kan det bli bra när det väl är dags.
Uppmätt och delvis monterad MDF lådkonstruktion med verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12mm MDF skapade lite huvudbry först men jag tror vi kom överens, jag och Doninon. :crysmile:

Provbyggd låda av 12mm MDF med verktyg och måttband på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TeroM och 4 till
  • Laddar…
Ola, det där var ju inte mindre än en briljant uppgradering av en redan überbriljant innovation!!! Jag blir alldeles matt av beundran och i viss mån avund. Fantastiskt!

Nu ska vi bara ta itu med dina parkerings(o)vanor så blir det nog folk av dig också, så småningom... ;D

//Ronnie
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ola, det där var ju inte mindre än en briljant uppgradering av en redan überbriljant innovation!!! Jag blir alldeles matt av beundran och i viss mån avund. Fantastiskt!

Nu ska vi bara ta itu med dina parkerings(o)vanor så blir det nog folk av dig också, så småningom... ;D

//Ronnie
Tack Ronnie, kommer du på fräsdagen?

Vad gäller parkeringen så brukar det va kaoz redan när jag kommer, så dags att börja finparkera då.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Nu ska vi bara ta itu med dina parkerings(o)vanor så blir det nog folk av dig också
Det är på tiden att detta kommer upp på agendan. Det borde ha varit en av huvudfrågorna under valrörelsen men istället var det bara en massa oväsentligheter som det tjafsade om.
Jag kan dessutom vittna om att det är riktigt eländigt även när @Ola C inte är närvarande. Situationen är allvarlig!
 
  • Gilla
Jimmie_ och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tack Ronnie, kommer du på fräsdagen?

Vad gäller parkeringen så brukar det va kaoz redan när jag kommer, så dags att börja finparkera då.
Ja, jag kommer ner till fräsdagen, ska bli kul att ses och inte minst bli bekant med din superjig!
Lovar att lämna P-böterna hemma...

//Ronnie
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Fortsatt med lite spjäll. Valchromat med limmad polykarbonat som distanser. Blir väldans tätt.

Valchromat spjäll med limmad polykarbonatdistans och tätt ansluten metallring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valchromat spjäll med limmad polykarbonatdistanser på en metallkanal i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.