379 389 läst · 824 svar
379k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Glömde kalkon. En farm 10 min härifrån med massor av olika sorters kalkon. En ca 1 tim härifrån. Nej, jag är inte tjock, men gillar riktig mat. En nödvändighet när man klättrar på byggebanjoragge skrev:
Vindskivorna på plats på dom båda gavlarna.
Blir till att skaffa en tub fog till eventuella hål sen måla en gåmg till på plats sen ska väl även dom hålla länge.
Läktningen är även helt klar nu. Bilder kommer imorgon för blev så mörkt ikväll
Blir till att skaffa en tub fog till eventuella hål sen måla en gåmg till på plats sen ska väl även dom hålla länge.
Läktningen är även helt klar nu. Bilder kommer imorgon för blev så mörkt ikväll
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Du sätter vindskivor och målar innan putsen. Putsar du själv eller litar du på att muraren inte grisar ner?T Toddep skrev:
Brorsan är murare så han kommer putsa fasaden men jag kanske hinner lära mig samtidigt så jag också kan göra någon vägg vi får se.banjoragge skrev:
Tror inte det ska bli så kladdigt men om det behövs så går det ju täcka med plast men det ska inte sprutas iaf för då måste ju allt täckas in.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Haha jo så blir det nog ändå. Har man yrket lite som hobby så blir det ju alltid något projekt iaf men kommer att lägga massa tid sen på att då ordning på tomten innan man ger sig på något annat iafbanjoragge skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Trädgård är inte mitt högsta prio, men frugan pressar på och vi har en granne som har trädgårdsfirma. Trädgården påbörjades innan husen blev färdiga, men utan att jag behövde slita så mycket. Mitt prio ligger på att hålla nere kostnader, vilket kräver planering. Men det är rätt enkelt. Hus består av matrial och en massa arbetstid. Innebär att man ska köpa in smart, hålla nere spill, konstruera så det blir få arbetsmoment. Och, sist men icke minst. Kör aldrig fastpris! Det funkar inte. Någon part blir, eller känner sig alltid lurad. Jag har alltid god stämning på mina byggen, vilket är förutsättning för bra kvalite. Men du jagar väl mest din bror? Det gjorde jag med min.T Toddep skrev:
Tycker att det mesta är dyrt men man måste ju ha material och det är inte kul att bara kolla på priserna heller utan man väljer det material man vill ha sen finna det ju gränser såklartbanjoragge skrev:Trädgård är inte mitt högsta prio, men frugan pressar på och vi har en granne som har trädgårdsfirma. Trädgården påbörjades innan husen blev färdiga, men utan att jag behövde slita så mycket. Mitt prio ligger på att hålla nere kostnader, vilket kräver planering. Men det är rätt enkelt. Hus består av matrial och en massa arbetstid. Innebär att man ska köpa in smart, hålla nere spill, konstruera så det blir få arbetsmoment. Och, sist men icke minst. Kör aldrig fastpris! Det funkar inte. Någon part blir, eller känner sig alltid lurad. Jag har alltid god stämning på mina byggen, vilket är förutsättning för bra kvalite. Men du jagar väl mest din bror? Det gjorde jag med min.
Jag bockade krok och monterade hängrännor sen kom plåtslagarna och montera ränndalaplåtarna och idag lyfte vi äntligen upp takpannorna.
Tiefa supra heter dom
Tiefa supra heter dom
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Verkar vara samma kag hde på ett hus 2001. Glaserat? Jag valde det och det var i nyskick när jag sålde 2012. Krokmontage var då helt nytt för mig, men alla pannor har legat kvar genom stormarna, även efter Gudrun dår mitt växthus plattades till marken. Bra val och värt de extra slantarna!T Toddep skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Det man kan påverka är ju material och arbetstid. Jag är petig med att kolla innan jag startar, så det inte blir överraskningar. Brukar hamna rätt, men ligger på med inköp på rätt ställen och logistiken, så det inte fattas material. Sedan ska man välja hållbara material med god kvalitet. Då blir det som du har valt.T Toddep skrev: