91 367 läst · 244 svar
91k läst
244 svar
Sommarstugan - utan allt men med underbart läge
Hyrde ett hus för ett antal år sedan med en avancerad gashäll. Tyckte inte då, som många säger att det var så lätt och snabbt att reglera värmen.
Har nu byggt ett nytt hus och har en induktionshäll och skulle välja det alla dagar i veckan.
Men är ingen proffskock så jag kanske inte förstår att utnyttja gasens fördelar, tycker bara att det ska gå snabbt att få varmt och sedan lika snabbt och smidigt kunna sänka/reglera värmen och där vinner enligt mig, induktionshällen.
Annars tycker jag ni har en fantastisk stuga med ett oslagbart läge, kul att ni delar med er!
Har nu byggt ett nytt hus och har en induktionshäll och skulle välja det alla dagar i veckan.
Men är ingen proffskock så jag kanske inte förstår att utnyttja gasens fördelar, tycker bara att det ska gå snabbt att få varmt och sedan lika snabbt och smidigt kunna sänka/reglera värmen och där vinner enligt mig, induktionshällen.
Annars tycker jag ni har en fantastisk stuga med ett oslagbart läge, kul att ni delar med er!
Man tackar.Zinkadus skrev:Hyrde ett hus för ett antal år sedan med en avancerad gashäll. Tyckte inte då, som många säger att det var så lätt och snabbt att reglera värmen.
Ja, induktion är kanske en bra väg att gå. Synd att man inte kunde testa båda varianterna samtidigt för att se vad man gillar bäst.
Hade själv gärna haft en redig gasbrännare för att kunna woka eller snabbrosta en paprika då och då, men annars verkar induktion riktigt bra till den mesta vanliga matlagningen.
Jag vill se hur detta projekt ser ut ute nu 2021
Först så tänkte jag skriva att det inte har hänt så mycket men så tittade jag tillbaka på gamla bilder och jo lite har det allt hänt på dessa snart två år sedan mitt senaste inlägg i denna tråd.
Vi kände i slutet på sommaren 2019 att det blivit för mycket jobb och för lite njuta. Så vi bestämde oss att dra ned på takten. Samt arbeta ett förtida bestämt antal timmar och sedan vara lediga.
Första lilla projektet blev att fixa vår bryggbåt. Badstege och staket med fiskespö hållare ska monteras. Eftersom vi ändå behövde virke till bryggbåten så passade vi på att beställa virket till altanerna också. Bryggbåten skötte sig utmärkt.
Enligt vårt nya arbetssätt så blev det att njuta efter att vi arbetat några timmar.
Vi kände i slutet på sommaren 2019 att det blivit för mycket jobb och för lite njuta. Så vi bestämde oss att dra ned på takten. Samt arbeta ett förtida bestämt antal timmar och sedan vara lediga.
Första lilla projektet blev att fixa vår bryggbåt. Badstege och staket med fiskespö hållare ska monteras. Eftersom vi ändå behövde virke till bryggbåten så passade vi på att beställa virket till altanerna också. Bryggbåten skötte sig utmärkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Enligt vårt nya arbetssätt så blev det att njuta efter att vi arbetat några timmar.
Logga in
Skapa konto
Nästa moment blev altanerna. De två befintliga skulle bytas trall och allt som var ruttet på och en ny ”morgonkaffealtan” skulle byggas intill köket.
Vi hade tur och alla bärlinor var i gott skick så det var bara till att riva det ruttna staketet och lägga dit den nya trallen.
Då vi inte själva har några små barn längre eller några av våra vänner har smått så valde vi utsikt framför säkerhet för staketet.
Den nya morgonkaffealtanen:
Entrealtanen med tak:
Nylagd trall är trevligast att sitta på
Sedan tog vi två beslut som vi är riktigt nöjda med.
Beslut 1:
Underbart och används mycket. Bara att slippa släpa matkassar hit och slippa planera vad man ska ta med sig utan det är bara till att lasta på är supertrevligt.
Nu när vi hade fyrhjuling och släp så skaffade vi en sådan här:
För vi hade ju fortfarande inte fått tummen ur och bestämt oss för vad vi ska ha inne i köket. Alltså gas eller induktion. Vi är inte snabba men det kompenserar vi genom att vara långsamma .
Grillen har funkat så bra året runt så vid dagens datum 14 maj / 21 så har vi endast den och slängt ur vår värdelösa lösa spishäll.
Nästa moment blev trädgården.
Vi hade tur och alla bärlinor var i gott skick så det var bara till att riva det ruttna staketet och lägga dit den nya trallen.
Då vi inte själva har några små barn längre eller några av våra vänner har smått så valde vi utsikt framför säkerhet för staketet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den nya morgonkaffealtanen:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Entrealtanen med tak:
Logga in
Skapa konto
Nylagd trall är trevligast att sitta på
Logga in
Skapa konto
Sedan tog vi två beslut som vi är riktigt nöjda med.
Beslut 1:
Logga in
Skapa konto
Underbart och används mycket. Bara att slippa släpa matkassar hit och slippa planera vad man ska ta med sig utan det är bara till att lasta på är supertrevligt.
Nu när vi hade fyrhjuling och släp så skaffade vi en sådan här:
Logga in
Skapa konto
För vi hade ju fortfarande inte fått tummen ur och bestämt oss för vad vi ska ha inne i köket. Alltså gas eller induktion. Vi är inte snabba men det kompenserar vi genom att vara långsamma .
Grillen har funkat så bra året runt så vid dagens datum 14 maj / 21 så har vi endast den och slängt ur vår värdelösa lösa spishäll.
Nästa moment blev trädgården.
Bläddrade igenom tråden och hittade detta inlägget. Du hade så rätt så! Dessutom så varenda gång som vi kör matkassar och annat så säger vi ” tänk om vi hade skaffat en sådan här tidigare”T Thomas_Blekinge skrev:
Nu ska jag inte älta min irritation över strandskyddet men… det är lite irriterande att ett ställe som funnits i 70 år och det finns strandskyddsdispens samt avgränsad och bestämd tomtplats har så mycket begränsningar. Men man får jobba med det som man har och njuta av det som man kan göra.
Det har funnits en gammal gräsmatta under slyet och blåbärsriset så där kände vi att den kunde vi plocka fram igen. Men vi är väldigt försiktiga med att göra något närmast stranden så där är fortfarande ljung och gräs blandat. Några stenar som stack upp i den gamla gräsmattan passade vi dock på att flytta några meter. För att få en lite mera enhetlig gräsmatta. Tyvärr så får vi inte schakta så gräsmattan är snarare en puckelpist än ett kubbställe. Men den räcker finfint till att bre ut filtar på och ställa dit badenbaden stolar.
Dock har ett par pallkragar och en liten stenslänt dykt upp längs gräsmattan samt att vår underbara granne hjälpt oss gräva ned en sommarvatten slang ”living on the edge” ” bad to the bone”.
Stenslänten är löljligt välbesökt av olika sorters ödlor, en del knubbiga och lite långsammare och en del är långsmal och supersnabba. Förstår inte vad de kom ifrån men de är väldigt söta.
2016 när vi fick tillträde:
efter röjning av sly:
Återställning av ”gräsmatta”:
stenslänt och utlagd jord samt sått gräs.
Det har funnits en gammal gräsmatta under slyet och blåbärsriset så där kände vi att den kunde vi plocka fram igen. Men vi är väldigt försiktiga med att göra något närmast stranden så där är fortfarande ljung och gräs blandat. Några stenar som stack upp i den gamla gräsmattan passade vi dock på att flytta några meter. För att få en lite mera enhetlig gräsmatta. Tyvärr så får vi inte schakta så gräsmattan är snarare en puckelpist än ett kubbställe. Men den räcker finfint till att bre ut filtar på och ställa dit badenbaden stolar.
Dock har ett par pallkragar och en liten stenslänt dykt upp längs gräsmattan samt att vår underbara granne hjälpt oss gräva ned en sommarvatten slang ”living on the edge” ” bad to the bone”.
Stenslänten är löljligt välbesökt av olika sorters ödlor, en del knubbiga och lite långsammare och en del är långsmal och supersnabba. Förstår inte vad de kom ifrån men de är väldigt söta.
2016 när vi fick tillträde:
Logga in
Skapa konto
efter röjning av sly:
Logga in
Skapa konto
Återställning av ”gräsmatta”:
Logga in
Skapa konto
stenslänt och utlagd jord samt sått gräs.
Logga in
Skapa konto
Vi forsätter på trädgården.
En av sommarens delprojekt är att plocka fram den gamla stentrappan och tillhörande stenuteplats. I min naiva värld så trodde jag att detta är väl ett dagsprojekt. Hahaha… ( fast ifall man läser tråden Villa Ramnemark 2.0 så är detta ett 20 minuters jobb för de. Sanslöst hög takt och fint blir det)
Nu är jag inne på att skaffa antingen en eldriven ogräsbrännare eller isättika. Är det någon som har erfarenhet?
En av sommarens delprojekt är att plocka fram den gamla stentrappan och tillhörande stenuteplats. I min naiva värld så trodde jag att detta är väl ett dagsprojekt. Hahaha… ( fast ifall man läser tråden Villa Ramnemark 2.0 så är detta ett 20 minuters jobb för de. Sanslöst hög takt och fint blir det)
Nu är jag inne på att skaffa antingen en eldriven ogräsbrännare eller isättika. Är det någon som har erfarenhet?
Bra jobbat.H husdrommaren skrev:Vi forsätter på trädgården.
Det är många timmar som lagts på att rensa där, säkert 60-70 timmar redan,
Så det är lätt att se bilderna och tror att det går snabbt men svärmor kör 7-8 timmars pass