1 008 546 läst · 4 601 svar
1009k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 517 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 517 inlägg
"Någon" skulle bygga en mindre friggebod för några år sen. Byggsatsen gjordes av ett lokalt snickeri men hemleveransen sköttes med bil och släp (som gärna hade fått vara lite längre).
Viktmässigt var det nog precis inom ramen för vad som släpet var godkänt för (totaltvikt på 1500 kg), men tyvärr la traktorföraren på paketet med den tyngre änden bakåt vilket gjorde att det blev svajigare än vad som är helt bekvämt.
Viktmässigt var det nog precis inom ramen för vad som släpet var godkänt för (totaltvikt på 1500 kg), men tyvärr la traktorföraren på paketet med den tyngre änden bakåt vilket gjorde att det blev svajigare än vad som är helt bekvämt.
En kantvik som väger kring 3.5-5 Ton. Bilen ställde sig på genomslagsgummit innan lasten var helt avsläppt.Dan_Johansson skrev:
Så hyffsad överlast, men killen som inte har åkt så mycket längdskidor i sin barndom var nöjd med lastningen. Mindre nöjd när polisen tar han en bit bort
Tycker du har hittat ett bra sätt att transportera långt virke, men du gör fel med surrningen.T tompaah7503 skrev:Grannen som är professionell åkare (och därmed i yrket strikt följer alla krav på lastning) kritiserade min hämtning av två 7-meters 6x6 tum bjälkar i somras. Han menade på att ekipaget inte skulle klara kravet om att surrningen ska tåla 100% av lastvikten som framåtriktad kraft.
Kan förstå synpunkten men hur bevisar man detta?
Innan avfärd drog jag allt jag kunde åt alla håll i bjälkarna och de satt som ett med släpet. Anledningen till bockarna är att få lasten tillräckligt långt fram (över bakluckan) så att man inte får negativt kultryck.
Lagen skiljer naturligtvis inte professionella och amatörer, ej heller ifall man kör med lasten på motorväg eller enskild grusväg. Men i sammanhanget kan noteras att färden gick i max 40 på lågtrafikerat landsbygdsvägnät, tror faktiskt inte jag hade varken något möte eller omkörning alls på 3 mils färd.
[bild]
Jag brukar oftast använda en variant av loopsurrning. Loopsurrning används med två spännband runt lasten som sedan drar åt varsitt håll. Jag brukar istället göra som du gjort, fast med spännbanden över-under-över. Som du gjort det får du inte tillräcklig friktion i förbandet för att lasten ska sitta kvar. Dvs, gör över under över så har du säkrat lasten avsevärt bättre än du gjort nu.
Men.....det räcker inte när du har så stort avstånd mellan last och surrningsögla. Även om du gör enligt ovan så kommer lasten glida på bockarna om du tvärnitar.
Den enklaste lösningen på det är att komplettera med två band till, ett fram, surrat över under över och sedan ska den dras bakåt till en ögla mitt på släpet, därefter en likadan bak som dras fram till mitten på släpet.
Gör du så är det ok (givetvis under förutsättning att bockarna håller).
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Tack för synpunkter @Cheesen och @MathiasS .
Ska tänka på bättre surrning framöver. De som användes vet jag inte brottstyrkan på men tror det är 1 tons band. Men så klart handlar det om att ta upp krafterna i rätt riktning också, inte bara brottstyrkan på bandet.
Åkar-grannen sade att det hade varit bättre med lastpallar som stöd undertill, de är tydligen godkända för något emedan bockarna som hemmabyggen inte är det. Tog bara bockarna då de snabbt byggde höjd.
Ska tänka på bättre surrning framöver. De som användes vet jag inte brottstyrkan på men tror det är 1 tons band. Men så klart handlar det om att ta upp krafterna i rätt riktning också, inte bara brottstyrkan på bandet.
Åkar-grannen sade att det hade varit bättre med lastpallar som stöd undertill, de är tydligen godkända för något emedan bockarna som hemmabyggen inte är det. Tog bara bockarna då de snabbt byggde höjd.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Haha ... kan tänka mig det ...L Lutte skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
I den här tråden verkar det ju finnas några med bra koll på lastregler och vilka problem som verkligen kan uppstå.
Jag skall om några dagar hjälpa en yngre släkting med en flytt. Har hyrt en 11 kbm släpvagn. Inser nu att det anges max 400 kg last. Antar att det beror på att vagnens med skåp väger en del. Skall köras 20 mil.
Jag har ingen aning om vad lasten kommer att väga. Det är någon soffa, en säng och diverse, inget jättetungt. Men vagnen kommer att bli knökfull (vet för jag körde hela klabbet till förråd för några månader sedan, nu är det inflyttning i liten lägenhet).
OM vi antar att det hela istället väger ex. 600 kg? Vad händer, blir jag av med körkortet? Jag har även sett youtube filmer på hur överlastade släpvagnar blir instabila och både vagn och bil snurrar runt. Hur stor överlast skall det vara för att sådant skall bli en reel risk? Dragbilen i det här fallet är en Volvo V60.
Jag skall om några dagar hjälpa en yngre släkting med en flytt. Har hyrt en 11 kbm släpvagn. Inser nu att det anges max 400 kg last. Antar att det beror på att vagnens med skåp väger en del. Skall köras 20 mil.
Jag har ingen aning om vad lasten kommer att väga. Det är någon soffa, en säng och diverse, inget jättetungt. Men vagnen kommer att bli knökfull (vet för jag körde hela klabbet till förråd för några månader sedan, nu är det inflyttning i liten lägenhet).
OM vi antar att det hela istället väger ex. 600 kg? Vad händer, blir jag av med körkortet? Jag har även sett youtube filmer på hur överlastade släpvagnar blir instabila och både vagn och bil snurrar runt. Hur stor överlast skall det vara för att sådant skall bli en reel risk? Dragbilen i det här fallet är en Volvo V60.
Ett par hundra kilo extra spelar ingen större roll för stabiliteten så länge det inte är en väldigt liten bil. Det viktigaste är att lasta på rätt sätt så att kultrycket blir rätt.
Vad gäller det juridiska så är det i princip olovlig körning eftersom du kör en fordonskombination som du inte har behörighet för. Om släpet är godkänt för din bil med dig som förare borde det inte bli så stora böter bara för överlasten, men i värsta fall kan det bli dyrt...
http://www.barometern.se/monsteras/12-900-kronor-i-boter-for-olovligt-slap/
Vad gäller det juridiska så är det i princip olovlig körning eftersom du kör en fordonskombination som du inte har behörighet för. Om släpet är godkänt för din bil med dig som förare borde det inte bli så stora böter bara för överlasten, men i värsta fall kan det bli dyrt...
http://www.barometern.se/monsteras/12-900-kronor-i-boter-for-olovligt-slap/
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 517 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 517 inlägg
Hyrvagnarna av flyttskåpskaraktär brukar vara typade med låg totalvikt för att man ska få dra dom med B-kort bakom i stort sett vilken bil som helst, vilket ger låg lastvikt, men dom är oftast konstruerade med axel och chassi som tål högre vikter. Därför rullar dom nog rätt ofta med överlast i lagens mening.H hempularen skrev:OM vi antar att det hela istället väger ex. 600 kg? Vad händer, blir jag av med körkortet? Jag har även sett youtube filmer på hur överlastade släpvagnar blir instabila och både vagn och bil snurrar runt. Hur stor överlast skall det vara för att sådant skall bli en reel risk? Dragbilen i det här fallet är en Volvo V60.
Det som kan hända om du blir stoppad och vägd är att du får böter för överlast (200 kr lär inte påverka vilken körkortsbehörighet som krävs när du kör en V60). I övrigt lär du inte märka av 200 kg extra i ett sånt släp så länge du har lastat det rätt med bra viktfördelning (50-70 kg på kulan).
Det finns ingen anledning till att pallbockarna inte är okej. Visst lastpallar är bradare och där med klart stadigare. Men kravet är att prylarna sitter fast. Inte vad du surrar med. Jag tror inte att den dör lasten skulle släppt om du knuffat med 175kg ”kraft” bakifrån. Men vid en krock är det en överhängsnde risk att det kommer farande genom bakrutan.
Finns för övrigt en PDF-fil från saligen insomnade Vägverket som beskriver lastsurrning på ett bra sätt med pedagogiska bilder. Den är inte inriktad på personbilssläp men reglerna är nog allmängiltiga.
Exempel på bild
https://www.transportstyrelsen.se/g...estrafik/yrkestrafiken.se/sakring_av_last.pdf
Exempel på bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.transportstyrelsen.se/g...estrafik/yrkestrafiken.se/sakring_av_last.pdf
Njae det där blev nog fel. Fordonskombinationen blir inte olovlig bara för att man har lastat för mycket - då har man istället just lastat för mycket och får böter för överlast.useless skrev:Ett par hundra kilo extra spelar ingen större roll för stabiliteten så länge det inte är en väldigt liten bil. Det viktigaste är att lasta på rätt sätt så att kultrycket blir rätt.
Vad gäller det juridiska så är det i princip olovlig körning eftersom du kör en fordonskombination som du inte har behörighet för. Om släpet är godkänt för din bil med dig som förare borde det inte bli så stora böter bara för överlasten, men i värsta fall kan det bli dyrt...
[länk]
Personen i länken har antagligen kört en kombination han inte har behörighet för snarare än ett *för* tungt släp.
200kg överlast i ett stängt släp kommer ju inte skapa problem om man ser till att lasta korrekt så det ser bra ut....dvs ordentligt kultryck.