89 569 läst · 241 svar
90k läst
241 svar
Sommarstugan - utan allt men med underbart läge
Kränktarga var ett nytt ord för mig och ett ord som fick mig att skratta gott . Nej, vi är nog inga sådana personer.Appendix skrev:Bästa sättet att hantera sånt här egentligen.
Berätta om behandlingen på byggahus.se och sen handla någonannanstanns.
Nu kommer jag akta mig för bauhaus och garanterat andra med mig. Plus då att de inte får se dina pengar heller.
Jag kan nog ta att man får det man betalar för. Men hur man behandlar missnöjda kunder är bland det viktigaste. Och ni verkar rimliga så jag antar att ni inte stått där och varit kränktarga
Vi har tyvärr en Bauhaus nära jobbet så det hade varit väldigt smidigt att använda dem. Men deras lagersaldo på nätet är helt värdelöst. Antingen har de slut när de säger att de har inne. Eller så har de 200 i lager när de skriver de har 10.
Vi borde valt bättre än så här i efterhand men det var vårt val just då och det gör vi inte igen och om någon ser detta och väljer mellan obehandlat golv och behandlat golv. Kolla kvaliteten! I vårt fall hade det blivit billigare med behandlat och då tydligen fått ett mycket bättre golv. Om man som vi vill ha ett såpskuratgolv finns det utmärkta alternativ för detta även inom behandlade golv.
Mvh
Arbetet fortskrider, då vi ej bott där blir det mycket körningar och mycket duttande. På kvällarna när man kommer tillbaka till lägenheten är man trött och önskar att man valt en lite mer färdig stuga. Detta trots att vi tagit in snickare till mycket av denna renovering, beundrar er galningar som gör allt själva!
Vad har hänt då:
Jo, altanen är påbörjad, det målas för fullt och framförallt körs det skräp! Skräpet tänker jag dock inte lägga upp bilder på, men vad gör ni andra av det under en renovering? Vi tycker att vi har svarta sopsäckar och trä överallt, hemskt är det. Vi kör ju över sjön och trots ett antal vändor samt ett antal tippenbesök är vi fortfarande överrösta av byggsopor.
Bildbevis på det roliga som hänt:
Vad har hänt då:
Jo, altanen är påbörjad, det målas för fullt och framförallt körs det skräp! Skräpet tänker jag dock inte lägga upp bilder på, men vad gör ni andra av det under en renovering? Vi tycker att vi har svarta sopsäckar och trä överallt, hemskt är det. Vi kör ju över sjön och trots ett antal vändor samt ett antal tippenbesök är vi fortfarande överrösta av byggsopor.
Bildbevis på det roliga som hänt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om inte det har framgått i tråden tidigare så är vi en ”muppfamilj” (=njuter av den svenska naturen) denna sommaren med förbud (stöder beslutet helhjärtat) gjorde livet lite svårare att bygga och vandra ifall du var beroende av ett utomhuskök. Menmen inget ont som inte har något gott med sig. Runtomkring stugan har vi delar av Bohusleden vi aldrig gått då den varit för nära, nu fick vi chansen. Dagsturer i underbar skog, varken svampig myr eller mygg i sikte. (Underbara turer, har ni inte gått Bohusleden och är intresserade av tips så har vi efter denna sommaren en del guldkorn.) Det är anmärkningsvärt hur mycket man upptäcker i sin närhet när man inte kan nyttja det man brukar se.
I vår stuga händer det ej så mycket tyvärr, vi försöker få elektriker och en luftluftvärmepump dit men har ej lyckats hela vägen.
I vår stuga händer det ej så mycket tyvärr, vi försöker få elektriker och en luftluftvärmepump dit men har ej lyckats hela vägen.
Skräpet är en evighetsgrej, vi renoverar inget just nu men kör ändå bakluckan på V70:n (med fällt baksäte) full nästan varje vecka de tre kilometrarna till tippen. när det byggs något blir det dagliga turer med grannens lånade kärra.
Vad roligt Jag har vandrat den och lite annat sedan barnsben och dessa stråk är faktiskt väldigt vackra och som sagt denna sommar har vi upptäckt ännu mera! Bohusleden.se är en kanonsida. Etapp 8 är nog min favvokortis och jag föredrar att man hellre startar vid bottenstugan (alltså finalen på start 8) och går mot granndalen men inte ända fram. När du du kommer till ett uppbyggt permanent vindskydd med utsikt över en sjö, stanna där för natten( tämligen tuff vandring dit för att vara Bohusleden, bered er på att klättra). Lite svårt att förklara men när du ser det så vet du och utsikten är väl värd vandringen. På denna sträcka är det det första vindskydd som du ser så det går ej att missa. På hemvägen kan du välja att köra gps och ta en väg till Bottenstugan som ej finns på leden eller så följer du leden tillbaka. Stanna en natt i Bottenstugan ifall ni vill (sjö, utedass, vindskydd) sedan fortsätter ni på etapp 9 (den har vi gjort som dagsturer i sommar) och även etapp 10 kan man använda som runda. Naturen är helt otrolig! Dessa två sista har ej uppgjorda tältplatser utan man sover antingen under öppen himmel eller finner en plats för sitt tält. Man går bland annat på ängar, längs sjöar, skogar, tom på grusvägar och helt plötsligt rakt in i skogen igen. Dessa avsnitt har det mesta.Dalbotös skrev:
Hoppas ni testar detta underbara
Skönt att höra! Hur kan man riva så lite yta och det blir så mycket skräp? Jag tror att dessa kurvor som man pluggade inom logaritm och andragradsekvationer, de har nog sin utgångspunkt ifrån renoveringar. Man rev något litet och det blev helt gigantiskt stort . Tur att tippen är gratisAnna_H skrev:
Semestern 2019 börjar närma sig sitt slut och dags att uppdatera vad som hänt det senaste året.
Röjt, målat och tapetserat:
Början på köket (ingen el än, men snart så):
En soffa behöver man ha vila sig i när man får ”tuppjuck” på att sätta upp IKEAS list på en allt annan en rak vägg(lägg märke till att lampan lyser så fint, lyxigt!)
Då köket inte är monterat får man inta kaffet på bryggan, kissekatterna är såklart med:
Köket börjar ta form mer och mer:
Efter en massa kloka tankar och åsikter här på forumet så blev ugnen ej i högskåp på sidan utan under hällen.
Röjt, målat och tapetserat:
Logga in
Skapa konto
Början på köket (ingen el än, men snart så):
Logga in
Skapa konto
En soffa behöver man ha vila sig i när man får ”tuppjuck” på att sätta upp IKEAS list på en allt annan en rak vägg(lägg märke till att lampan lyser så fint, lyxigt!)
Logga in
Skapa konto
Då köket inte är monterat får man inta kaffet på bryggan, kissekatterna är såklart med:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köket börjar ta form mer och mer:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter en massa kloka tankar och åsikter här på forumet så blev ugnen ej i högskåp på sidan utan under hällen.
Redigerat:
Köket är nu nästan klart (blir man någonsin helt klar ) Vi skall under vintern/våren fixa häll, skafferi och en fläkt. Plus lite stänkskydd, latexfog och annat smått och gott.
Hällen velar vi mellan dessa alternativ: 1) endast gas, 2) endast elektrisk eller 3) en kombo av 2 plattor gas och 2 plattor elektriska. Vi hade gas innan och maken var helt stormförtjust att laga mat på det. Jag och sonen tyckte det var lite ”läskigt” så vi drog oss ännu mer än vanligt att närma oss spisen. Är det någon som möjligtvis har en delad variant? Använder man båda varianterna eller blir det så att man bara använder el eller gas?
Hällen velar vi mellan dessa alternativ: 1) endast gas, 2) endast elektrisk eller 3) en kombo av 2 plattor gas och 2 plattor elektriska. Vi hade gas innan och maken var helt stormförtjust att laga mat på det. Jag och sonen tyckte det var lite ”läskigt” så vi drog oss ännu mer än vanligt att närma oss spisen. Är det någon som möjligtvis har en delad variant? Använder man båda varianterna eller blir det så att man bara använder el eller gas?
Logga in
Skapa konto
Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
Kolla mått på gashällen, den kanske inte får plats ovanför ugnen eftersom gasanslutningen går ner.
Om så vore fallet att vi hade delade åsikter då hade vi varit glada för då hade vi åtminstone haft en tanke/åsikt. Men just nu så kör vi med taktiken titta på den andra med ”puppy eyes” och hoppas att den andra skall bestämma vad vi skall göra. Hitills så har det ej gett resultat .Putten skrev:
Den lösa spishällen som vi kör med nu skulle kunna ställa uppe en tävling som den absolut mest ineffektiva hällen någonsin. När vi skall göra pasta så sätter vi på vatten, åker ut och badar (länge och väl) och när vi är tillbaka så är det nästan kokande. Så vi skulle behöva bestämma oss snart för att spara blodtrycket lite.
Är ni nöjda med gashäll? Saknar ni vanlig häll? Vart förvarar ni gasen? Gjorde ni installationen själva?
Jag har bott ett par år i lägenhet med gasspis och jag tyckte att det var underbart. Lite svårt att få saker att småputtra men annars inga problem. Är även uppväxt i båt med gasol, innan dess t-röd. Gissa vilket som var osäkert? El är bekvämt, det bara funkar. (med tur) Gasol har tuber som väger.
Har inte installerat den än (måste bygga kök först), anledning till val av gashäll är att jag älskar att laga mat och ville ha enrejäl häll med bra kräm. Jobbar som kylinstallatör till vardags så jag gör installationen själv. Gasröret förlades i takbjälklaget invändgt i en 20 mm pexslang för el drog en halvtums kopparledning pga hög maxeffekt och lång rörlängd, krukorna kommer att stå i en liten kur i hallgarderoben, med luftutsläpp till utomhus, precis innanför ytterdörren så dom blir enkla att komma åt om något skulle hända.H husdrommaren skrev:Om så vore fallet att vi hade delade åsikter då hade vi varit glada för då hade vi åtminstone haft en tanke/åsikt. Men just nu så kör vi med taktiken titta på den andra med ”puppy eyes” och hoppas att den andra skall bestämma vad vi skall göra. Hitills så har det ej gett resultat .
Den lösa spishällen som vi kör med nu skulle kunna ställa uppe en tävling som den absolut mest ineffektiva hällen någonsin. När vi skall göra pasta så sätter vi på vatten, åker ut och badar (länge och väl) och när vi är tillbaka så är det nästan kokande. Så vi skulle behöva bestämma oss snart för att spara blodtrycket lite.
Är ni nöjda med gashäll? Saknar ni vanlig häll? Vart förvarar ni gasen? Gjorde ni installationen själva?