10 863 läst · 119 svar
11k läst
119 svar
Grupp på Facebook
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Efter att ha hängt där i ett år kan det vara dags för en liten rapport. Var det någon som trodde att facebook var en bra plattform för seriösa diskussioner? Nej nej nej....det fungerar inte, så nu vet jag det också.
Facebook fungerar tekniskt endast till att sprida små enskilda kommentarer för dagen. Det kan inte presentera en tråd som forum som BH. Man ser bara (några av) de senaste inläggen, utan måste klicka sig runt ett bra tag för att få en överblick över alla deltrådar. Det är helt orimligt att skaffa sig en överblick över vad som redan sagts, eller hitta runt bland tidigare trådar.
På facebook behöver man inte skriva några insiktsfulla inlägg...om nu detta beror på facebook men så är det. Och det fungerar ju riktigt dåligt i grupper där man försöker diskutera inom olika fackämnen. Här tycker folk att man kan häva ur sig allsköns grundlösa påhitt och amsagor, alltså även i faktagrupper. Det ser lustigt ut på grupper som VoF men är direkt skadligt på grupper som lär ut elinstallation som denna tråd handlar om. Tyvärr kan inte @hanpa styra upp detta, inget ont men han har helt enkelt inte kunskapen.
Denna facebookbgrupp är dessutom stängd, man måste äska inträde, vilket gör den värdelös för att sprida information. Kanske tur det, för den är så farlig att den inte borde spridas fritt utan jag tycker faktiskt att den borde släckas ned.
Facebook fungerar tekniskt endast till att sprida små enskilda kommentarer för dagen. Det kan inte presentera en tråd som forum som BH. Man ser bara (några av) de senaste inläggen, utan måste klicka sig runt ett bra tag för att få en överblick över alla deltrådar. Det är helt orimligt att skaffa sig en överblick över vad som redan sagts, eller hitta runt bland tidigare trådar.
På facebook behöver man inte skriva några insiktsfulla inlägg...om nu detta beror på facebook men så är det. Och det fungerar ju riktigt dåligt i grupper där man försöker diskutera inom olika fackämnen. Här tycker folk att man kan häva ur sig allsköns grundlösa påhitt och amsagor, alltså även i faktagrupper. Det ser lustigt ut på grupper som VoF men är direkt skadligt på grupper som lär ut elinstallation som denna tråd handlar om. Tyvärr kan inte @hanpa styra upp detta, inget ont men han har helt enkelt inte kunskapen.
Denna facebookbgrupp är dessutom stängd, man måste äska inträde, vilket gör den värdelös för att sprida information. Kanske tur det, för den är så farlig att den inte borde spridas fritt utan jag tycker faktiskt att den borde släckas ned.
Hmm... intressant. Jag har också figurerat lite i den gruppen, liksom gruppen Elfel. Bägge är intressanta på sitt sätt. En del frågeställningar i "Vi som viil..." är väldigt grundläggande och opålästa men jag har inte stött på något riktigt vansinne där (förutom möjligen den där som hade byggt något fjärrstyrt uttag i en låda).
Vad är det du tycker är farligt? Att den inte är så bra för att sprida information håller jag med om men farlig?
Den andra gruppen, Elfel, är intressant att läsa då man ser hur en del elektriker reagerar på saker och ting. Min upplevelse där är att det är många silade mygg och svalda kameler.
Vad är det du tycker är farligt? Att den inte är så bra för att sprida information håller jag med om men farlig?
Den andra gruppen, Elfel, är intressant att läsa då man ser hur en del elektriker reagerar på saker och ting. Min upplevelse där är att det är många silade mygg och svalda kameler.
Tyvärr tommib, i detta fallet har Hempilaren och Bo Siltberg rätt och du FEL. Gör inget, man kan inte vinna varje match. För övrigt ingår du i gruppen elektriker, och det kan säkert hända att du silar en och annan kamel, detta gör heller inget, Bo har en fintrådig sil som inte släpper genom ens en lus.tommib skrev:Hmm... intressant. Jag har också figurerat lite i den gruppen, liksom gruppen Elfel. Bägge är intressanta på sitt sätt. En del frågeställningar i "Vi som viil..." är väldigt grundläggande och opålästa men jag har inte stött på något riktigt vansinne där (förutom möjligen den där som hade byggt något fjärrstyrt uttag i en låda).
Angående gruppen på Facebook så har den just nu 3707 medlemmar. Bo Siltberg är den enda person hittills som jag fått stänga av pga dåligt uppförande efter att jag fått klagomål från andra medlemmar och att han i gruppen öppet propagerat för att den är farlig och bör läggas ner. Bo Siltberg är en av de mest kunniga inom el men till slut kommer det en gräns där dåligt uppförande väger över och inte längre kan ursäktas.
Edit: Gruppen är liksom många andra grupper sluten av det enkla skälet att de flesta föredrar slutna grupper, eftersom man annars spammar sina FB-vänner när man skriver i gruppen. 3711 medlemmar nu.
Edit: Gruppen är liksom många andra grupper sluten av det enkla skälet att de flesta föredrar slutna grupper, eftersom man annars spammar sina FB-vänner när man skriver i gruppen. 3711 medlemmar nu.
Redigerat:
Jag förstår inte alls denna kommentar. Dessutom förstår jag verkligen inte varför jag skulle ingå i gruppen elektriker. Min signatur motsäger specifikt just det påståendet.S Slugge skrev:Tyvärr tommib, i detta fallet har Hempilaren och Bo Siltberg rätt och du FEL. Gör inget, man kan inte vinna varje match. För övrigt ingår du i gruppen elektriker, och det kan säkert hända att du silar en och annan kamel, detta gör heller inget, Bo har en fintrådig sil som inte släpper genom ens en lus.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 652 inlägg
Nu har jag läst det här fem gånger och lyckas varje gång både skratta och skaka på huvudet.H hanpa skrev:
Jupp, taskig citatteknik från min sida. Och nej, jag är inte med i gruppen och kan inte bilda mig en egen uppfattning. Givet TS beskrivna syfte med gruppen känns dock avstängandet av Bo som att man skjuter budbäraren. Rätt man på fel plats är väl den mest välvilliga tolkningen, men tanken att det är muttern som är för stor och inte skruven som är för liten, för att tala med Strindberg, känns som en nog så trolig förklaring.
Grupper på FB fungerar så att vem som helst kan starta dem. Gruppen vi pratar om har tydliga regler för att kunna fungera utan för mycket bråk mellan amatörer och elektriker och det fungerar bra, få grova påhopp och anmälningar. Gillar man inte gruppens syfte och regler så kan man inte räkna med att få vara kvar om man beter sig därefter eftersom detta förstör för alla andra. Vill man lägga ner gruppen så får man kontakta FB administration och försöka övertyga dem precis som att man skulle få göra det här på Byggahus.se. Alternativt startar man en egen, bättre, grupp. Att i en intressegrupp öppet verka för att den är farlig och ska läggas ner är inte att vara budbärare, det är att förstöra för andra och något som en moderator till slut måste agera på. Det naturliga beteendet på FB är att man går med de grupper man gillar och går ur de grupper man ogillar.Nötegårdsgubben skrev:Nu har jag läst det här fem gånger och lyckas varje gång både skratta och skaka på huvudet.
Jupp, taskig citatteknik från min sida. Och nej, jag är inte med i gruppen och kan inte bilda mig en egen uppfattning. Givet TS beskrivna syfte med gruppen känns dock avstängandet av Bo som att man skjuter budbäraren. Rätt man på fel plats är väl den mest välvilliga tolkningen, men tanken att det är muttern som är för stor och inte skruven som är för liten, för att tala med Strindberg, känns som en nog så trolig förklaring.
Grupper på FB har sina nackdelar jämfört med ett forum som här. Men de har även fördelar för de som är aktiva på FB och förstår hur FB fungerar och har anpassat sig efter detta. Det är helt frivilligt att vara med på FB liksom att vara med i slutna grupper. Är man med i en grupp får man foga sig i gruppens regler och FB överordnade regler. Jag tror inte att Byggahus.se:s moderatorer skulle uppskatta om någon motverkar en grupp och drar på sig upprepade anmälningar om regelbrott, då måste man till slut agera.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 652 inlägg
Jag förstår egentligen det, och du är förstås i din fulla rätt att moderera din grupp efter de regler du satt upp och vill ha. Bilden jag fick av Bo i mitt huvud är bara väldigt långt ifrån den jag har härifrån, vilket – om inte annat – fick mig att le en smula.
Det är egentligen fel att diskutera uteslutningsärenden öppet men då Bo Siltberg använde min tråd här för att kritisera gruppen så kände jag att jag behövde nyansera bilden lite. Bo Siltberg är också välkommen tillbaka i gruppen om han vill bidra med sina gedigna kunskaper, givet att han accepterar reglerna fullt ut.
Kul att få mitt ursprungliga intryck av gruppen och dess skapar bekräftat! Det stämmer bra med det intryck jag fick när den här tråden skapade och jag gick med i gruppen. Här har vi en ingenjör som är van att vara duktig, som tar sig själv på stort allvar och nu har fått ett nytt intresse. Han brinner för sitt nyvunna intresse och skapar en grupp för att få utlopp för den. Gruppen är sluten vilket ger en känsla av ägandeskap och kontroll med stora möjligheter att själv diktera alla regler och bestämma vilka som får vara med. Då den egna kunskapsnivån är relativt sett låg blir gruppen beroende av att attrahera kompetenta medlemmar, vilken den verkar misslyckas med, då nivån på inlägg och diskussioner fortfarande är relativt sett låg. När många människor med relativt sett låg kunskap lämnas för sig själva utan insyn och ifrågasättande blir det farligt. Särskilt när det skapas en gruppmentalitet som inte klarar av när den låga kunskapsnormen ifrågasätts.Bo.Siltberg skrev:
Sen måste Hans försöka förstå hur hans grupp och inlägget som startade den här tråden uppfattas i den kontext som är det här forumet. Här har vi alltså ett forum där vi diskuterat och spridit kunskap om säkrare elinstallationer i över ett årtionde. Det finns spaltmeter med text och via sökfunktionen kan man hitta svaret på nästan allt. Forumet har en väldigt hög kompetensnivå och det finns både kunniga lekmän och auktoriserade elinstallatörer. En av de yrkesverksamma elektrikerna här i grupp har dessutom skapat ett eget forum som riktar sig i första hand till dem. Det forumet finns nu både på Facebook och som traditionellt forum och sett till medlemmar finns ett stort överlapp. Tillsammans representerar de en enorm kunskapsmängd och jag är skeptiskt till att särskilt många av de som idag hänger här eller på Fluxio är särskilt intresserade av att flytta över till din grupp. Om du slänger ut en saklig och sansad skribent som Bo är knappast någon av oss andra heller särskilt välkomna.
Mot bakgrund av det borde du kunna inse att när du stormar in här och gör en stor affär av att du minsann skapat en Facebook-grupp där man kan diskutera el så blir folk alls särskilt imponerade. Så jag tycker du behöver sätta dig ner och ta en ordentlig funderar över vad det är du egentligen är intresserad av och vad det är som driver dig. Om det är ett genuint intresse av att lära dig mer om hur man utför en säker elinstallation så kanske du böra stänga din grupp och utnyttja de bättre alternativ som redan finns. Om det där emot är känslan av göra något eget, att ha makt över en grupp och fortsätta inbilla dig att du bryter ny mark och bidrar till att sprida värdefull information så gör då det men stäng ditt konto här.
Jag håller helt med! Särskilt som det redan finns en hel rad andra Facebook-grupper med liknande syfte som har betydligt större kompetens sett till både administratörer och deltagare.Bo.Siltberg skrev:Tyvärr kan inte @hanpa styra upp detta, inget ont men han har helt enkelt inte kunskapen. Denna facebookbgrupp är dessutom stängd, man måste äska inträde, vilket gör den värdelös för att sprida information. Kanske tur det, för den är så farlig att den inte borde spridas fritt utan jag tycker faktiskt att den borde släckas ned.
Den väsentliga skillnaden är att det här finns mer än en moderator samt att det det bland de som modererar eldelen finns faktiska kunskaper om elinstallationer. Resultatet är att de som anmäler inlägg i första hand baserat på känslomässiga reaktioner av att ha blivit tillrättavisade baserat på objektiva grunder knappast får gehör för sina anmälningar helt oberoende av hur orättvist behandlade eller kränka de än känner sig.H hanpa skrev:
Redigerat:
Gruppen startade inte alls i kontexten av Byggahus.se, jag tyckte bara att det kunde vara bra att upplysa om alternativ då gruppen hade skapats. Kontexten var att det ofta blev urspårade diskussioner i gruppen Svenska Hemautomatiseringsgruppen på FB. Typfallet var att någon frågade om hur något skulle kopplas varpå snabbt elektriker kom med "det vet din elektriker", "ring elektrikern", "det är olagligt". Det blev ständiga anmälningar och trådar raderades. Jag skapade då en grupp med en samling regler som skulle möjliggöra att amatörer och elektriker/behöriga möts och kan hjälpas åt att svara på frågor med fakta som grund. Jag har aldrig gett sken av att kunna något motsvarande en person med utbildning/auktorisation utan gruppen fungerar oavsett vad jag skriver. Det är trots allt snart 4000 medlemmar och en väldigt många av dem är faktiskt också elektriker enligt vad man skriver som svar på kontrollfrågorna då man anmäler sig till gruppen. Utöver det skriver jag som mig själv, som intresserad av ämnet och allmänna kunskaper kring elektronik och el från Ingenjörs/Civilngenjörsutbildning. OBS att upplägget har fungerat extremt bra, det har varit ett fåtal personer som på eget bevåg lämnat och utöver rena spammare har jag bara slängt ut en enda person hittills.O Steamboy skrev:Kul att få mitt ursprungliga intryck av gruppen och dess skapar bekräftat! Det stämmer bra med det intryck jag fick när den här tråden skapade och jag gick med i gruppen. Här har vi en ingenjör som är van att vara duktig, som tar sig själv på stort allvar och nu har fått ett nytt intresse. Han brinner för sitt nyvunna intresse och skapar en grupp för att få utlopp för den. Gruppen är sluten vilket ger en känsla av ägandeskap och kontroll med stora möjligheter att själv diktera alla regler och bestämma vilka som får vara med. Då den egna kunskapsnivån är relativt sett låg blir gruppen beroende av att attrahera kompetenta medlemmar, vilken den verkar misslyckas med, då nivån på inlägg och diskussioner fortfarande är relativt sett låg. När många människor med relativt sett låg kunskap lämnas för sig själva utan insyn och ifrågasättande blir det farligt. Särskilt när det skapas en gruppmentalitet som inte klarar av när den låga kunskapsnormen ifrågasätts.
Sen måste Hans försöka förstå hur hans grupp och inlägget som startade den här tråden uppfattas i den kontext som är det här forumet. Här har vi alltså ett forum där vi diskuterat och spridit kunskap om säkrare elinstallationer i över ett årtionde. Det finns spaltmeter med text och via sökfunktionen kan man hitta svaret på nästan allt. Forumet har en väldigt hög kompetensnivå och det finns både kunniga lekmän och auktoriserade elinstallatörer. En av de yrkesverksamma elektrikerna här i grupp har dessutom skapat ett eget forum som riktar sig i första hand till dem. Det forumet finns nu både på Facebook och som traditionellt forum och sett till medlemmar finns ett stort överlapp. Tillsammans representerar de en enorm kunskapsmängd och jag är skeptiskt till att särskilt många av de som idag hänger här eller på Fluxio är särskilt intresserade av att flytta över till din grupp. Om du slänger ut en saklig och sansad skribent som Bo är knappast någon av oss andra heller särskilt välkomna.
Mot bakgrund av det borde du kunna inse att när du stormar in här och gör en stor affär av att du minsann skapat en Facebook-grupp där man kan diskutera el så blir folk alls särskilt imponerade. Så jag tycker du behöver sätta dig ner och ta en ordentlig funderar över vad det är du egentligen är intresserad av och vad det är som driver dig. Om det är ett genuint intresse av att lära dig mer om hur man utför en säker elinstallation så kanske du böra stänga din grupp och utnyttja de bättre alternativ som redan finns. Om det där emot är känslan av göra något eget, att ha makt över en grupp och fortsätta inbilla dig att du bryter ny mark och bidrar till att sprida värdefull information så gör då det men stäng ditt konto här.
Jag håller helt med! Särskilt som det redan finns en hel rad andra Facebook-grupper med liknande syfte som har betydligt större kompetens sett till både administratörer och deltagare.
Jag inbillar mig inget alls vad gäller att bryta mark men många föredrar faktiskt FB och de andra grupperna med Elfel etc. passar inte alla för det är känsliga ämnen och skriver man en fråga som amatör så bemöts man ofta illa.
Det är märkligt att du ens ber mig att lämna Byggahus.se, detta har du ingen som helst rätt att göra. Rent praktiskt har jag nog med att ha koll på FB-gruppen, framförallt för att det är 10-20 nya medlemmar som anmäler sig i stort sett varje dag och några enstaka anmälda inlägg. Det är helt frivilligt och FB-gruppen konkurrerar knappast med Byggahus.se.
Redigerat:
Anmälningarna i min FB-grupp är få, inte ens något varje dag. De flesta är rätt överdrivna och mer av typen att inägget är off topic, de brukar jag oftast låta vara kvar. Är det "krig" så brukar jag försöka bemöta detta via inlägg för att lugna ner och det fungerar oftast bra, även andra hjälper till med detta. Givet att det bara är en enda person av dessa nästan 4000 som jag behövt aktivt utesluta så kan man knappast säga att jag kör en hård stil. OBS även att modereringen inte alls är på tekniska grunder, det är den inte heller här på Byggahus.se. Modereringen är för att stävja regelbrott och bidra till ett klimat där folk känner sig välkomna, amatörer som elektriker. Man ska våga ställa en "korkad" fråga utan att behöva bli påhoppad. Bättre det än att man chanskopplar och gör sig eller någon annan illa.O Steamboy skrev:Den väsentliga skillnaden är att det här finns mer än en moderator samt att det det bland de som modererar eldelen finns faktiska kunskaper om elinstallationer. Resultatet är att de som anmäler inlägg i första hand baserat på känslomässiga reaktioner av att ha blivit tillrättavisade baserat på objektiva grunder knappast får gehör för sina anmälningar helt oberoende av hur orättvist behandlade eller kränka de än känner sig.